Start > Körkortsforum > Tar automat istället för manue…

Tar automat istället för manuell

Nick 2017-05-15 17:03 ! Citera #
Gäst 2017-05-13
Anledningen att du inte vill att han ska ta automat är för att du innerst inne tycker att det inte gills, eftersom det är enklare med automat att få körkort. Du vill att han ska ha det lika svårt som dig.

Alla vill inte bli någon djävla knegare som söker truckjobb som kräver manuellt. Många av oss har högre ambitioner än så.
Om han inte vill ha sånna jobb och vet att hans behov är för privat användning kan han lika bra ta automat. Det krävs inte ”vissa skäl” som funktionsnedsättningar för det.
Jag vet inte på vilken nivå jag skall ta detta med dig alltså.

Till skillnad från dig så talar jag inte utifrån egna preferenser, utan för TS skull.

Jag skall förtydliga för dig; det handlar inte om truckjobb. Det handlar om NUET, hur marknaden ser ut, vilka eventuella situationer man eventuellt stöter på, vare sig jobb eller privat, som faktiskt TS hade önskat sig tillhandalla körkort för manuell, varesig det är krissituationer, ekonomi eller kanske ett jobb som man mister på grund av den lilla detaljen. Det är inte truckjobb; jag känner flera med relativt anständiga jobbb som sitter med lön på över 40 i mån, där det skulle bli problem utan manuellt kort.

Vem har sagt att växling är svårt? Det är i all ära värt den lilla extra träningen.

Sedan har vi perspektivet med att automatkort inte normaliserats. Arbetsgivare drar troligtvis öronen åt sig och rynkar på näsan.

For the record, jag har blivit frågad om körkort, trots att jag inte kör i mitt yrke. Jag är systemarkitekt och räknas som höginkomsttagare. Men poängen är att det inte är normaliserat. Vi har ännu inte tagit klivet till nästa steg (sen tvivlar jag på i övrigt att automat kommer ersätta manuellt helt i framtiden av flera skäl, men det är en annan diskusssion).
Gäst 2017-05-16 02:43 ! Citera #
Nick 2017-05-15
Jag vet inte på vilken nivå jag skall ta detta med dig alltså.

Till skillnad från dig så talar jag inte utifrån egna preferenser, utan för TS skull.

Jag skall förtydliga för dig; det handlar inte om truckjobb. Det handlar om NUET, hur marknaden ser ut, vilka eventuella situationer man eventuellt stöter på, vare sig jobb eller privat, som faktiskt TS hade önskat sig tillhandalla körkort för manuell, varesig det är krissituationer, ekonomi eller kanske ett jobb som man mister på grund av den lilla detaljen. Det är inte truckjobb; jag känner flera med relativt anständiga jobbb som sitter med lön på över 40 i mån, där det skulle bli problem utan manuellt kort.

Vem har sagt att växling är svårt? Det är i all ära värt den lilla extra träningen.

Sedan har vi perspektivet med att automatkort inte normaliserats. Arbetsgivare drar troligtvis öronen åt sig och rynkar på näsan.

For the record, jag har blivit frågad om körkort, trots att jag inte kör i mitt yrke. Jag är systemarkitekt och räknas som höginkomsttagare. Men poängen är att det inte är normaliserat. Vi har ännu inte tagit klivet till nästa steg (sen tvivlar jag på i övrigt att automat kommer ersätta manuellt helt i framtiden av flera skäl, men det är en annan diskusssion).
Det är för att arbetsmarknaden ligger efter. I den marknaden ligger kostnad alltid först, det vill säga det billigaste alternativet var det självklara. Det var inte föränns på senaste tiden som automatbilar besegrade den dåvarande sanningen att automatbilar kostade mer i drift. Det kommer ta flera år innan den kraftiga ökningen när automatbilar gick från 44-51% direkt visar sig på arbetsmarknaden.

Att ignorera vart trenden går är bara dumt. Tar man körkort idag kan man skita i manuellt. Bara till att börja med om man så vill, det går enkelt att åtgärda efteråt om man endå känner att man måste ha manuellt.

För övrigt, jag är också höginkomsttagare inom IT och har aldrig blivit frågad om körkort. Jag jobbar dock statligt, men om jag sökte privat och en arbetsgivare frågade om körkort hade det känts hur orelevant som helst såvida jag inte sökte knegarjobb som serviceperson som installerar hårdvara. Jag hade fått intrycket att det var en oseriös arbetsgivare som frågar om det ifall körning inte ingår i jobbet. Det låter mest bara som rekryteraren har googlat på rekryteringsfrågor och sedan bara plockat listan rakt av för att det låter bra.
Gäst 2017-05-19 15:30 ! Citera #
Jag tog automat körkort för drygt 6 månader sedan. Hade varken tid eller lust att lägga pengar på att lära mig växla. Är 28 år och har tre barn.
Ville helt enkelt kunna skjutsa dem till skola och aktiviteter.

Tog 3 månader på körskola (körde en gång i veckan)

Det är sant att det finns fler och BILLIGARE manuella bilar på blocket men hade tur och hittade en automatbil från 2013 för 80.000.

Automat är the shit!
Gäst 2017-05-20 00:33 ! Citera #
Gäst 2017-05-15
Läste du inte vad jag skrev? Jag är den som skrev att jag har körkort för manuell och permanent bytt till automatbil samt att jag inte kommer gå tillbaka. Så nej, även om det du skrev var sant gäller det inte.

Men det gör det inte. Att kunna köra bil handlar om att kunna framföra en bil säkert under rådande förhållanden i trafiken. Att du sitter och växlar manuellt gör dig inte till en bättre förare. Du blir inte säkrare i trafiken bara för att du kan göra det. Om så var fallet, hade automatväxlade lådor inte fått finnats över huvud taget.

Med andra ord, du talar i nattmössan. Du vill så gärna att manuellväxling gör dig till en bättre förare för att du har inget annat.

Det var säkert mamsen och papsen som sponsrade ditt körkort endå, baserat på hur omogen du är.
*ändå :lol: :lol: :lol:
gäst 2017-06-08 15:34 ! Citera #
Hej alla!

Ni pratar om automat och manuell,vad spelar det för roll vilken man tar huvudsaken att man tar och att man är nöjd sen skit samma. jag tycker automat är bättre och enklare och säkrare så tar automat om ni vill lyssna inte på nån,lyssna på dig sj bara lycka till
gäst 2017-06-08 16:01 ! Citera #
Jag tog för automat för två dagar sen och allt var betydligt mycket enklare när inte växlarna spelar så stor roll. Vill bara säga det då jag kuggade innan 3 gånger med manuellt.
Nick 2017-06-08 17:22 ! Citera #
Gäst 2017-05-19
Jag tog automat körkort för drygt 6 månader sedan. Hade varken tid eller lust att lägga pengar på att lära mig växla. Är 28 år och har tre barn.
Ville helt enkelt kunna skjutsa dem till skola och aktiviteter.

Tog 3 månader på körskola (körde en gång i veckan)

Det är sant att det finns fler och BILLIGARE manuella bilar på blocket men hade tur och hittade en automatbil från 2013 för 80.000.

Automat är the shit!
”Automat är the shit”!

Automat är deprimerande. ;)
Gäst 2017-06-08 18:57 ! Citera #
Nick 2017-06-08
”Automat är the shit”!

Automat är deprimerande. ;)
Hur då? Det visar bara på framfarten av tekniken och att vi börjar lämna manuellväxlade bakom oss. Det händer hela tiden att gammalt och omodernt ersätts av det som är nytt.
Nick 2017-06-08 19:02 ! Citera #
Gäst 2017-06-08
Hur då? Det visar bara på framfarten av tekniken och att vi börjar lämna manuellväxlade bakom oss. Det händer hela tiden att gammalt och omodernt ersätts av det som är nytt.
Okej, då ska jag släppa den stora bomben för dig; automatväxlade bilar släpptes på 40-talet.
Gäst 33 2017-06-08 21:38 ! Citera #
gäst 2017-06-08
Hej alla!

Ni pratar om automat och manuell,vad spelar det för roll vilken man tar huvudsaken att man tar och att man är nöjd sen skit samma. jag tycker automat är bättre och enklare och säkrare så tar automat om ni vill lyssna inte på nån,lyssna på dig sj bara lycka till
Jag håller med om att det är ett jäkla gnällande på vilket körkort folk väljer att ta...
Men nått som jag inte förstår som du skrev är att det är säkrare att ta automat... På vilket sett är det säkrare att köra en automat än en manuell växlad bil?

Jag själv tog för manuell, för [i][jag/i] tycker att det tillhör bilkörningen att sköta en växelspak, även om jag hade tillgång till både manuell och automatbil när jag övningskörde så valde jag själv att köra den manuella mera.. Sedan skiter jag fullständigt i vad alla andra tycker och tänker på detta forum! Men mitt tänkande sa mig att varför inte ta för manuell när man ändå är igång så slipper man lägga ut ännu mera pengar om man vill låsa upp sitt automatkörkort.. Men som sagt, alla är vi olika. Så gör det val som du själv tycker dig vara det bästa och skit i vad alla andra säger!!!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov