Start > Körkortsforum > Nån mer äldre som försöker ta …

Nån mer äldre som försöker ta körkort?

Ewe 2014-11-26 22:24 ! Citera #
Hej jag måste nog fråga er.jag är 32 år och har bestämt mig i januari att jag skulle ta körkort har köpt 20 körlektioner och det enda dem på körskolan hackade sig på va mitt dragläget och visst jag hade problem med detta men det gick ju över efter dem fem första lektioner sen började jag övningsköra privat har kört i ca 3 månader och är fortfarande så jävla osäker på växla allså det är helt galet ibland kör jag hur bra som helst och ibland är jag nog världens sämsta kvinna bakom ratten o nu börjar jag verkligen fundera på att ta automat. Vad hade ni gjort i min situation ??
Jossan-88 2014-11-27 15:31 ! Citera #
Hejsan Ewe!
Jag tycker du ska tänka efter väldigt noga på egen hand hur du vill göra, men personligen hade jag fortsatt nöta med manuell växel. För som du skriver så kan du ju köra riktigt bra vissa dagar. Så du vet ju att du kan!
Även jag som har haft körkort nu i 1 år och 5 månader har vissa mindre bra dagar :)
Det man över på, blir man också bättre på :)
Men i slutändan så är det ju DU som måste göra jobbet, oavsett om det blir för manuell eller automat.
Så det viktigaste är ju hur DU känner, inte vad vi andra tycker!
Lycka till!!!
snart uppkörning 2014-11-28 14:32 ! Citera #
Hej!

Det finns en tjusning med att växla, tycker jag :)
Studera spaken och växlarna i både bok och praktik. Växla vid stillastånde med kopplingen nedtryckt, såklart, mellan växlarna för att få in motoriken i vad som är vart.

Ge inte upp. Har lagt in 1:an ist för 3:an och 4:an istället för 2:an...

Vet inte om det var såna saker du menade men bestäm dig föar att du ska fixa det och fokusera.

Lycka till(43 år och övningskör ;) )
Gittan 2015-01-02 05:02 ! Citera #
Ratticus.! Am-körkort ger dig rätt att köra mopedbil och inte vanlig bil med automatväxel. Då behöver du ta ett B-körkort med restriktion automatväxel.
Gäst 2015-06-04 15:59 ! Citera #
Halloi!!!! Tycker att det är kul att läsa att ni som är 40 år tycker att ni är gamla ,själv fyller jag snart 64 och tog kortet i förra veckan på andra försöket klarade teorin på första och nu så är jag sååå glaaaaad och är ute och cruisar som bara den.
Tog kortet i Farsta som har fått så negativ kritik,mitt intryck var proffsiga inspektörer .... :D :lol:
Gäst 2015-06-05 20:18 ! Citera #
Bättre att ta körkortet sent än inte alls!
Gäst 2015-06-18 15:18 ! Citera #
Jag hade överhuvudtaget aldrig suttit i förarsätet eller rört vid en ratt, före maj 2014.
Jag har sen dess gått på körskola och övningskört med min fantastiske man. Många mil, och nu: nu har jag klarat det!
Klarade kunskapsprovet OCH körprovet på första försöket!! Det är bara så härligt!
Och vet ni va´?
Jag är faktiskt 64 år, fyllde i februari! Så ni därute; ge inte upp! Det är aldrig för sent, och tro inte att ni är för gamla.
Kör på!!!
Tredje försöket 2017-03-08 02:51 ! Citera #
Jag ser att tråden är gammal, men är tacksam över att den finns.

Jag är yngre än några som skrivit, men att sakna körkort är väldigt ångestladdat för mig eftersom huvuddelen av bekantskapskretsen tog körkort för över tio år sedan. Där jag är uppvuxen är det förenat med stor skam att sakna körkort, säkert på grund av att kollektivtrafiken är obefintlig. De flesta här tar körkort när de är nyss fyllda arton år. Alla jag känner kritiserar mig konstant för detta. De tycks koppla alla mina problem till att jag inte har körkort. Om jag söker ett jobb som jag inte får beror det på att jag saknar körkort, för ”det ser oansvarigt ut” (OBS! Söker förstås ej jobb där körkort är ett krav!), om jag inte hunnit med att träffa en vän på länge beror det på att jag saknar körkort (”Du hade haft mer möjligheter om du slapp åka buss!”, om jag berättar att jag drömmer om att bo i hus i framtiden påpekas det att jag inte körkort (”Så den drömmen kan du slå ur hågen!”)

Jag vet att körkort är praktiskt och underlättar mycket. Men jag är nervös inför provet och omgivningens ord hjälper mig inte. De får det att kännas som att körkort är på liv eller död.
Det har sugit glädjen ur hela processen och jag har under de senaste åren misslyckats med två körprov. Teorin har gått bättre, men det är klen tröst. Ett teoriprov är ju lättare att göra om när det behövs än vad ett körprov är, tänker jag.

Jag gör nu mitt tredje försök. Hade när jag hittade denna tråd lust att ge upp för att slippa misslyckas igen, men nu känns det i alla fall något bättre. Om någon hittar hit efter mig så uppskattar jag alla tips! Kram till trådstartaren och alla som sedan tidigare skrivit uppmuntrande ord (även om de inte var riktade till mig!)!
Michelle 2017-03-08 04:10 ! Citera #
Hej!
Vill bara ge dig ett tips på hur du lätt lär dig teorin.
Köp BONNIERS TRAFIKSKOLA på nätet och kör igenom det data programmet några gånger. Jag lovar dig att du kommer mycket lättare att förstå allt då.

Lycka till med körkortet!!
Michelle 2017-03-08 04:21 ! Citera #
Svar till ”tredje försöket”
Men herregud va hemskt att läsa det du skriver, blir på riktigt, riktigt illa berörd. Vart sjutton bor du någonstans liksom! :O
Stackare!!!!
Jag har inga direkta tips till dig när det gäller just körningen mer än att öva, öva och åter öva, det är det man får göra helt enkelt. Vissa har lättare för det ena eller det andra eller har sådan tur att fixa både och med en gång. MEN de allra flesta får göra om det ena eller det andra FLERA gånger. Inte bara du alltså!! Även jag med!!
Du kanske istället ska fråga dig om du verkligen, verkligen vill ha körkort och om det är värt all smärta du verkar genomlida rent psykiskt menar jag då.
Va fan, jag menar, körkort är faktiskt INTE alls livsviktigt och ska ju absolut inte vara någon jävla status symbol!!!!! Ursäkta mitt språk men jag blir så arg!
När det gäller teorin så tipsar jag om precis som i mitt inlägg här ovan om BONNIERS TRAFIKSKOLA på nätet. Det programmet är verkligen HELT fantastiskt. Du får öva på så många olika sätt så det är väldigt lätt att ta till och behålla informationen man får. Läsa i de här jäkla böckerna man får av trafikskolan är ju typ det tråkigaste som finns, särskilt om man som jag har svårt att förstå det jag läser och får börja om hundra gånger. Så det rekommenderar jag starkt, även att gå på teorilektionerna på trafikskolan, läs på nätet, kolla filmer på youtube, ladda ner appar i mobilen. Så ge inte upp om du nu VERKLIGEN vill ha körkortet. Be om hjälp hos din trafiklärare också, berätta att du är nervös osv så du får mycket stöd av hen!
Eller så helt enkelt, bara skiter du i det jäkla körkortet bara för att reta upp folket du har där borta där du bor haha.

Nej men skämt osido. Gör det som känns rätt för dig och kämpa på om du vill ha körkortet, ge inte upp en dag klarar du det! Det lovar jag!!
Jag har hållit på med mitt körkort i 16 år nu men nu först ser jag ljuset framme i tunneln och väntar mig ha körkortet inom en månad! Så det kommer gå, jag lovar dig och även mig själv detsamma.

Ha det jättebra nu och stort lycka till!
Kram från Michelle

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo