En autistisk förare är en farlig förare. Jag har fullt förtroende för sjukvården och transportstyrelsen. Det enda du kan göra för dig själv är att inte ge upp och försök lös det lagliga vägen.
Gör bara vad de vill och om du är ”ren” från autismen är det inga problem. Strätar du emot blir det bara värre.
Du behöver nog ta reda på lite mer fakta innan du ”tycker till”
Autism är absolut inte ett hinder för att ta körkort, alla som har funktionshindret är långt ifrån ”en farlig förare”
Det är vården och transportstyrelsen som avgör om man är lämplig eller ej..
Jag har själv autism, klarade proven på första försöket dessutom, känner dessutom ett flertal människor med olika funktionshinder som har körkort, ex Autism, ADHD, Damp samt Asbergers
Många gånger har man faktiskt fördel av funktionshindret ”tro det eller ej” vi ser en viss struktur i trafiken som andra inte gör, de e lite svårt att förklara, men sedan jag har ett special intresse av bilkörning antar jag också att det var därför jag klarade proven på första försöket
Vist nu har jag högfungerande Autism vilket betyder att jag inte har så många svårigheter å klarar mig i stort sett utan hjälp i övrigt, vill därför understryka att det så klart inte är så att alla med funktionshindret kan köra bil eller förstår farorna med tex höga hastigheter, gångtrafikanter eller i allmänt regler som krävs för att kunna fungera tillsammans med övriga trafikanter
Ville med detta inlägget bara göra folk medvetna om att JA det är faktiskt möjligt att ta körkort om man har Autism ”beroende på grad givetvis” å behöver alltså inte blivit ”ren” ifrån den...