Start > Körkortsforum > Tar automat istället för manue…

Tar automat istället för manuell

Piraten74 2017-06-10 06:42 ! Citera #
Vad spelar det för roll om man tar automat eller manuell..
Tycker det är jätte bra att alternativet finns, då alla inte har samma förmåga att göra flera saker samtidigt eller behöver längre tid på sig att hantera det.
då bättre att börja med något man hanterar tills man känner sig varm i kläderna och man kan ändra på det senare om man vill.
Så gör det som känns rätt för dig och skit i vad andra tycker!
Vad som är bäst är som att diskutera politik, vilket parti som är bäst :)
Omöjligt att komma överens om..
Nick 2017-06-10 11:10 ! Citera #
Gäst 2017-06-10
Nick är den största anti-automat krigarn här som alltid försöker trycka ner på de som vill ta för automat. Han hittar alltid på att manuellt ska rent faktamässigt vara säkrare och mycket annat strunt. Om han hade nöjt sig med att säga ”jag vill ha manuell för jag tycker det är kul och jag tycker ni ska ha det också” hade ingen haft något problem med det. Men det är inte det han säger.

Varje gång hans argument blir besegrad försvinner han någon månad men sen är han tillbaka med samma strunt.
Du får gärna referera till något konkret som jag kan bemöta då min uppfattning är att det är precis tvärtom.

Att jag lämnar forumet någon gång har naturligtvis med tid att göra. Det är ganska vanligt.

Du behöver få uppenbara saker förklarade.
Nick 2017-06-10 14:06 ! Citera #
Gäst 2017-06-10
Nick är den största anti-automat krigarn här som alltid försöker trycka ner på de som vill ta för automat. Han hittar alltid på att manuellt ska rent faktamässigt vara säkrare och mycket annat strunt. Om han hade nöjt sig med att säga ”jag vill ha manuell för jag tycker det är kul och jag tycker ni ska ha det också” hade ingen haft något problem med det. Men det är inte det han säger.

Varje gång hans argument blir besegrad försvinner han någon månad men sen är han tillbaka med samma strunt.
Om han hade nöjt sig med att säga ”jag vill ha manuell för jag tycker det är kul och jag tycker ni ska ha det också” hade ingen haft något problem med det. Men det är inte det han säger.

Insåg att jag glömde bemöta detta. Leker du eller är du korkad på riktigt? Jag har inte problem med automatbilar eller folk som väljer dem. Det jag ifrågasätter är folk som väljer att ta automatkörkort för att de är lata. Det är korkat, och det är en signifikant skillnad i denna debatt.
Don 2017-06-18 15:56 ! Citera #
Intressant tråd...samt hätskt bitvis...

Hursomhelst.

Jag tog körkort nyligen och för manuell....av flera anledningar, en av dem att inte bli begränsad, samt gillar ”köra bil” kontroll känlsan......att vara kapten verkligen.

Men till saken kommer köpa en vardagskärra, och blir en del stadsklrning...och ja det blir en automat kärra av lyxen att det är smidigare ön o växla upp/ner konstant o krypa.....dvs bekväm...och det är inget fel i det ;)....

Från plats A till B....


Sen intresset att köra...då en lite sportigare...ja då vill jag ha manuell...dvs kul o köra bil ;).....

Och ja...det tog längre tid att ta kortet för mig....då allt måste automatuseras i ryggmärgen med växlingen under själva körningen (inte titta alls) sen känna/höra motorn när man kan växla ;).....men so sagt thats me.......

I like em both...samt nu kan man köra båda typer ;) så inte att begränsas...och ja det var värt varenda spänn......

Satte mitt kort på 3e försöket i Jakobsberg...... (inget m växlingen, eller körning) missade ett par småfel i regler...men helrätt att jag blev kuggad då det inte alls var bra och jag tog fasiken det till mig rejält....och satans läste på det med ordentligt....ökad försåelse...

Dvs lär sig av sina egna fel o vara öppen och ha självinsikt ;).....och fan lör sig nåt o gör inte om det...

Tat lungt i trafiken... ;).
Manuel 2019-11-10 12:44 ! Citera #
Blev något fel så fick bara för manuell.

Om man inte saknar armar och ben vet jag inte varför man bara tar för automat; när man ändå håller på. Lättja...
Björn He 2023-06-18 17:36 ! Citera #
Det är ingen bra vana att börja köra automatväxlad bil om man enbart kört manuellt växlad bil. En kvinna som enbart körde manuellt växlade bilar gjorde tydligen det så kallade misstaget ”att bromsa med fel fot” då hon körde automatväxlad bil för första gången, alltså hon trampade på bromspedalen med vänster fot, och flög då med huvudet in i vindrutan.

Jag undrar verkligen hur man kan flyga in i vindrutan bara av att bromsa med vänster fot. Är det av den anledningen man får lära sig under körkortsutbildningen att man ”måste bromsa med höger fot”, eller är det av anledningen att ”bromsning med vänster fot kan förvirra hjärnan” som vissa bilförsäljare säger?

Jag har själv bromsat med vänster fot ett antal gånger, och jag skiter i alla jävla trafikutbildare som säger att man aldrig får bromsa med vänster fot, men jag har fan aldrig råkat ut för någon jävla olycka som att flyga framstupa in i ratten eller vindrutan.
Det går utmärkt att bromsa med vänster fot, när man exempelvis måste stanna för rött ljus eller väjningsplikt: man behöver ju bara snabbt lägga växeln i neutral (om man kör manuellt växlad bil) och omedelbart efteråt flytta vänsterfoten från kopplingen till bromsen (men det förutsätter naturligtvis att man släppt gasen med höger fot), jag provbromsade med vänster fot vid ett antal såna trafiksituationer bara för att ”prova hur det känns” att bromsa med vänster fot, och det känns inte trafikfarligt, och det behöver inte heller vara trafikfarligt att bromsa med vänster fot, det beror ju på NÄR man gör det.
(Men man skall kanske inte vänster-bromsa om man är tvungen att omedelbart stanna för något plötsligt hinder framför bilen, för i en sån situation måste man ju normalt flytta höger fot omedelbart från gas- till bromspedal för att kunna stanna i tid på ett trafiksäkert sätt - och på manuellt växlad bil går det väl oftast inte att vänster-bromsa i en så situation eftersom man måste trampa på kopplingen samtidigt som man bromsar för att undgå motorstopp.)

Det var en snubbe som skrev här att det är smidigast att bromsa med vänster fot vid start med automatväxlad bil; genom att trampa ned bromsen med vänster fot (som man gör för att växla från parkeringsläge till körläge) och släppa upp bromspedalen (som man gör med kopplingen vid start på 1:ans växel) samtidigt som man ger gas med höger fot så kommer man iväg på snabbaste sättet.
Björn He 2023-07-08 13:43 ! Citera #
En fördel med automatväxlade bilar är att man kan bromsa med vänster fot, om man känner sig mer ”vänsterfotad” än ”högerfotad”, eller i varje fall om man anpassar bilen för vänster-bromsning.
Det enda som måste göras för att anpassa en automatbil för vänsterbromsning är faktiskt att montera av gaspedalen till höger och montera dit en ny gaspedal på vänster sida av bromspedalen; då kan ju den som vill kunna vänster-bromsa gasa med vänster fot och, vid behov att omedelbart stoppa bilen, omedelbart flytta vänster fot från gas- till bromspedal - precis som man gör med höger fot på en normal bil med gaspedal till höger.
Det kan dock gå utmärkt att vänster-bromsa även på en normal bil (med gaspedalen till höger), även om trafiklärarna kanske bedömer det som ett osäkert sätt att stanna; det är väl bara att omedelbart släppa gasen med höger fot och samtidigt trampa på bromspedalen med vänsterfoten, och det kan man väl göra om man bara är tillräckligt ”vänsterfotad” (men man bör kanske helst göra så endast i en trafiksituation där man är mindre akut tvungen att omedelbart stanna och har mer gott om tid på sig att hinna stanna). Det går dock inte på en manuellt växlad bil, för där måste man så gott som alltid bromsa med höger fot, eftersom man måste trampa på kopplingen med vänster fot samtidigt, annars får ju bilen motorstopp då den blir stillastående.
Gäst 2023-07-09 12:24 ! Citera #
Att bromsa med vänster fot är bevisat mycket farligt. Mycket oansvarligt att göra.
Björn He 2023-07-09 14:13 ! Citera #
Gäst 2023-07-09
Att bromsa med vänster fot är bevisat mycket farligt. Mycket oansvarligt att göra.
Det var nåt av det oanständigaste jag fått höra! Exakt vad är beviset för att vänster-bromsning är mycket farligt?
Björn He 2023-07-09 14:40 ! Citera #
Jag har själv bromsat med vänsterfoten några gånger, bara för att pröva på det och det var inte alls trafikfarligt! Det var tvärtom utmärkt att bromsa trafiksäkert med vänster fot, precis som om det vore med högerfoten!
Jag kanske inte borde vänsterbromsa i en situation där jag är akut tvungen att omedelbart stoppa bilen men jag är ju inte akut tvungen om jag exempelvis närmar mig en korsning med rött ljus och har god tid på mig att hinna stanna, då kan jag i god tid lägga växeln i neutralt läge och omedelbart därefter flytta vänster fot från koppling till bromspedal, och det går utmärkt att vänster-bromsa och hinna stanna trafiksäkert i en sån trafiksituation!

Det är ju inte direkt uttryckligt skrivet i Trafikförordningen att en fordonsförare skall använda höger fot för att bromsa, då kan man ju inte tvinga en förare att alltid bromsa med höger fot.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest