Start > Körkortsforum > Kuggad på uppkörningen

Kuggad på uppkörningen

Gäst 2015-05-11 18:47 ! Citera #
Så sant! Många som säger att inspektören är idioter. Jag förstår varför jag blev kuggad, jag gör verkligen det. Jag har rannsakat min körning under uppkörningen, och vridit och vänt på hur jag ska kunna bli bättre och inte göra om samma misstag. Jag vill såå gärna ha mitt körkort, jag kan till och med utlova mängder av glädjetårar om jag klarar min uppkörning på fredag.



Du gör helt rätt i att rannsaka dig själv! En sådan inställning borde fler verkligen ha. Istället för att gnälla och naivt tänka att man inte gjort något fel alls, kanske man kan gå igenom körningen i sitt huvud. Var det då verkligen så perfekt?

Sen gällande inspektörerna måste jag återigen säga att det verkligen är så synd att det finns så mycket (för det mesta) obefogade fördomar och myter om dem. Det värsta är att folk verkar komma till en uppkörning med förväntningen att inspektören är dum i huvudet, alltså redan från början. Det är helt fel väg att gå. Jag har verkligen jättebra erfarenheter från inspektörer. Det säger jag inte för att jag tagit körkortet, utan jag menar det verkligen. Tycker det är dags att en gång för alla döda myten om att allting är inspektörernas fel. För så är det inte.
Jossan-88 2015-05-11 22:45 ! Citera #
Gäst
Så sant! Många som säger att inspektören är idioter. Jag förstår varför jag blev kuggad, jag gör verkligen det. Jag har rannsakat min körning under uppkörningen, och vridit och vänt på hur jag ska kunna bli bättre och inte göra om samma misstag. Jag vill såå gärna ha mitt körkort, jag kan till och med utlova mängder av glädjetårar om jag klarar min uppkörning på fredag.



Du gör helt rätt i att rannsaka dig själv! En sådan inställning borde fler verkligen ha. Istället för att gnälla och naivt tänka att man inte gjort något fel alls, kanske man kan gå igenom körningen i sitt huvud. Var det då verkligen så perfekt?

Sen gällande inspektörerna måste jag återigen säga att det verkligen är så synd att det finns så mycket (för det mesta) obefogade fördomar och myter om dem. Det värsta är att folk verkar komma till en uppkörning med förväntningen att inspektören är dum i huvudet, alltså redan från början. Det är helt fel väg att gå. Jag har verkligen jättebra erfarenheter från inspektörer. Det säger jag inte för att jag tagit körkortet, utan jag menar det verkligen. Tycker det är dags att en gång för alla döda myten om att allting är inspektörernas fel. För så är det inte.


Håller med alla er som hyllar inspektörerna, dom gör ett grymt jobb!
Och deras jobb är bland annat att bedöma hur trafiksäkert man kan hantera en bil, samt en massa andra saker. Så blir man kuggad så är det inte bara på EN sak, utan det är helhetsbedömningen i ens körning som inte är tillräckligt bra. Skulle man kugga på en enda sak så skulle ingen få sina körkort, för INGEN kör felfritt!! Alla gör vi misstag hela tiden när vi är ute och kör. Och skulle våra inspektörer släppa igenom alla som tycker att dom borde ha sina körkort så skulle vi ha en jävla massa idioter ute på våra vägar! Och att börja klaga på en inspektör när man själv knappt har ett års erfarenhet av bilkörning är ju bara så jäkla puckat. Inspektörerna är utbildade och har många års erfarenhet av bilkörning. Så tänkt efter lite först INNAN du börja gnälla på internet om att du vart felbedömd eller att din inspektör ville kugga dig för att tjäna extra pengar. Ni som gör det är inte mogna nog att ha körkort! Titta noga på era protokoll och lyssna på vad inspektören har att säga istället, och lär er av det!! Men mest av allt är jag så less på alla som frågar vart det är lättast att köra eller hur man ska plugga inför teoriprovet. Herregud! Hur har ni kunnat gå ut skolan med godkända betyg! Er önskar jag inte lycka till, men alla ni andra som förstår vad det hela handlar om och som kan ta en kuggning på rätt sätt, er önskar jag all lycka till i fortsättning! :D
Gäst 2015-05-12 13:03 ! Citera #
Nähä över 2 års och halv år b körkort räcker inte att vara erfaren...hur många år tycker du att man ska vara ”erfaren”?? Förklara dej...det finns andledningar varför det existerar ”2 år prövotid” att klara sig ha sitt b körkort tycker inte du Det?

Ditt snack håller inte tyvärr
och när man ställer dem massvis med frågor i slutet av taxi uppkörning så svarar inspektörerna ”jag har tyvärr bråttom” ”du får kolla på ditt email för att se på protokollet” så går dem iväg non chalant,

Jossan-88 håll tyst med ditt skitsnack och sluta diskriminera
Jossan-88 2015-05-12 14:02 ! Citera #
Gäst
Nähä över 2 års och halv år b körkort räcker inte att vara erfaren...hur många år tycker du att man ska vara ”erfaren”?? Förklara dej...det finns andledningar varför det existerar ”2 år prövotid” att klara sig ha sitt b körkort tycker inte du Det?

Ditt snack håller inte tyvärr
och när man ställer dem massvis med frågor i slutet av taxi uppkörning så svarar inspektörerna ”jag har tyvärr bråttom” ”du får kolla på ditt email för att se på protokollet” så går dem iväg non chalant,

Jossan-88 håll tyst med ditt skitsnack och sluta diskriminera


Skulle jag diskriminera? Skulle inte tro det!
Till skillnad från dig så säger jag bara sanningen vilka det är väldigt många härinne som inte vågar göra.
Bara för att man har kört bil i 2 år och precis klarar av sin prövotid, gör dig inte till expert inom bilkörning.
Sedan är det betydligt hårdare att ta taxi kort om man jämför med vanligt B-körkort, men det är ganska självklart och säger sig självt om man bara använder lite sunt förnuft :)

En inspektör kan och vet betydligt mera än en aspirant som kommer till sin uppkörning, men det är ju inte så konstigt det heller, om man bara använder lite sunt förnuft! Men du verkar dessvärre allt för omogen för att ens ha körkort, så kah gräver inte att du ska förstå det! Men lycka till med din fortsatta utbildning :D
Gäst 2015-05-12 16:34 ! Citera #
Håller med Jossan-88, faktiskt. När ska vi inse att det inte är inspektörerna det är fel på i de flesta lägen?
Jag fick som anmärkning att jag inte är tillräckligt nyfiken, kände direkt att ”VA?! Jag kollar förfan hela tiden, jag kollar mycket i speglarna osv”. Men sen började jag tänka att ja, jag kanske kollar mycket i speglarna men gör jag det vid rätt tillfälle? Vilken information söker jag egentligen när det inte är en jäkel på vägen utom jag? Är det inte viktigare att se sig för vid filbyten eller vid placering i korsningar?

Jag är ingen expert på bilkörning, verkligen inte. Har bara övningskört i 9 månader sammanlagt. MEN, rannsaka er körning. Tänk på varje liten sak ni gjorde under er körning, tänk på VARFÖR ni gjorde som ni gjorde. Om ni hittar några fel ni gjorde så öva öva öva tills det sitter inpräntat i huvudet på er.
Jag ska bannemig klara uppkörningen på fredag, jag tänker så mycket när jag kör att jag är helt slut i huvudet efteråt. Vi ALLA ska klara det, så kom igen. Ta er i kragen och rannsaka varje meter av er körning.
Gäst 2015-05-12 19:50 ! Citera #
Håller med om att inställningen att alla inspektörer är idioter som bestämt sig i förväg om de ska godkänna eller kugga är helt fel (även om jag blir smått paranoid ibland och misstänker att de har en viss kvot av körande som ska underkännas varje dag).

Dock så har jag svårt att acceptera när de inte ger något konkret skäl eller pekar på en specifik situation under uppkörningen till varför det inte blev något körkort. Om de inte kan säga vad som var fel med körningen annat än att man inte uppvisade tillräckligt med ”körvana” och ”rutinmässighet”, skulle en värld med inspektörer som dem vara en värld där de har monopol över hela trafiken eftersom ingen kan få körvana om de inte får körkort och kan köra… Det är i mina ögon idioti.
Gäst 2015-05-12 22:43 ! Citera #
Gäst
Håller med om att inställningen att alla inspektörer är idioter som bestämt sig i förväg om de ska godkänna eller kugga är helt fel (även om jag blir smått paranoid ibland och misstänker att de har en viss kvot av körande som ska underkännas varje dag).

Dock så har jag svårt att acceptera när de inte ger något konkret skäl eller pekar på en specifik situation under uppkörningen till varför det inte blev något körkort. Om de inte kan säga vad som var fel med körningen annat än att man inte uppvisade tillräckligt med ”körvana” och ”rutinmässighet”, skulle en värld med inspektörer som dem vara en värld där de har monopol över hela trafiken eftersom ingen kan få körvana om de inte får körkort och kan köra… Det är i mina ögon idioti.


Jag tror det varierar hur mycket inspektörerna går igenom efter en uppkörning. Första ggn jag kuggade nästan sprang inspektören ur bilen, då var man inte direkt pepp på att bah: ”öh stopp kan du snälla prats med mig” när han mest verkade superstressad. Det var lugnt för jag visste vad jag kuggats för, men kan förstå er som vill ha lite mer kött på benen. Tycker oavsett man kan be inspektören förklara lite mer djupgående, för man inte förstår eller nåt.
Gäst 2015-05-12 23:19 ! Citera #
Gäst
Gäst
Håller med om att inställningen att alla inspektörer är idioter som bestämt sig i förväg om de ska godkänna eller kugga är helt fel (även om jag blir smått paranoid ibland och misstänker att de har en viss kvot av körande som ska underkännas varje dag).

Dock så har jag svårt att acceptera när de inte ger något konkret skäl eller pekar på en specifik situation under uppkörningen till varför det inte blev något körkort. Om de inte kan säga vad som var fel med körningen annat än att man inte uppvisade tillräckligt med ”körvana” och ”rutinmässighet”, skulle en värld med inspektörer som dem vara en värld där de har monopol över hela trafiken eftersom ingen kan få körvana om de inte får körkort och kan köra… Det är i mina ögon idioti.


Jag tror det varierar hur mycket inspektörerna går igenom efter en uppkörning. Första ggn jag kuggade nästan sprang inspektören ur bilen, då var man inte direkt pepp på att bah: ”öh stopp kan du snälla prats med mig” när han mest verkade superstressad. Det var lugnt för jag visste vad jag kuggats för, men kan förstå er som vill ha lite mer kött på benen. Tycker oavsett man kan be inspektören förklara lite mer djupgående, för man inte förstår eller nåt.


I mitt fall hade vi kört i hela 45 minuter och hunnit gå igenom en hel del (säkerhetskontroll av handbromsen, backa runt hörn, körning mot mål, körning på landsväg och motorväg, i tätort, samt vändning på lämplig plats). Hade inte gjort ett enda misstag under hela körningen, sett alla skyltar i tid och haft ständigt rörlig blick, tittat långt fram och haft full uppmärksamhet. Hamnade aldrig i någon trafikfarlig situation heller. Sedan när jag frågade efteråt, kunde han inte peka på något specifikt, utan sa bara att jag inte höll blicken tillräckligt långt fram (är väldigt liten och kort btw, så får alltid tänka extra på det), och att jag bara ska fortsätta öva in körvanan. Men det känns så hopplöst eftersom detta var 5:e gången jag kuggat, teorin går ut, och det kändes verkligen som att jag kört perfekt och inte kan bli bättre hur mycket jag än övar…
Gäst 2015-05-13 00:39 ! Citera #
Tack för kapad tråd taxikillen (tjejen?).

Jag försvarar också inspektörerna, och jag jobbar inte på Trafikverket. Hon jag körde med var stel, för att jag också var det, men efteråt var hon supergo och förklarade vad jag gjort fel och så.
Jag vet inte vilka stollar du kört upp med om de varit så illa som du beskriver, du kanske också är ganska dryg mot dem för du verkar inte tycka om dem och då förstår jag om de inte är så vänliga tillbaka. De är också människor, inga robotar.
Gäst 2015-05-13 06:25 ! Citera #
Om det sitter nån inspektör där ute och läser denna tråd, så säger jag bara: shit vad ni måste skratta när ni läser den här tråden och detta forum i övrigt. Så mycket bortförklaringar..

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 19:44
1
I dag 14:05
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest