Start > Körkortsforum > Nån mer äldre som försöker ta …

Nån mer äldre som försöker ta körkort?

Miss D 2020-06-29 12:52 ! Citera #
Jag är 40+ och trodde aldrig jag skulle våga ta körkort men klarade både teorin och uppkörning på första försöket nyligen. Jag tog för automat och hade då kört bil i lite mer än ett halvår. Jag kombinerade privat körning med körskola och lät det ta tid för jag hade verkligen fobi för att köra bil under så många år. Är skitstolt över mig själv!
Gäst 2020-08-03 20:02 ! Citera #
Miss D 2020-06-29
Jag är 40+ och trodde aldrig jag skulle våga ta körkort men klarade både teorin och uppkörning på första försöket nyligen. Jag tog för automat och hade då kört bil i lite mer än ett halvår. Jag kombinerade privat körning med körskola och lät det ta tid för jag hade verkligen fobi för att köra bil under så många år. Är skitstolt över mig själv!
Wow! Stort grattis! Känner igen mig så himla väl i det du skriver. 40+ och nästintill fobi för att börja övningsköra. Jag har min första uppkörning i september (manuell) efter ca 25 lektioner och ingen privat körning alls. Räknar med 3-4 försök på uppkörningen för att inte stressa mig själv. Därför kallar jag det ”första uppkörningen”. Haha.
Gäst 2020-08-04 09:31 ! Citera #
50+ och positivt överraskad över att det går så här smidigt. :)
Alan 2020-08-04 12:11 ! Citera #
Vet inte om jag räknas in som äldre då jag är 32 och tog mitt körkort när jag var 30, innan har jag varken haft behov eller intresse. Men jag tyckte att det var så pass roligt så jag bestämde mig för att skola om mig och läsa till CE. Det går förvånansvärt bra då jag enbart haft mitt B-kort i 2 år och nu har jag läst på komvux i ca6 månader och kört både lastbil och släp.
Gäst 2020-08-04 21:19 ! Citera #
Tog körkortet i januari, då var jag 29, och kände mig hur gammal som helst, jämföras med 18åriga gubbar och tjejer! MEN det gick galant, och när man är äldre och lär sig saker, så är man mycket försiktigare med regler, vilket är positiivt tycker jag! Hade världens längsta uppkörningen (ca.45.minuter). Inspektören testade typ allt (3 sorts parkering)(2 landsväg, motorväg, stadsdelar), och godkände mig till sist. Klarade teorin på första och uppkörningen på tredje försöket!

Dessutom jobbade jag 30 timmars i veckan, pendlade mellan 2 städer då min trafikskola var en halvtimme bort med tåg och pluggade samtidigt! SO du kan få det du vill om du kämpar och inte tappa hoppet!

Lycka till alla där ute som kämpar! Ni är grymma!
Gäst 2020-08-31 14:13 ! Citera #
Hej alla jag är 31 år och kämpar att klara att ta körkortet är väldigt orlig hur det kommer att gå har klarat provet nu endast uppkörningen måste ta körkotet och klara av det fast jag är så gammal tycke jag. Och kan tillägga när man har små barn så är det inte det lättaste att plugga det var skönt för mig att jag klarade mig. Lycka till alla andra som tar körkortet
Ann 2020-10-17 11:49 ! Citera #
Jag är 32 som nu håller på ta körkort. Det är inte alls konstig tycker jag. Alla har olika anledning.
Instruktören 2020-10-22 12:22 ! Citera #
Ni som funderar på att ta ett körkort i äldre dagar, ta för guds skull inte ett automatkörkort, utan satsa på ett riktigt körkort. Automatkravet gör att ni låser in er helt till en typ av växellåda, och absolut att många nya bilar idag är automatväxlade, men åker ni utomlands, tex till spanien, italien eller grekland och hyr bil, så är det manuellt som gäller.
Kang 2020-10-23 14:28 ! Citera #
Jag är 48 år och godkändes för mitt körkort den 16 oktober. Jag borde vara svårare än ni. Jag talar inte svenska eller engelska. Om du tycker att mitt meddelande är konstigt är det orsaken till Googles översättningsprogram, teori. Körde andra gången och klarade vägprovet en gång. Jag tror inte att någon kommer att stöta på större svårigheter än jag, och jag hoppas att inte ge upp.
Mary 2021-11-13 07:55 ! Citera #
Instruktören 2020-10-22
Ni som funderar på att ta ett körkort i äldre dagar, ta för guds skull inte ett automatkörkort, utan satsa på ett riktigt körkort. Automatkravet gör att ni låser in er helt till en typ av växellåda, och absolut att många nya bilar idag är automatväxlade, men åker ni utomlands, tex till spanien, italien eller grekland och hyr bil, så är det manuellt som gäller.
Riktigt körkort? Kan ju informera dig om att även vi med villkorat körkort har riktiga körkort. Skillnaden är att vi inte får köra manuellt växlade bilar. Men har aldrig förstått varför man skulle vilja det...som att sopa med kvast när man har dammsugare..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest