Gäst 2017-05-13
Anledningen att du inte vill att han ska ta automat är för att du innerst inne tycker att det inte gills, eftersom det är enklare med automat att få körkort. Du vill att han ska ha det lika svårt som dig.Alla vill inte bli någon djävla knegare som söker truckjobb som kräver manuellt. Många av oss har högre ambitioner än så.
Om han inte vill ha sånna jobb och vet att hans behov är för privat användning kan han lika bra ta automat. Det krävs inte ”vissa skäl” som funktionsnedsättningar för det.
Till skillnad från dig så talar jag inte utifrån egna preferenser, utan för TS skull.
Jag skall förtydliga för dig; det handlar inte om truckjobb. Det handlar om NUET, hur marknaden ser ut, vilka eventuella situationer man eventuellt stöter på, vare sig jobb eller privat, som faktiskt TS hade önskat sig tillhandalla körkort för manuell, varesig det är krissituationer, ekonomi eller kanske ett jobb som man mister på grund av den lilla detaljen. Det är inte truckjobb; jag känner flera med relativt anständiga jobbb som sitter med lön på över 40 i mån, där det skulle bli problem utan manuellt kort.
Vem har sagt att växling är svårt? Det är i all ära värt den lilla extra träningen.
Sedan har vi perspektivet med att automatkort inte normaliserats. Arbetsgivare drar troligtvis öronen åt sig och rynkar på näsan.
For the record, jag har blivit frågad om körkort, trots att jag inte kör i mitt yrke. Jag är systemarkitekt och räknas som höginkomsttagare. Men poängen är att det inte är normaliserat. Vi har ännu inte tagit klivet till nästa steg (sen tvivlar jag på i övrigt att automat kommer ersätta manuellt helt i framtiden av flera skäl, men det är en annan diskusssion).