Start > Körkortsforum > Nån mer äldre som försöker ta …

Nån mer äldre som försöker ta körkort?

pedalicus 2014-04-10 00:26 ! Citera #
writer
Jag tror att körskolor medvetet gör att vissa elever får börja med manuell växellåda, och när eleven klarar inte av det - säg efter 45 lektioner så erbjuder de samma elev börja med automat. Annars skulle de minimalt med pengar ju - man köper ju hela paketet - nybörjare brukar lita på körskolarlärare som ofta ses som Gud.

Och oftast är djävulen tyvärr...som sänker elevens ekonomi och lär inte ut just vara självsäker och kunnig förare.

Automat alla dagar, oberoende av åldern. Speciellt om man har dålig ekonomi och svårare med kroppen, jag har ont i nacken. Jättesvårt att köra manuell då.



Jag hoppas verkligen inte det här är sant :( :(
Jossan-88 2014-04-10 12:32 ! Citera #
pedalicus
writer
Jag tror att körskolor medvetet gör att vissa elever får börja med manuell växellåda, och när eleven klarar inte av det - säg efter 45 lektioner så erbjuder de samma elev börja med automat. Annars skulle de minimalt med pengar ju - man köper ju hela paketet - nybörjare brukar lita på körskolarlärare som ofta ses som Gud.

Och oftast är djävulen tyvärr...som sänker elevens ekonomi och lär inte ut just vara självsäker och kunnig förare.

Automat alla dagar, oberoende av åldern. Speciellt om man har dålig ekonomi och svårare med kroppen, jag har ont i nacken. Jättesvårt att köra manuell då.



Jag hoppas verkligen inte det här är sant :( :(


Klart det inte är sant, du får ju välja själv om du vill ta för automat eller manuell. Sedan beror det på vilka bilar som körskolan har att erbjuda. Så vill du ta för automat så kolla innan att dom kan erbjuda dig den möjligheten. :)
Linda74 2014-04-28 13:55 ! Citera #
corax
Linda 74, hur går det?

Jag är född samma år som du och tog nyligen körkort. Ditt största hinder är definitivt inte åldern utan det faktum att du inte har möjlighet att köra privat, och haka inte upp dig på att du behövt 15 körtillfällen (att kalla det dubbellektioner är en marknadsföringsgrej). Jag frågade min körskola hur vanligt det är att folk utan någon som helst körvana tar sitt kort efter deras paket om 19 körtillfällen (à 70 minuter), dvs 38 lektioner, receptionisten blev förlägen och sa att ”ingenting är omöjligt”, det var tydligt att hon menade att fler körtillfällen normalt behövs.

Har du förresten som de föregående skribenterna provat köra med automat?

Det går inte så bra alls tyvärr. Känner bara för att ge upp men känner inte att jag kan. :-( Alla pengar är slut så jag har inte råd att köra så ofta längre, max en gång i månaden. Känner därför inte att jag riktigt får in någon vana på det. Känner mej skitnervös o osäker varje gång. :-( Vill nog inte prova manuellt. Finns ju inte så många såna bilar o här finns bara en körskola som har det o där går inte jag.
55 plus 2014-04-28 22:16 ! Citera #
Jag är nog äldst som försöker ta sitt körkort. Började med manuell växel men insåg själv att jag inte kommer att klara av körningen. Nu kör jag automatisk, helt underbart. Men nu är det nya problem, manövrering, backning runt hörnet, parkering... Det är är bara att hålla ut och öva, öva, öva och igen öva.
40 plus 2014-04-28 23:07 ! Citera #
Det är tur att jag tycker det är roligt att köra samtidigt som jag är väldigt envis på att klara detta.
Har samma problem med manövreringen och den sätter oftast käppar i hjulet då jag vill placera bilen på ett trafiksäkert sätt. :lol:
Ulla-Bella 2014-09-10 20:45 ! Citera #
Klarade körkortet idag! Är 59 år. Har hållit på med utbildningen av och till under ca 2 år.
Nu känner jag att det var värt all möda! Känns jättebra! :)
höggravid 2014-09-16 21:42 ! Citera #
Ulla-Bella
Klarade körkortet idag! Är 59 år. Har hållit på med utbildningen av och till under ca 2 år.
Nu känner jag att det var värt all möda! Känns jättebra! :)



Grattis, visst är det underbart!
höggravid 2014-09-16 21:56 ! Citera #
Jag klarade min uppkörning i fredags på första försöket. Teorin skrev jag förra måndagen med 60 av 65 rätt efter att ha pluggat i två veckor. Jag har intensivkört under två veckor, 19 lektioner under sammanlagt fem dagar, samt riskettan & risktvåan. Vissa dagar har jag kört mer än fem timmar totalt...

Till saken hör att jag jag är höggravid och ska få mitt andra barn om knappt två veckor. Så jag är galet nöjd med mig själv! :D

Äldre räknar jag mig som eftersom jag är 37 år. Kortet tog jag för enbart automat, jag fixar inte manuell.

Jag fixade kortet genom att övningsköra massor privat med min man. Började köra med honom 2010 men med manuell låda. Jag blev mest bara frustrerad. Sen köpte vi automat och plötsligt började det bli roligt att köra. Vi fick vårt första barn och körningen hamnade lite på is, sen började jag komma igång igen lite mer för ett par år sedan. Jag är expert på att dra ut på saker och ting men nu när det var dags för barn nummer två fick jag äntligen eld i baken och bokade in allt på en gång.

Att jag klarade teorin så lätt (med så lite plugg) är såklart för att jag alltid gått igenom såna saker när jag kört med min man, det var inte fullkomligt nya fakta jag skulle ta till mig.

Nu när jag haft rätt att köra i några dagar (har inte ens fått mitt körkort än) känns det ännu mer fantastiskt, börjar verkligen känna av den där friheten.

Mitt bästa tips är att köra automat & privat så mycket ni kan, med en lugn och kunnig handledare samt att ta några lektioner för att få veta var man har sina svagheter, trafiklärarna ser ju det på ett annat sätt.

Lycka till!
Ulla-Bella 2014-09-18 12:57 ! Citera #
Och lycka till med nedkomsten av en ny bebis! :)
Anonym 2014-11-10 21:50 ! Citera #
Jag körde upp i fredags automat i Uppsala. Teori gick bra men inte uppkörningen. Kuggade på backa runt hörn o fel vald körfält. Jag har möjlighet att köra privat men min make är allt annat än lugnt. Om jag är ute o kör men han så tappar jag lust att köra. Jag kan köra lugn o fin med alla andra förutom han för att han blir arg vid minsta lilla fel. Nu finns inga lediga tider alls för att boka tid förenas i januari.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor