Start > Körkortsforum > Tar automat istället för manue…

Tar automat istället för manuell

Björn He 2023-07-09 22:43 ! Citera #
Gäst 2023-07-09
Att bromsa med vänster fot är bevisat mycket farligt. Mycket oansvarligt att göra.
Det var en kvinna som flög framåt in i vindrutan när hon körde automatväxlad bil för första gången och då gjorde det så kallade misstaget att ”bromsa med fel fot”, hon måste ha trampat alldeles för hårt på bromspedalen med sin vänstra fot precis som den vore en koppling.

Hade det kunnat mig också, om jag hade bromsat med vänsterfoten?!
Gäst 2023-07-10 21:51 ! Citera #
Nej hon trampade inte för hårt. Hon hade glömt ta på sig säkerhetsbälte.
Björn He 2023-07-10 22:20 ! Citera #
Hur som helst, det har bara bedömts farligt att bromsa med vänsterfoten, men det är inte alltid farligt, det beror ju på NÄR man gör det.
När jag närmade mig en vägkorsning där jag var tvungen att stanna för rött ljus så bromsade jag med vänsterfoten, bara för att prova på det, och jag tycker det gick UTMÄRKT att bromsa trafiksäkert med vänster fot; jag la bara växeln i neutralt läge i god tid före trafiksignalen - och flyttade sedan vänster fot från kopplingen till bromspedalen. (Så ska man kanske inte göra i en trafiksituation där man är akut tvungen att stoppa bilen snabbt men i en situation som denna nämnda var jag inte alls ”akut tvungen”. Hade jag varit akut tvungen att bromsa så hade jag naturligtvis bromsat med högerfoten; på en manuellt växlad bil går det normalt inte att vänster-bromsa, eftersom man måste trampa på kopplingen med vänster fot samtidigt som man bromsar med höger, annars får bilen motorstopp vid stillastående läge.)

Jag läste förresten i en artikel om fordonsteknik att det går att anpassa automatväxlade (men inte manuellt växlade) bilar för vänsterbromsning, för en förare som av någon orsak vill kunna bromsa med vänster fot.
Det enda som behöver göras, för att anpassa bilen för vänster-bromsning, är som jag skrivit att montera av gaspedalen på höger sida och montera en ny gaspedal på vänster sida av bromspedalen. Då kan ju en förare som vill kunna vänsterbromsa gasa med vänster fot och, vid behov att omedelbart stoppa bilen, flytta vänster fot snabbt från gas- till bromspedal (precis som man ska göra med höger fot på en normal bil).
Björn He 2023-07-19 13:40 ! Citera #
Enligt vissa brittiska fordonsexperter är det säkrast att vänster-bromsa än att bromsa med höger fot på automatväxlade bilar (även om man kanske får lära sig på trafikskolan att alltid bromsa med höger fot), med tanke på risken att av misstag gasa istället för att bromsa om man försöker bromsa med höger fot, även en erfaren förare kan ju råka trampa fel. Det har, i varje fall i England, skett ett antal bilolyckor till följd av feltrampning så att föraren av misstag gasat istället för bromsat, som hade undvikits om föraren försökt bromsa med vänster fot istället för höger. Är man van att alltid bromsa med höger fot så är det risk för att förväxla bromsen med gaspedalen, om man glömmer flytta höger fot närmare mitten när man bromsar.

Men bromsning med vänster fot bör helst undvikas på manuellt växlade bilar, det går oftast inte att vänsterbromsa eftersom man måste trampa på kopplingen med vänster fot och samtidigt bromsa med höger fot, annars får ju bilen motorstopp vid stillastående läge.
Bromsning med vänster fot 2023-07-19 13:50 ! Citera #
Gäst 2023-07-09
Att bromsa med vänster fot är bevisat mycket farligt. Mycket oansvarligt att göra.
Om att bromsa med vänster fot mot förmodan bedöms vara mycket trafikfarligt, exakt varför bedöms det som farligt då om man får lov att fråga?
Björn He 2023-07-23 15:31 ! Citera #
Bromsning med vänster fot 2023-07-19
Om att bromsa med vänster fot mot förmodan bedöms vara mycket trafikfarligt, exakt varför bedöms det som farligt då om man får lov att fråga?
Det är väl ingen idé att hålla på och fråga varför. Det är väl ändå ingen som svarar. De som bedömer det som trafikfarligt att bromsa med vänster fot förstår väl inte ens själva varför det bedöms som en trafiksäkerhetsrisk. De har väl inte ens hört talas om att det går att bromsa med vänster fot om man bara anpassar bilen för bromsning med vänster fot. Jag fick läsa i en artikel om fordonsteknik att den som av någon orsak vill kunna bromsa med vänster fot kan få bilen anpassad för det, under förutsättning att bilen är automatväxlad och alltså enbart har gaspedal till höger om bromsen (men ingen koppling), man behöver ju faktiskt bara installera en ny gaspedal på vänster sida av bromspedalen istället för höger, då har ju en ”vänsterfotad” förare möjlighet att gasa med vänster fot och flytta sin vänstra fot snabbt från gas- till bromspedal vid akut behov att stoppa bilen (just som man gör med sin högra fot i en normal bil).

De kritiker som är FÖR bromsning med vänster fot säger ändå att det kan vara säkrare att bromsa med vänster fot, med tanke på risken för att av misstag gasa istället för bromsa när man försöker trampa på bromsen med höger fot, i händelse att man glömmer att flytta högra foten närmare mitten; även den mest erfarne föraren kan ju av misstag råka trampa fel, vilket man inte riskerar att göra om man trampar på bromsen med vänster fot istället. Flera bilolyckor som vållats av förare som trampat fel med höger fot hade mest sannolikt undvikits om föraren hade släppt gasen med höger fot och samtidigt trampat på bromspedalen med sin vänstra fot istället för att försöka bromsa med höger fot, som normalt sköter gaspedalen, som lätt kan förväxlas med bromsen vid feltramp.
Gäst 2023-07-24 18:49 ! Citera #
Du blir inte underkänd på en uppkörning enbart för att bromsa med vänster fot, meeen, dom kommer kolla upp så att det funkar, bered dig på en effektiv inbromsning
Björn He 2023-07-29 00:36 ! Citera #
Gäst 2023-07-24
Du blir inte underkänd på en uppkörning enbart för att bromsa med vänster fot, meeen, dom kommer kolla upp så att det funkar, bered dig på en effektiv inbromsning
Det är ju inte uttryckligt skrivet i Trafikförordningen att en förare skall använda höger fot för att bromsa, då kan man ju inte tvinga en förare att alltid bromsa med höger fot. Att bromsa med vänster fot är inte trafikfarligt, det beror faktiskt på NÄR man gör det. Jag tycker dock att bromsning med vänster fot helst skall undvikas när man kör manuellt växlad bil, det går ju oftast inte att vänster-bromsa, framförallt inte i en trafiksituation där man är akut tvungen att stoppa bilen snabbt, för då måste man ju normalt flytta höger fot snabbt från gas- till bromspedal för att hinna stanna trafiksäkert (och det måste man väl även på en automatväxlad bil), och vänster fot måste ju då användas för att trampa på kopplingen samtidigt, för att undvika motorstopp.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor