Start > Körkortsforum > Köra utan körkortet

Köra utan körkortet

Gäst 2017-05-26 18:48 ! Citera #
Vad gäller egentligen? Är det olagligt att köra bil utan att ha körkortet med sig i bilen?
Some dude 2017-05-26 19:27 ! Citera #
Ja
Jake 2017-05-26 19:43 ! Citera #
Om du glömmer körkortet och inte har något annat leg på dig får du böta 500:-
Gäst 2017-05-27 18:06 ! Citera #
Nu ska vi väl ändå vara ärliga här...

Om du har körkort och blir stoppad och inte har ditt körkort med dig eller något annat som kan uppvisa vem du är, så går polisen till sin bil, tar kontakt med Transportstyrelsen för att se så att du har körkort överhuvudtaget..
Och eftersom du har det fast det ligger hemma så händer det inte ett skit... Man får åka vidare utan böter, dock kan polisen uppmana dig att alltid körkortet med dig då det går fortare för dom att göra sitt jobb...

Hamnade själv i exakt likadan kontroll i veckan strax utanför Örebro, och den polisen sa inte ett skit om böter...
Gäst 2017-05-27 19:43 ! Citera #
Gäst 2017-05-27
Nu ska vi väl ändå vara ärliga här...

Om du har körkort och blir stoppad och inte har ditt körkort med dig eller något annat som kan uppvisa vem du är, så går polisen till sin bil, tar kontakt med Transportstyrelsen för att se så att du har körkort överhuvudtaget..
Och eftersom du har det fast det ligger hemma så händer det inte ett skit... Man får åka vidare utan böter, dock kan polisen uppmana dig att alltid körkortet med dig då det går fortare för dom att göra sitt jobb...

Hamnade själv i exakt likadan kontroll i veckan strax utanför Örebro, och den polisen sa inte ett skit om böter...
Motormannen.se/radgivning/fragor-och-svar/fragor-till-juristerna/maste-jag-ha-med-mig-korkortet/

Däär har du fel.
Gäst 2017-05-27 22:04 ! Citera #
Konstigt då att polismannen inte visste om nått :)
Men om jag har fel så har jag fel, ingen är gladare än mig iaf eftersom jag slapp böter :D :D
Gäst 2017-05-28 13:19 ! Citera #
Gäst 2017-05-27
Konstigt då att polismannen inte visste om nått :)
Men om jag har fel så har jag fel, ingen är gladare än mig iaf eftersom jag slapp böter :D :D
Du hade bara tur. Personliga erfarenheter betyder inte att det är standard. Gå inte runt och sprid felaktiga slutsatser som gör att unga förare har en risk att åka på böter.
Gäst 2017-05-28 17:02 ! Citera #
Gäst 2017-05-28
Du hade bara tur. Personliga erfarenheter betyder inte att det är standard. Gå inte runt och sprid felaktiga slutsatser som gör att unga förare har en risk att åka på böter.
Sprider inga felaktiga uppgifter eftersom jag trodde att man inte behövde eftersom polisen inte sa nått om det.
Dessutom skrev jag att jag kunde ha fel... Men du vill väl bara klaga på nått eftersom ditt liv i övrigt suger stenhårt! :D
Gäst 2017-05-28 19:26 ! Citera #
Gäst 2017-05-28
Sprider inga felaktiga uppgifter eftersom jag trodde att man inte behövde eftersom polisen inte sa nått om det.
Dessutom skrev jag att jag kunde ha fel... Men du vill väl bara klaga på nått eftersom ditt liv i övrigt suger stenhårt! :D
”Man får åka vidare utan böter”
Du trodde inte. Du påstod att det var så och du hade fel. Du spred fel info.
Gäst 2017-05-28 21:29 ! Citera #
Gäst 2017-05-28
”Man får åka vidare utan böter”
Du trodde inte. Du påstod att det var så och du hade fel. Du spred fel info.
Om du ska citera någons ord så ta med allt isof :)

Jag skrev nämligen också ”Men om jag har fel så har jag fel”... Men som sagt, du värkar ju inte vara den skarpaste kniven i lådan :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest