Start > Körkortsforum > Tar automat istället för manue…

Tar automat istället för manuell

Gäst 2017-05-13 23:10 ! Citera #
Man tar automatkörkort för att man helt enkelt inte kan köra en ”vanlig bil” :lol: :lol:
Alla har inte den kunskapen att kunna framföra en bil när man måste göra nått så svårt som att växla med en växelspak helt på egen hand :D
Gäst 2017-05-14 00:11 ! Citera #
Gäst 2017-05-13
Man tar automatkörkort för att man helt enkelt inte kan köra en ”vanlig bil” :lol: :lol:
Alla har inte den kunskapen att kunna framföra en bil när man måste göra nått så svårt som att växla med en växelspak helt på egen hand :D
Exakt så, kunde inte sagt det bättre! :lol: :lol:
Gäst 2017-05-14 03:15 ! Citera #
Gäst 2017-05-13
Man tar automatkörkort för att man helt enkelt inte kan köra en ”vanlig bil” :lol: :lol:
Alla har inte den kunskapen att kunna framföra en bil när man måste göra nått så svårt som att växla med en växelspak helt på egen hand :D
Du är inte en bättre förare för du kan växla. Det är det som räknas. Många av oss jobbar och är höginkomsttagare men kör bara automat. Inte alla bryr sig om växeltyp utan ska bara ha bil till och från jobbet.

Var omodern du och tro att du är bättre... Sanningen är att du inte har något värt att skryta om i ditt liv så du talar om manuellkörkort som något helt otroligt och ofattbart. :lol:
Skaparen 2017-05-14 10:56 ! Citera #
Gäst 2017-05-13
Nej, tog manuell direkt men sen bytt till automatbil permanent. På min tid låg automat efter, men nu är manuell en omodern teknik och fler automatbilar registreras varje år än manuella. Elbilar finns också bara med automat.

Är du yrkesbunden till manuellt kort måste du ha det, annars är det dumt att satsa på en gammal teknik. Varför fippla med något som bilen kan fixa åt dig?

Är man ung och smart idag skiter man i manuellväxlat. Föräldrar fattar inte det där ofta och försöker trycka på manuellkort på sina barn. Det var väldigt annorlunda på deras tid men nu är tiderna annorlunda både med teknik och trend. Automatkörkort är allt vanligare.

Jag kommer personligen aldrig köra manuellväxlat igen och inte heller många jag känner. Den typen av växellåda har blivit ett klassiskt offer för automatiseringen och den trenden kommer inte vända tillbaka.
Just nu är jag student, står inte för några kostnader för kortet eller bilen. Tyckte själv automat var ’’töntigt’’ men senare på åren märkte jag det är fan skönare än manuell. Min pappa har automat också men han har körkort för manuell då.

Bil som bil, vill ta mig från punkt A till B på smidigt sätt dvs med automat.
Gäst 2017-05-14 10:59 ! Citera #
Nick 2017-05-13
Lyssna inte på detta. Det är bara korkat.

- Är man ung och smart vill man öka sina förutsättningar i alla situationer och yrke. Då väljer man inte automatkort. Om 20 år kanske, visst - inte idag. Annars är man bara lat och dum.

Behöver man automatkort av vissa skäl, absolut go for it.
Lat och dum?

Vissa är inte så insatta i bilar att de måste gå runt och skryta vad de har växellåda.

Men jag respekterar din åsikt.
Gäst 2017-05-14 16:18 ! Citera #
Gäst 2017-05-14
Du är inte en bättre förare för du kan växla. Det är det som räknas. Många av oss jobbar och är höginkomsttagare men kör bara automat. Inte alla bryr sig om växeltyp utan ska bara ha bil till och från jobbet.

Var omodern du och tro att du är bättre... Sanningen är att du inte har något värt att skryta om i ditt liv så du talar om manuellkörkort som något helt otroligt och ofattbart. :lol:
Där har du helt fel, jag ÄR en bättre bilförare än dig när det kommer till att köra en manuell växlad bil, för det klarar du ju tydligen inte av. Att köra automat är inga svårigheter då man bara gasar och bromsar :lol: :lol:

Och gällande min inkomst så syns det ju ganska tydligt att du inte vet vad du pratar om, för om man nu tjänar dåligt så borde man väl ändå ta körkort för automat eftersom det går snabbare och då blir billigare. Om man nu ska ta till dina egna ord, och jag kör manuell, alltså har jag haft råd att lägga mer på mitt körkort, så då kan du räkna ut själv att jag inte har en dålig inkomst... Om man nu ska ransonera som du tydligen gör :D :D
Gäst 2017-05-15 00:45 ! Citera #
Gäst 2017-05-14
Där har du helt fel, jag ÄR en bättre bilförare än dig när det kommer till att köra en manuell växlad bil, för det klarar du ju tydligen inte av. Att köra automat är inga svårigheter då man bara gasar och bromsar :lol: :lol:

Och gällande min inkomst så syns det ju ganska tydligt att du inte vet vad du pratar om, för om man nu tjänar dåligt så borde man väl ändå ta körkort för automat eftersom det går snabbare och då blir billigare. Om man nu ska ta till dina egna ord, och jag kör manuell, alltså har jag haft råd att lägga mer på mitt körkort, så då kan du räkna ut själv att jag inte har en dålig inkomst... Om man nu ska ransonera som du tydligen gör :D :D
Läste du inte vad jag skrev? Jag är den som skrev att jag har körkort för manuell och permanent bytt till automatbil samt att jag inte kommer gå tillbaka. Så nej, även om det du skrev var sant gäller det inte.

Men det gör det inte. Att kunna köra bil handlar om att kunna framföra en bil säkert under rådande förhållanden i trafiken. Att du sitter och växlar manuellt gör dig inte till en bättre förare. Du blir inte säkrare i trafiken bara för att du kan göra det. Om så var fallet, hade automatväxlade lådor inte fått finnats över huvud taget.

Med andra ord, du talar i nattmössan. Du vill så gärna att manuellväxling gör dig till en bättre förare för att du har inget annat.

Det var säkert mamsen och papsen som sponsrade ditt körkort endå, baserat på hur omogen du är.
John 2017-05-15 07:25 ! Citera #
Om man väljer att köra automat så gör man det för att det är enklare, att argumentera mot det är väl inte speciellt genomtänkt?

Fråga trafikskolan hur mycket längre tid det tar för folk som inte har körvana att lära sig en manuellt växlad bil? Det handlar inte om att alla kan lära sig köra en manuellt växlad bil för eller senare. Det handlar om att fokusera på vad som är relevant just nu.

Ser du framför dig att du ska ha ett jobb som kräver manuellt växlade bilar, ja då är ju valet självklart men i alla övriga fall så finns det ingen anledning att du ska behöva ha ännu en sak till att ta hänsyn till när du kör. Att argumentera för ev. behov i framtiden är inte nyttigt, lös dom problem du har framför dig, komplettera vid behov. Det är en bra strategi.

Jag håller själv på och ta mitt körkort för automat, och skulle jag behöva köra manuellt framöver då kan jag lösa det då. För mig var den en självklarhet att köra en automat eftersom det är som alla säger, bara att gasa och bromsa.

Prisskillnaden på en modern bil med eller utan automat ligger runt ca 1% av priset. För mig vad det enkelt, jag hade en föreställning om att det är skönt att inte behöva tänka på så mycket annat när man måste köra bilen i flera timmar. Adaptiv farthållare, automat och bilen kör sig själv. Och efter att ha kört ett tag på skolan nu så känner jag att det var helt rätt tänkt, det rullar på och jag ser framemot att börja använda farthållaren mer för att också slippa kompensera med gasen i dom situationer då jag även behöver ha god uppsikt. Som ny och oerfaren så behöver jag så lite distraktioner som möjligt.
Gäst 2017-05-15 12:58 ! Citera #
Gäst 2017-05-15
Läste du inte vad jag skrev? Jag är den som skrev att jag har körkort för manuell och permanent bytt till automatbil samt att jag inte kommer gå tillbaka. Så nej, även om det du skrev var sant gäller det inte.

Men det gör det inte. Att kunna köra bil handlar om att kunna framföra en bil säkert under rådande förhållanden i trafiken. Att du sitter och växlar manuellt gör dig inte till en bättre förare. Du blir inte säkrare i trafiken bara för att du kan göra det. Om så var fallet, hade automatväxlade lådor inte fått finnats över huvud taget.

Med andra ord, du talar i nattmössan. Du vill så gärna att manuellväxling gör dig till en bättre förare för att du har inget annat.

Det var säkert mamsen och papsen som sponsrade ditt körkort endå, baserat på hur omogen du är.
Nej du lilla vän, jag betalade båda mina körkort helt själv (B-körkort/MC-kort) utan sponsring från mina föräldrar. Och här i familjen så finns det både manuella OCH automatväxlade bilar. Och undrar vem av oss som är omogen. Det var du som skrev att låginkomsttagare inte har råd att ta för automat, vilket i sig är billigare, men det var DU som började med att trycka ner andra människor bara för att du tror att du är bättre än alla andra, vilket tydligen visar att du INTE är!

På sett och vis så blir man en bättre förare om man kör manuell växlad bil, för man får en helt annan känsla för vad bilen har för sig när man måste sköta det mesta själv, vilket man inte får om man kör en automat. Så där håller jag inte med dig. Men visst går det ut på att framföra sin bil oavsett om det är manuell eller inte på ett säkert sett.
Gäst 2017-05-15 16:08 ! Citera #
Gäst 2017-05-15
Nej du lilla vän, jag betalade båda mina körkort helt själv (B-körkort/MC-kort) utan sponsring från mina föräldrar. Och här i familjen så finns det både manuella OCH automatväxlade bilar. Och undrar vem av oss som är omogen. Det var du som skrev att låginkomsttagare inte har råd att ta för automat, vilket i sig är billigare, men det var DU som började med att trycka ner andra människor bara för att du tror att du är bättre än alla andra, vilket tydligen visar att du INTE är!

På sett och vis så blir man en bättre förare om man kör manuell växlad bil, för man får en helt annan känsla för vad bilen har för sig när man måste sköta det mesta själv, vilket man inte får om man kör en automat. Så där håller jag inte med dig. Men visst går det ut på att framföra sin bil oavsett om det är manuell eller inte på ett säkert sett.
Visa mig vart jag skrev det där med låginkomsttagare. Jag har inte skrivit det någonstans alls att de inte har råd med automat.

Om något inte låter rimligt är det förmodligen inte sant. Jag har inte tryckt ner på någon alls. Men intressant på detta forum att så fort någon nämner automatkörkort då kommer manuellväxlade brigaden som ska trycka ner på alla. Att du ens försökte säga ”jag är en bättre förare” är praktexempel på att försöka trycka ner andra människor. Hyckleri.

”Känsla” förresten är helt värdelös. Du känner endå själv när bilen växlar i automatbilar och hur bilen beter sig.

Ni försöker greppa på små strån för att försöka lyfta er som förare och manuell växellåda så att ni ska vara bättre än de som kör automatbilar. Men det funkar inte. Säker bilkörning har inget med vilken typ av växel man har att göra. Du är precis lika bra förare som andra om du endast har automat, för ni reagerar endå på samma situationer. Manuell vs automat är en komfortfråga och vi alla vet vart den trenden är på väg.

Intressant att så fort tekniken löstes och automatbilar inte längre kostar mer än manuella i drift, ja då gick automatbilar om direkt med en kraftig ökning. Så nej, ditt tal om säkerhet gäller inte.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov