Start > Körkortsforum > Uppkörning i det fruktade fars…

Uppkörning i det fruktade farsta

HD 2018-07-05 12:46 ! Citera #
Jag körde också upp i Farsta och blev godkänd på första försöket. Vet att jag gjorde några mindre tabbar (vem gör inte det, även när man väl har körkortet?) men inspektören ansåg att helheten var tillräckligt bra för godkänt och vi diskuterade misstagen efteråt. Inspektören var supertrevlig och gjorde allt för att jag skulle vara lugn. Ryktet om Farsta är betydligt överdrivet!
Gäst 2018-07-11 10:52 ! Citera #
Fick köra med en i Farsta som jag tyckte var väldigt otrevlig genom hela uppkörningen. Konstiga åsikter och allmänt otrevlig. Kuggade mig, fast kunde inte förklara vad jag skulle ha gjort annorlunda, väldigt opedagogiskt. Jag mådde väldigt dåligt efter detta, då bemötandet var det värsta. Körde upp på ett annat ställe och fick körkortet fastän körningen gick lika bra båda gångerna. Har tagit många lektioner och kört mycket privat i 3 år, så jag var inte oförberedd för Farsta.
Se upp för Farsta 2019-06-25 17:58 ! Citera #
Gäst 2018-07-11
Fick köra med en i Farsta som jag tyckte var väldigt otrevlig genom hela uppkörningen. Konstiga åsikter och allmänt otrevlig. Kuggade mig, fast kunde inte förklara vad jag skulle ha gjort annorlunda, väldigt opedagogiskt. Jag mådde väldigt dåligt efter detta, då bemötandet var det värsta. Körde upp på ett annat ställe och fick körkortet fastän körningen gick lika bra båda gångerna. Har tagit många lektioner och kört mycket privat i 3 år, så jag var inte oförberedd för Farsta.
Känner igen mig helt på detta. Instämmer verkligen efter återkommande erfarenhet.

Har prövat att köra upp i Farsta med olika personer. Alla inspektörer utom en som jag mött där har varit otrevliga och gillar att spä på med sina subjektiva åsikter för att försöka argumentera och kugga. Det var endast en person en gång som varit professionell, lugn, uppmuntrande och pedagogisk där. Vid min uppkörning där körde jag 100% trafiksäkert (har kört mycket både med skola och privat), men ändå drog hon upp diverse trams efteråt som jag anser inte alls stämmer överhuvudtaget. Visst mindre fel kan man göra som inte är trafikfarliga, men inte alls. De påstår att de kan bortse från mindre fel, men i slutändan är det inspektörens egen lust att visa makt eller inte som avgör. Känner de för att kugga så tar de minsta ofarliga grejen och spär på en massa och hittar på fel som man inte gjort. De tycks vara misslyckade människor som får en kick av maktmissbruket. Jag kommer aldrig någonsin mer boka en uppkörning i Farsta i ren protest mot detta. Det är sjukligt.

P.S. Det tycks finnas andra, kanske nya, inspektörer där i Farsta som jag inte haft som är seriösa och förstår vad som verkligen gäller i trafiken. Nu har jag dock fått nog av detta och kommer inte boka där igen.
Hahaha 2019-06-25 19:36 ! Citera #
Ja för DU vet vad som är 100% säkert och inte en trafikinspektör! Du är VARMT välkommen att prov din lycka någon annanstans än i Farsta! ;)
Björn He 2019-06-30 17:21 ! Citera #
Det kan ju vara lätt att klara uppkörningen i Farsta, det beror väl på hur bra utbildad man är inför uppkörningen.
En kille som gick i samma klass som mig i årskurs 3-9 klarade uppkörningen i Farsta på första försöket trots att han bokade uppkörning privat, men hans gymnasiekompis klarade den däremot på andra, på första blev han kuggad tydligen för att han körde mot enkelriktad trafik när han skulle vända.
Gäst 2019-07-01 11:21 ! Citera #
Björn He 2019-06-30
Det kan ju vara lätt att klara uppkörningen i Farsta, det beror väl på hur bra utbildad man är inför uppkörningen.
En kille som gick i samma klass som mig i årskurs 3-9 klarade uppkörningen i Farsta på första försöket trots att han bokade uppkörning privat, men hans gymnasiekompis klarade den däremot på andra, på första blev han kuggad tydligen för att han körde mot enkelriktad trafik när han skulle vända.
Självklart har det med hur bra utbildad man är när man kommer till en uppkörning.
Om man kuggas så är man inte redo, thats it!

Och din kompis ”kompis” vart helt rätt kuggad då man INTE får köra mot trafiken på en enkelriktad gata!
Gäst 2021-07-31 15:19 ! Citera #
Hej,
Första korsningen när man ska köra ut från Trafikverket, är det högerregel, jag tycker att det är väldigt ont om skyltar i Farsta som visar om det är högerregel osv.
Gäst 2021-07-31 16:17 ! Citera #
Gäst 2021-07-31
Hej,
Första korsningen när man ska köra ut från Trafikverket, är det högerregel, jag tycker att det är väldigt ont om skyltar i Farsta som visar om det är högerregel osv.
Det är högerregel där.

Det roliga är att den gatan heter ”frykdalsbacken” på båda sidorna vid den korsningen.

Det är samma gatan btw...

Titta på Google map så ser du att det är ingen ny gata när de kommer ut från Farsta TV.

Frykdalsbacken på alla håll och kanter. Ganska roligt ställe som TV har stationerat sig.
Gäst 2021-07-31 22:20 ! Citera #
När man har avsikt att stanna vid väjningsplikt och stopplikt skyltar. Man stannar alltid vid linjen även om skylten är några meter bakåt?
Gäst 2021-08-01 13:59 ! Citera #
Gäst 2021-07-31
När man har avsikt att stanna vid väjningsplikt och stopplikt skyltar. Man stannar alltid vid linjen även om skylten är några meter bakåt?
Ja, trafikförordningen:
”En förare som har stopplikt eller skall stanna på grund av trafiksignal skall stanna vid stopplinje.”

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov