Inte sant.
Jag hade en otroligt professionell, trevlig och bra inspektör i Farsta för 7 veckor sen.
Godkänd på första försöket.
Finns självklart de som inte gör en korrekt bedömning men alla teorier om att majoriteten av alla inspektörer vill kugga och är hårda är inte sant. Det är oförberedda privatpersoner som inte är klara med utbildningen som ändå bokar uppkörning, chansar och såklart då blir kuggade som är problemet.
Inte inspektörerna.
Varför Farsta och tex Sollentuna har låga siffror för godkända körprov på första försöket och långa väntetider är pga nämnd orsak ovan och att dessa är störst i Stockholm där det finns flest invånare vilket ökar efterfrågan och det finns inte tillräckligt med resurser därav få lediga tider.
Var förberedda ist!
Då spelar det ingen roll var man gör provet.
Jag är helt enig med dig!
Hade min första uppkörning i Farsta förra veckan, klarade utan några som helst problem.
Och inspektören jag hade var en jätte trevlig äldre kvinna.
Jag berättade för henne att jag hade varit oerhört nervös inför uppkörningen eftersom jag hade läst och hört så mycket negativt om platsen. Vilket hon svarade just med dom orden du skrev, att folk chansar och tror att dom är klara med sin körutbildning, så självklart blir dom kuggade när dom visar brister i sin körning.
Men det är ju så himla lätt att sitta på ett internetforum och spy galla över inspektören man hade, men innerst inne så vet nog många om att dom gjorde en blunder när dom bokade sin första uppkörning. Men det kommer väldigt sällan fram på en plats som denna, då är det som sagt lätte och kanske lite skönare att sköna till historian lite granna och enbart skylla på inspektören, vilket även kanske kan kännas rätt bra för ens egna samvete också..
Personligen tycker jag att det är rätt åt er som bokade era prov för tidigt, hoppas ni har tagit lärdom av det och därmed tränat extra hårt på dom moment som ni vart kuggade på.
Är man färdigutbildad och redo för att köra upp (räknar inte med någon nervositet här, utan bara rent körutbildningsmässigt) så kan jag lova att det inte spelar någon roll om du kör upp i Farsta, Jakobsberg, Sollentuna, Södertälje eller ens i andra städer som Linköping, Malmö, Göteborg... Du kommer klara uppkörningen, garanterat!
Så om alla som håller på med körkort skiter i vad ens kompisar har gjort och låter sin tid ta den tid det tar, så slipper vi denna långa kö av elever som vill ha en ny tid. Om alla fokuserar på sig själva och inte bokar sina prov för tidigt, så kommer procenten att öka även i Farsta är folk klarar sina uppkörning på första försöket..Så enkelt är det!