Nej, tog manuell direkt men sen bytt till automatbil permanent. På min tid låg automat efter, men nu är manuell en omodern teknik och fler automatbilar registreras varje år än manuella. Elbilar finns också bara med automat.
Är du yrkesbunden till manuellt kort måste du ha det, annars är det dumt att satsa på en gammal teknik. Varför fippla med något som bilen kan fixa åt dig?
Är man ung och smart idag skiter man i manuellväxlat. Föräldrar fattar inte det där ofta och försöker trycka på manuellkort på sina barn. Det var väldigt annorlunda på deras tid men nu är tiderna annorlunda både med teknik och trend. Automatkörkort är allt vanligare.
Jag kommer personligen aldrig köra manuellväxlat igen och inte heller många jag känner. Den typen av växellåda har blivit ett klassiskt offer för automatiseringen och den trenden kommer inte vända tillbaka.
Du skriver att ”manuell en omodern teknik och fler automatbilar registreras varje år än manuella.”
Ja visst har du rätt i det, men det är bara med nån fjuttig procent fler som automatbilar blir fler.
Dessutom gäller det
Nyregistrerade bilar, ser man till alla bilar som finns på våra gator idag samt om man kollar på begagnad marknaden så är det nästan 70% manuella bilar som finns att köpa... Så att säga att ”manuella är en omodern teknik och kommer att försvinna mer och mer” är bara så helt fel!!
En biltillverkare idag tillverkar sina bilmodeller både med med manuella OCH automat, just för att det ska finnas tillgängligt för kunden att välja. Men det kommer alltid finnas manuella bilar!
Elbilar idag är inte alls enbart automatväxlade, så där skriver du en ren lögn!
Jag har nämligen kört våran kommuns elbil, och den var då INTE automatväxlad! Så även på den fronten finns det både manuella OCH automat!
Jag är inte för eller emot någon varken manuell eller automat, men ska skriva ett inlägg så borde man ha lite mer ren fakta att komma med innan man skriver nått!
Och skulle jag ta körkort idag så hade jag inte enbart valt att ta för automat, för växlingen på en manuell bil kommer sitta ju mer man kör, ju mer erfarenhet man får och ju bättre och säkrare man känner sig kommer växlingen ske helt automatiskt, det är upp till en själv att välja hur mycket man vill träna på det..