Jag och bekanta har blivit stoppade rutinmässigt för körkortskontroll - utan inblåsning.
Jag blev en gång ombedd av polis att uppvisa körkort, då jag höll på att parkera ett par bilar, de ville av oknd anledning kontrollera om jag verkligen hade körkort. Jag hade då inte körkortet i fickan, utan i en av bilarna men jag tog bara fram det, och sen när polisen tittat på det så åkte de vidare. Såna kontroller handlar väl om att förhindra så kallade olovliga körningar.
Alltså, enda gången man får köra utan körkort är vad jag vet under uppkörningen, då man ju kör tillsammans med en förarprövare bredvid sig, som efter avslutad uppkörning meddelar om man är godkänd, och varför om inte godkänd. Att köra upp räknas vad jag vet inte som övningskörning, eftersom bil som används för körprov i regel inte har övningskör-skylt, men numera är det allt vanligare att bilar som används för körprov har en skylt liknande övningskör-skylten men med texten ”KÖRPROV” eller ”FÖRARPROV” istället för ”ÖVNINGSKÖR”.
Jag tycker dock att det är konstigt att inget körkort krävs för cykel. Det borde väl åtminstone vara ett krav på att avlägga särskilt kunskapsprov om gällande trafikregler för att få cykla eller få köra moped, framförallt med tanke på att relativt många cyklister och även mopedister idag brukar köra i trafiken som om de inte alls har lärt sig vilka trafikregler som gäller i trafiken och hur de skall tillämpas korrekt, som är grundläggande att lära sig för att få köra ett fordon, och fordonsförare som inte alls har lärt sig att tillämpa de gällande trafikreglerna eller annars kanske bara inte är tillräckligt förmögna att tillämpa dem korrekt utgör (i många fall) en potentiell trafiksäkerhetsfara.
Jag har upplevt eller åtminstone hört talas om vissa trafikfall då gående på väg att gå över en körbana vid grönt ljus på bevakat övergångsställe har hållit på att bli påkörda av någon cyklist, då cyklisten inte har stannat före övergångsstället trots stoppsignal för fordonsförare utan försökt att köra vidare ändå, och då varit nära att köra över någon gående som just börjat korsa körbanan - och det är ett typiskt exempel på hur cyklister (som inte alltid har lärt sig gällande trafikregler) kan utgöra potentiell trafiksäkerhetsfara.