Start > Körkortsforum > Tar automat istället för manue…

Tar automat istället för manuell

Nick 2017-06-09 00:06 ! Citera #
Jag kör manuell just på grund av att det tvingar mig vara mer delaktig i körningen, vilket är det jag eftersträvar tekniskt sett. Jag älskar det.

Automatväxlat är jättebra i teorin ur säkerhetspunkt, men som i praktiken istället äventyrar säkerheten eftersom mer sunt förnuft av föraren sätts på prov, och det brukar ju ofta gå bra. Eller inte.

Vet inte hur många gånger i stadstrafiken jag stöter på en trafikant som kör som en kratta. Vad är ofta sambandet? - Automat och pratar i mobiltelefon.
Inspektörn 2017-06-09 07:17 ! Citera #
Nick 2017-06-09
Jag kör manuell just på grund av att det tvingar mig vara mer delaktig i körningen, vilket är det jag eftersträvar tekniskt sett. Jag älskar det.

Automatväxlat är jättebra i teorin ur säkerhetspunkt, men som i praktiken istället äventyrar säkerheten eftersom mer sunt förnuft av föraren sätts på prov, och det brukar ju ofta gå bra. Eller inte.

Vet inte hur många gånger i stadstrafiken jag stöter på en trafikant som kör som en kratta. Vad är ofta sambandet? - Automat och pratar i mobiltelefon.
Helt fel. Har du en manuellt växlad bil så tillför det ytterligare ett moment att tänka på i trafiken. I regel så kör personer med automat mest trafiksäkert då fokusen då istället lägga på trafikregler och uppträdande.

Pratar du i mobiltelefon och ska växla manuellt på samma gång så förstår jag om du är upptagen. Logiken tycks inte vara din starka sida.
Gäst 2017-06-09 08:06 ! Citera #
Nick 2017-06-09
Jag kör manuell just på grund av att det tvingar mig vara mer delaktig i körningen, vilket är det jag eftersträvar tekniskt sett. Jag älskar det.

Automatväxlat är jättebra i teorin ur säkerhetspunkt, men som i praktiken istället äventyrar säkerheten eftersom mer sunt förnuft av föraren sätts på prov, och det brukar ju ofta gå bra. Eller inte.

Vet inte hur många gånger i stadstrafiken jag stöter på en trafikant som kör som en kratta. Vad är ofta sambandet? - Automat och pratar i mobiltelefon.
Inget styrker din fantasi om att manuell skulle på något vis vara säkrare. Om så var fallet hade automatbilar förbjudits på grund av nollvisionen.

Den riktiga anledningen är att du vill vara omodern. Var det du, men ljug inte.

Du är så jäkla desperat över att manuell ska på något vis vara direkt eller indirekt bättre. Du talar i nattmössan.
Gäst 2017-06-09 08:10 ! Citera #
Nick 2017-06-08
Okej, då ska jag släppa den stora bomben för dig; automatväxlade bilar släpptes på 40-talet.
Ja? Och automat kostade då mer i drift vilket var sant enda fram tills nyligen. Vad är det du inte förstår med att tekniken utvecklas?

Och gissa vad som hände när den tröskeln besegrades? Jo, automatbilar i statistiken tog ett hopp fram och passerade manuellväxlade bilar i nyregistreringar DIREKT.

Sluta var så ignorant, Nick.
gäst 2017-06-09 08:35 ! Citera #
Det spelar ingen roll vad man tar.... det viktiga är att man tar det... men min åsikt är att automat är bättre och säkrare man behöver inte tänka så mycket, så killar och tjejer ta automat om ni vill låt ingen påverka er,dom blir bara arga för att dom vet att ni har rätt ang. automat annars skulle dom hålla käften. :)
Nick 2017-06-09 09:27 ! Citera #
Inspektörn 2017-06-09
Helt fel. Har du en manuellt växlad bil så tillför det ytterligare ett moment att tänka på i trafiken. I regel så kör personer med automat mest trafiksäkert då fokusen då istället lägga på trafikregler och uppträdande.

Pratar du i mobiltelefon och ska växla manuellt på samma gång så förstår jag om du är upptagen. Logiken tycks inte vara din starka sida.
”Helt fel. Har du en manuellt växlad bil så tillför det ytterligare ett moment att tänka på i trafiken. I regel så kör personer med automat mest trafiksäkert då fokusen då istället lägga på trafikregler och uppträdande.”

En som kört manuellt växlat bör ha den proceduren automatiserad så att hjärnan faktiskt i princip helt och hållet fokuserar på trafikregler och uppträdande. Skillnaden är försumbar.

”Pratar du i mobiltelefon och ska växla manuellt på samma gång så förstår jag om du är upptagen. Logiken tycks inte vara din starka sida.”

Det är svårt att veta vad du egentligen menar här eftersom 1) Du svarar på något som du inte verkar ha förstått och 2) du kommer med personangrepp utan någon referens.

Du talar emot dig själv nämligen. Ena stunden säger du att automat medför att fokus helt och hållet kan ägnas åt trafiken iom. ett färre moment, andra stunden verkar du mena att manuell växellåda inte är ett ytterligare moment? Bestäm dig. Nu uppvisar jag ett lika omoget beteende som du, men logiken tycks inte vara Din starka sida.
509 2017-06-09 10:11 ! Citera #
Tja!

Automat är mycket bättre.... var inte så arg... Andas :)
Gäst 2017-06-09 11:00 ! Citera #
Men herregud vuxna människor som håller på värre än barn i sandlådan. Har ni inget bättre för er än att lägga er i vad andra gör!
Problemet i trafiken idag är inte manuell/automat utan att folk kör som dårar. Hur har de fått sitt körkort egentligen?
Saker som hålla avstånd,hastigheten och visa hänsyn mot medtrafikanter är ett oändligt större problem.
Fokusera på trafiksäkerhet istället än skitsaker!
Nick 2017-06-09 12:35 ! Citera #
Gäst 2017-06-09
Inget styrker din fantasi om att manuell skulle på något vis vara säkrare. Om så var fallet hade automatbilar förbjudits på grund av nollvisionen.

Den riktiga anledningen är att du vill vara omodern. Var det du, men ljug inte.

Du är så jäkla desperat över att manuell ska på något vis vara direkt eller indirekt bättre. Du talar i nattmössan.
Jag får ständigt motta detta påhopp i dessa debatter om manuell kontra automat; ”att jag är omodern”. Det ironiska i det hela är att, jag i mitt yrke sysslar med just nyutveckling. Om det gör någon skillnad för dig, är jag i grunden utbildad civilingenjör och utöver det läst fördjupande kurser inom bl a AI och fördjupande matematik som stöd (utöver den som ges på programmen). I nyutvecklingen utnyttjar jag även det som anses vara framtiden i teknologi; maskininlärning. Är det jag som är omodern som jobbar på ett världsledande företag där vi tar fram den teknik du använder varje dag? Jag har belägg i mitt påstående för att vi inte är i rätt tid för automatkörkort, vilket jag konstaterat flertal gånger på detta forum.

Sedan för det andra i debatten om manuell vs automat har jag bara uttryckt min personliga åsikt; manuell ÄR bättre och roligare. Detta reflekterar troligtvis mitt djupa långtgående tekniska intresse också. Det som jag, lite skämtsamt skrev, men som inte förstods här om att manuell är säkrare kan man ju alltid diskutera. Men rimligtvis bottnar det i slutändan i förarens kompetens. Jag skyllde aldrig på automat som funktion.

Jag fnissade lite åt nollvision-delen dock. Den adresserar bara uppenbara samband och siffror, annars hade bl a förbjudit mobiltelefonanvändning i bilen helt och hållet, inte lagstiftat det så korkat som man gjort. Jag kan inte minnas uttala mig om några volymer någon gång.
Gäst 2017-06-10 03:37 ! Citera #
Nick är den största anti-automat krigarn här som alltid försöker trycka ner på de som vill ta för automat. Han hittar alltid på att manuellt ska rent faktamässigt vara säkrare och mycket annat strunt. Om han hade nöjt sig med att säga ”jag vill ha manuell för jag tycker det är kul och jag tycker ni ska ha det också” hade ingen haft något problem med det. Men det är inte det han säger.

Varje gång hans argument blir besegrad försvinner han någon månad men sen är han tillbaka med samma strunt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov