Jag tror du uppfatta mig fel, ut över ditt svar ville bara veta konkret om Trafikverkets förar personal har konkret uppfattning inom diagnoser!
Det är en självklarhet vi är inte sämre för att vi har en diagnos utan vi kan vara tvärtom om bättre med allt fokus samt rutinerad tanke sätt. Sen kan vara självklart finns alla yrken även vården idag som jobbar med folk diagnoser som inte har en blekaste aning vad dom håller på med
Såvitt jag vet så verkar bl.a. de trafikmedicinska läkarna på Trafikmedicinskt Centrum Huddinge vara mindre kompetenta eller t.o.m. helt opålästa och okunniga om Aspergers syndrom, eller så verkar såna som de kanske bara vara alldeles för jävla oförmögna att uppföra sig och bemöta patienter med Aspergers syndrom på ett korrekt och gott sätt. Nu vet jag dock inte exakt hur många som upplevt dåligt bemötande och kränkande behandling för Aspergers syndrom hos Trafikmedicin Huddinge, men om man har blivit utsatt för kränkande behandling av Trafikmedicin Huddinges något inkompetenta personal så tycker jag man bör anmäla Region Stockholm till DO eller JO, eller helst de båda, att man anser sig ha diskriminerats bara för att man har Aspergers syndrom, trots att Aspergers syndrom inte är eller bör anses vara något som utgör ett hinder mot att få köra bil. Då kan DO eller JO vidta åtgärder som att uttala eventuell kritik emot Region Stockholm för brister som exempelvis haft personal med bristande kompetens eller förståelse för det område de arbetar inom, och DO kan såvitt jag vet gå till domstol för att begära eventuell ersättning om DO finner att diskriminering förekommit.
Om trafikmedicinska läkare inte har tillräcklig kompetens eller förståelse om vad Aspergers syndrom är, då anser jag att läkarna inte bör anses lämpliga att arbeta med sånt, såna inkompetenta läkare bör hellre ägna sig åt något annat lämpligare arbetsområde.
Jag har själv Aspergers syndrom, men jag vet att det INTE utgör medicinskt eller ens mentalt hinder mot att få ha körkort, även om Aspergers syndrom i och för sig kan innebära avvikande beteenden från mer normalt mänskligt beteende. Jag har en källa som styrker att Aspergers syndrom inte utgör något hinder mot att få ha körkort, i mitt fall åtminstone, nämligen trafikmedicinläkaren Sami Hellerstedt (som dock inte jobbar för Trafikmedicin Huddinge utan har en egen privat körkortsmottagning). Skulle den nuvarande enhetschefen på Trafikmedicin Huddinge tvingas lämna sitt jobb, som jag verkligen hoppas hon/han tvingas, så skulle jag emotse att Sami Hellerstedt tar över rollen som enhetschef. Sami skulle då gärna kunna se till att anställa eventuell ny mer kompetent personal som verkligen har god kunskap och förståelse om vad Aspergers syndrom är, något den nuvarande personalen där tydligen inte verkar ha.