Hej,
jag har kuggat 3 gånger nu. Har haft 2 olika inspektörer. Har kuggat på helt giltiga skäl men har upplevt stor skillnad mellan olika inspektörer. Jag tänker inte hänga ut dem här men damen jag åkte med andra gången kände jag mig väldigt avslappnad med och kände att jag även körde mkt bättre med henne pga bra personkemi. Hon fick ingripa en gång när jag gjorde fel i en cirkulationsplats men hon sa att jag gjorde allt annat bra. Hon godkände mig på 4 av 5 punkter och jag tror jag verkligen hade klarat det om det inte var för tabben i rondellen.
Så till person nr 2. Det kan lätt framstå som jag skyller ifrån mig men det känns som han vill skapa någon slags terror-relation till de som kör upp och att inte är intresserad av någon helhetsbild utan mest blir irriterad över det som går bra och bara sitter och försöker skapa situationer som gör att man kuggar. Innan jag hamnade i min kugg-situation hade jag gått igenom många andra liknande scenarion som jag klarade galant och då hade vi redan kört ganska länge. Det kändes som att han aviserade destinationer vi skulle åka till ganska sent så att sannolikheten att man inte skulle hinna agera i tid blev större. Det låter som jag skyller ifrån mig och är konspiratoriskt lagd men jag har pratat med andra som haft samma inspektör och de har upplevt precis samma sak. Jag kommer kontakta Trafikverket och berätta precis hur jag upplevt det. Om jag får honom igen kommer jag lätt ta med min lärare i bilen för en second opinion. Denna person körde jag upp med 1 dag innan jag körde upp med damen som jag berättade om ovan och han kuggade mig på 4 av 5 bedömningsområden då damen godkände mig på 4 av 5. Det var 1 dag mellan dessa två olika tillfällen!
Trafikverket måste ju se vilka inspektörer som har hög kuggningsprocent och sedan också tvärtom vilka som kanske släpper igenom lite väl många och se vad detta beror på. Jag är helt för att det skall vara hårda krav för att nya förare skall känna sig säkra i trafiken men precis som överallt annars kan det finnas inspektörer som missbrukar sin makt.
När jag körde upp igen idag såg jag andra körlärare som var där med sina elever och pratade om min inspektör och sa ”tur att vi inte fick honom”.
Med viss tilltagande bitterhet har jag bokat ny uppkörning på ny plats. Skall bli spännande om det är någon skillnad.
Var bara tvungen att skriva av mig lite men det skulle vara intressant att se om andra har liknande erfarenhet.
Om jag får honom igen så kan jag lika gärna vända i dörren för jag får extremt dåliga vibbar av honom. Är det någon som känner till något om rättigheter till att göra så och möjlighet att få pengar tillbaka?