Start > Körkortsforum > Tar automat istället för manue…

Tar automat istället för manuell

Gäst 2017-05-13 01:46 ! Citera #
Gjorde min tredje uppkörning och kugga, vill inte riskera den fjärde för små fel.

Alla inspektörer jag fick ville se mig köra felfritt vilket är omöjligt t.o.m erfarna gör fel. Har bara kört i 1 år sedan vill dom se mig köra som en person som har haft körkortet i 10 år?

Enligt trafikskolan kör jag skit bra, det säger även många omkring mig och blir chockade över att jag inte har kortet än.

Funderar på att testa ta automat kort.

Visst manuell bil är roligare att köra och sedan blir växellådan en vana.

Efter att jag fått testa ett par automat bilar så är dom mycket skönare att köra än manuell bilar.

Är behov av körkortet riktigt snabbt.

Är det något här som tar testat uppkörningen för manuell och inte fått godkänt och sedan tagit automat?

Gäst 2017-05-13 03:19 ! Citera #
Nej, tog manuell direkt men sen bytt till automatbil permanent. På min tid låg automat efter, men nu är manuell en omodern teknik och fler automatbilar registreras varje år än manuella. Elbilar finns också bara med automat.

Är du yrkesbunden till manuellt kort måste du ha det, annars är det dumt att satsa på en gammal teknik. Varför fippla med något som bilen kan fixa åt dig?

Är man ung och smart idag skiter man i manuellväxlat. Föräldrar fattar inte det där ofta och försöker trycka på manuellkort på sina barn. Det var väldigt annorlunda på deras tid men nu är tiderna annorlunda både med teknik och trend. Automatkörkort är allt vanligare.

Jag kommer personligen aldrig köra manuellväxlat igen och inte heller många jag känner. Den typen av växellåda har blivit ett klassiskt offer för automatiseringen och den trenden kommer inte vända tillbaka.
Gäst 33 2017-05-13 13:31 ! Citera #
Gäst 2017-05-13
Nej, tog manuell direkt men sen bytt till automatbil permanent. På min tid låg automat efter, men nu är manuell en omodern teknik och fler automatbilar registreras varje år än manuella. Elbilar finns också bara med automat.

Är du yrkesbunden till manuellt kort måste du ha det, annars är det dumt att satsa på en gammal teknik. Varför fippla med något som bilen kan fixa åt dig?

Är man ung och smart idag skiter man i manuellväxlat. Föräldrar fattar inte det där ofta och försöker trycka på manuellkort på sina barn. Det var väldigt annorlunda på deras tid men nu är tiderna annorlunda både med teknik och trend. Automatkörkort är allt vanligare.

Jag kommer personligen aldrig köra manuellväxlat igen och inte heller många jag känner. Den typen av växellåda har blivit ett klassiskt offer för automatiseringen och den trenden kommer inte vända tillbaka.
Du skriver att ”manuell en omodern teknik och fler automatbilar registreras varje år än manuella.”
Ja visst har du rätt i det, men det är bara med nån fjuttig procent fler som automatbilar blir fler.

Dessutom gäller det Nyregistrerade bilar, ser man till alla bilar som finns på våra gator idag samt om man kollar på begagnad marknaden så är det nästan 70% manuella bilar som finns att köpa... Så att säga att ”manuella är en omodern teknik och kommer att försvinna mer och mer” är bara så helt fel!!

En biltillverkare idag tillverkar sina bilmodeller både med med manuella OCH automat, just för att det ska finnas tillgängligt för kunden att välja. Men det kommer alltid finnas manuella bilar!

Elbilar idag är inte alls enbart automatväxlade, så där skriver du en ren lögn!
Jag har nämligen kört våran kommuns elbil, och den var då INTE automatväxlad! Så även på den fronten finns det både manuella OCH automat!

Jag är inte för eller emot någon varken manuell eller automat, men ska skriva ett inlägg så borde man ha lite mer ren fakta att komma med innan man skriver nått!

Och skulle jag ta körkort idag så hade jag inte enbart valt att ta för automat, för växlingen på en manuell bil kommer sitta ju mer man kör, ju mer erfarenhet man får och ju bättre och säkrare man känner sig kommer växlingen ske helt automatiskt, det är upp till en själv att välja hur mycket man vill träna på det..
Nick 2017-05-13 16:18 ! Citera #
Gäst 2017-05-13
Nej, tog manuell direkt men sen bytt till automatbil permanent. På min tid låg automat efter, men nu är manuell en omodern teknik och fler automatbilar registreras varje år än manuella. Elbilar finns också bara med automat.

Är du yrkesbunden till manuellt kort måste du ha det, annars är det dumt att satsa på en gammal teknik. Varför fippla med något som bilen kan fixa åt dig?

Är man ung och smart idag skiter man i manuellväxlat. Föräldrar fattar inte det där ofta och försöker trycka på manuellkort på sina barn. Det var väldigt annorlunda på deras tid men nu är tiderna annorlunda både med teknik och trend. Automatkörkort är allt vanligare.

Jag kommer personligen aldrig köra manuellväxlat igen och inte heller många jag känner. Den typen av växellåda har blivit ett klassiskt offer för automatiseringen och den trenden kommer inte vända tillbaka.
Lyssna inte på detta. Det är bara korkat.

- Är man ung och smart vill man öka sina förutsättningar i alla situationer och yrke. Då väljer man inte automatkort. Om 20 år kanske, visst - inte idag. Annars är man bara lat och dum.

Behöver man automatkort av vissa skäl, absolut go for it.
Gäst 2017-05-13 19:45 ! Citera #
Gäst 33 2017-05-13
Du skriver att ”manuell en omodern teknik och fler automatbilar registreras varje år än manuella.”
Ja visst har du rätt i det, men det är bara med nån fjuttig procent fler som automatbilar blir fler.

Dessutom gäller det Nyregistrerade bilar, ser man till alla bilar som finns på våra gator idag samt om man kollar på begagnad marknaden så är det nästan 70% manuella bilar som finns att köpa... Så att säga att ”manuella är en omodern teknik och kommer att försvinna mer och mer” är bara så helt fel!!

En biltillverkare idag tillverkar sina bilmodeller både med med manuella OCH automat, just för att det ska finnas tillgängligt för kunden att välja. Men det kommer alltid finnas manuella bilar!

Elbilar idag är inte alls enbart automatväxlade, så där skriver du en ren lögn!
Jag har nämligen kört våran kommuns elbil, och den var då INTE automatväxlad! Så även på den fronten finns det både manuella OCH automat!

Jag är inte för eller emot någon varken manuell eller automat, men ska skriva ett inlägg så borde man ha lite mer ren fakta att komma med innan man skriver nått!

Och skulle jag ta körkort idag så hade jag inte enbart valt att ta för automat, för växlingen på en manuell bil kommer sitta ju mer man kör, ju mer erfarenhet man får och ju bättre och säkrare man känner sig kommer växlingen ske helt automatiskt, det är upp till en själv att välja hur mycket man vill träna på det..
Du missade något viktigt. Värdet sjunker snabbt på dessa nyreggade automatbilar. När prisskillnaden mellan moderna automatbilar och gamla fjuttiga manuellväxlade bilar som går på sina sista dagar är så liten kommer det vara manuellväxelns slutgiltiga död.

Ingen kommer köra manuellväxlat i framtiden förutom - ja visst är det ironiskt med tanke på ”kärringstopp” - gamla gubbar/kärringar som vägrar krama om ny teknik.
Gäst 2017-05-13 19:50 ! Citera #
Nick 2017-05-13
Lyssna inte på detta. Det är bara korkat.

- Är man ung och smart vill man öka sina förutsättningar i alla situationer och yrke. Då väljer man inte automatkort. Om 20 år kanske, visst - inte idag. Annars är man bara lat och dum.

Behöver man automatkort av vissa skäl, absolut go for it.
Anledningen att du inte vill att han ska ta automat är för att du innerst inne tycker att det inte gills, eftersom det är enklare med automat att få körkort. Du vill att han ska ha det lika svårt som dig.

Alla vill inte bli någon djävla knegare som söker truckjobb som kräver manuellt. Många av oss har högre ambitioner än så.
Om han inte vill ha sånna jobb och vet att hans behov är för privat användning kan han lika bra ta automat. Det krävs inte ”vissa skäl” som funktionsnedsättningar för det.
Gäst 2017-05-13 19:59 ! Citera #
Gäst 33 2017-05-13
Du skriver att ”manuell en omodern teknik och fler automatbilar registreras varje år än manuella.”
Ja visst har du rätt i det, men det är bara med nån fjuttig procent fler som automatbilar blir fler.

Dessutom gäller det Nyregistrerade bilar, ser man till alla bilar som finns på våra gator idag samt om man kollar på begagnad marknaden så är det nästan 70% manuella bilar som finns att köpa... Så att säga att ”manuella är en omodern teknik och kommer att försvinna mer och mer” är bara så helt fel!!

En biltillverkare idag tillverkar sina bilmodeller både med med manuella OCH automat, just för att det ska finnas tillgängligt för kunden att välja. Men det kommer alltid finnas manuella bilar!

Elbilar idag är inte alls enbart automatväxlade, så där skriver du en ren lögn!
Jag har nämligen kört våran kommuns elbil, och den var då INTE automatväxlad! Så även på den fronten finns det både manuella OCH automat!

Jag är inte för eller emot någon varken manuell eller automat, men ska skriva ett inlägg så borde man ha lite mer ren fakta att komma med innan man skriver nått!

Och skulle jag ta körkort idag så hade jag inte enbart valt att ta för automat, för växlingen på en manuell bil kommer sitta ju mer man kör, ju mer erfarenhet man får och ju bättre och säkrare man känner sig kommer växlingen ske helt automatiskt, det är upp till en själv att välja hur mycket man vill träna på det..
Vad är det för konstig bil du påstår dig ha kört? Den nya generationens elbilar och hybrider har INTE och lär ALDRIG få automatlåda. Detta pga tekniken. Den är betydligt bättre änpassad för automat.

Anledningen att automat inte gick om manuell tidigare var för att automatbilar kostade mer och var dyrare i drift förr. Det är de inte nu längre, därför har automatkörkort dubblats och automatbilar gick från 44%-51.4% bara på två år.

Manuellt är på väg ut och killen är smart om han följer trenden.
Gäst 2017-05-13 22:07 ! Citera #
Jag klarade uppkörningen idag med automat. Det bästa jag gjort är att byta från manuell till automat, varför krånglat till det?? Go with whatever floats your bokat och skit i vad alla andra tycker/säger!! På riktigt, automat är det nya svarta!
Guest 2017-05-13 22:46 ! Citera #
Automatkort i all ära, men om man tänker efter, varför begränsa sig när det slutligen kommer till eventuellt bilköp eller kanske tjänstebil från jobbet som då endast har manuella lådor i deras bilar? Säg att du hittar drömbilen och ser att den är manuell, därefter hittar du en likadan med automat som är mellan 15-20k dyrare som då kanske översteg budgeten för bilköpet, för man inte ”orkade” eller ”ville ta sig tid” att lära sig köra manuellt. Eller helt enkelt kuggar för att man kör manuellt, vilket jag ser som en bortförklaring pga att man i det fallet inte övat ordentligt.
Gäst 2017-05-13 22:53 ! Citera #
Guest 2017-05-13
Automatkort i all ära, men om man tänker efter, varför begränsa sig när det slutligen kommer till eventuellt bilköp eller kanske tjänstebil från jobbet som då endast har manuella lådor i deras bilar? Säg att du hittar drömbilen och ser att den är manuell, därefter hittar du en likadan med automat som är mellan 15-20k dyrare som då kanske översteg budgeten för bilköpet, för man inte ”orkade” eller ”ville ta sig tid” att lära sig köra manuellt. Eller helt enkelt kuggar för att man kör manuellt, vilket jag ser som en bortförklaring pga att man i det fallet inte övat ordentligt.
Begränsningen är så liten i de fall nu nämnt att det möjligtvis aldrig kommer påverka honom.

Sen är det värt att poängtera att ta automat är inte ett permanent val. Du kan häva det med att boka en speciell uppkörning för manuell där du inte behöver giltigt körkortstillstånd, riskutbildning och du förlorar inte körkortet om du kuggar.

Så om han nu mot all förmodan stöter på en sån situation endå, kan han bara köpa bilen, ta den uppkörningen och sen börja köra sin bil endå.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest