Start > Körkortsforum > Nån mer äldre som försöker ta …

Nån mer äldre som försöker ta körkort?

Linda74 2014-02-03 09:59 ! Citera #
Jag fyller 40 i år och har nu bestämt mej för att försöka ta körkort. Det går dock inte så bra... Här är det alltid dubbellektioner och jag har hittils tagit över 15 såna (det motsvarar alltså över 30 vanliga) och jag har MYCKET kvar. Men jag kan inte köra privat heller och har aldrig någonsin tidigare kört en bil, så det är väl klart att det tar tid då... Teorin är dock det värsta. Visst är det väl så att man fattar sämre när man är äldre, men jag har alltid varit rätt trög och har svårt för att lära mej sånt jag inte är intresserad av och bilar och bilkörning har då aldrig tillhört mitt intresse. Men jag kämpar på. Känner dock många gånger för att ge upp. Bestämde dock för att ta körkort när jag fick ett arv i höstas. Jag lade då undan drygt 25000 till detta, men de pengarna är nu nästan slut. Så jag börjar känna mej väldigt stressad... Trodde väl aldrig att det skulle bli SÅ dyrt och det är också mycket svårare än jag någonsin kunde föreställa mej. Nån mer här som är äldre och försöker ta körkort? Hur går det? Kör ni privat? Hur många körlektioner räknar ni med att behöva ta? Hur går teorin? Hoppas det finns nån mer än mej där ute!
Hypocrisy 2014-03-10 00:09 ! Citera #
Hejsan Linda

Vet inte du klassar mig som äldre, men jag är nu 35 och lyckades ta körkort för snart 9 månader sedan. Innan hade jag inget behov av körkort då jag kände kompisar som hade det, så man vart skjutsad dit man skulle. Men efter att jag flyttade från min hemort till ett ställe som ligger mer avsides och där bussar/tåg inte går så ofta så började tankar om ett körkort dyka upp allt oftare. Och när jag(och min sambo) fick en inskrivning på en trafikskola av min sambos föräldrar när vi fyllde år, så slog vi till och började plugga allt intensivare. Och det gav resultat då jag klarade teorin och uppkörningen på första försöket. Men då ska jag även nämna att jag körde VÄLDIGT mycket privat med min sambos pappa som var snäll att ställa upp som handledare för oss. Jag tog c:a 14 körlektioner innan min körskolelärare tyckte att det var dags att boka tid för mina prover. Och eftersom vi var studerande så betalade vi bara våra körlektioner själva, resten betalade min sambos föräldrar..
Men jag hoppas att du kommer få dit körkort, för det är en helt underbar känsla att kunna köra dit man vill och slippa passa tider för att hinna med bussar och tåg :)
kämpa på och lycka till!
Gäst 2014-03-11 15:04 ! Citera #
Är själv kring 40-strecket och har tänkt ta körkort, äntligen. Men jag tänker göra det lätt för mig och offra 2 semesterveckor på att ta en intensivkurs och ta automatkort. Finns alltid folk som argumenterar emot automat men varför bry sig.. Jag har märkt att jag har för mycket fokus på växlandet/kopplingen och det hämmar allt annat. Sen blir det ju att bara plugga när man inte kör. Hoppas du fixar det och ge inte upp nu när du väl bestämt dig.
Gäst 2014-03-12 16:20 ! Citera #
Min erfarenhet att 2 veckor räcker inte för de som är fega ...som tex jag då. Men mycket bra beslut att ta automat....De finaste bilar har ju den, såg en Ferrari automat igår. Sen jag började övningsköra i semiautomat så blev jag faktiskt en förare och inte något som var konstant blockerat runt växelspaken, j...kopplingen och gasen. Kör man automat så ser man ju tom trafikmärken, gående och bakomliggande bilar ...Helt annat förarliv...Vill man sen stajla - blir inga problem att utöka till manuellt körkort. Är så ledsen att jag kämpade som idiot med manuella bilar, tusentals kronor och år är borta.
Gäst 2014-03-13 16:17 ! Citera #
writer
Min erfarenhet att 2 veckor räcker inte för de som är fega ...som tex jag då. Men mycket bra beslut att ta automat....De finaste bilar har ju den, såg en Ferrari automat igår. Sen jag började övningsköra i semiautomat så blev jag faktiskt en förare och inte något som var konstant blockerat runt växelspaken, j...kopplingen och gasen. Kör man automat så ser man ju tom trafikmärken, gående och bakomliggande bilar ...Helt annat förarliv...Vill man sen stajla - blir inga problem att utöka till manuellt körkort. Är så ledsen att jag kämpade som idiot med manuella bilar, tusentals kronor och år är borta.

Jag upplevde precis samma sak när jag bytte till automat, helt plötsligt såg man allting runt omkring sig. Jag hoppas att min nyvunna positiva känsla kring körandet sedan jag bytte till automat håller i sig, så jag inte är feg under intensivkursen..
Gäst 2014-04-09 06:29 ! Citera #
Linda 74, hur går det?

Jag är född samma år som du och tog nyligen körkort. Ditt största hinder är definitivt inte åldern utan det faktum att du inte har möjlighet att köra privat, och haka inte upp dig på att du behövt 15 körtillfällen (att kalla det dubbellektioner är en marknadsföringsgrej). Jag frågade min körskola hur vanligt det är att folk utan någon som helst körvana tar sitt kort efter deras paket om 19 körtillfällen (à 70 minuter), dvs 38 lektioner, receptionisten blev förlägen och sa att ”ingenting är omöjligt”, det var tydligt att hon menade att fler körtillfällen normalt behövs.

Har du förresten som de föregående skribenterna provat köra med automat?
Gäst 2014-04-09 08:34 ! Citera #
Jag är ännu äldre, 50 i år, och har just satt igång med övningskörning. Hade ställt in mig på ett fortsatt liv utan körkort men så hände grejer som fick mig att omvärdera det beslutet... bl a sjukdom hos en nära anhörig.

Precis som du tycker jag manuell växling är skitbesvärlig, jag klarade av det bättre när jag övningskörde sist för drygt 30 år sedan, men det var då det... Jag har tagit 15 lektioner så här långt, har haft även jag dåliga möjligheter till privat övningskörning... något som rättar på sig nu visserligen men lite sent kanske. Särbon, som gått kurs för handledare till mig, har nämligen bara sin firmabil än så länge, den får man egentligen inte övningsköra med... Det har vi gjort ändå och kommer fortsätta göra med. Men jag lutar trots det åt att satsa på automatkörkort. För att det nog går fortare att bli färdig då med utbildningen. Är f n arbetslös och har inte mkt pengar... Och så för att den manuella växlingen stjäl så mkt fokus från trafikuppsikten. Och för att jag har begynnande artros i höger tumme vilket påverkar växlingen en smula faktiskt, det kan småsmärta när jag drar åt mig spaken.

Tog min första lektion med AM-bil igår och vilken skillnad!!! Jag kände direkt att jag hade full koll på trafiken när jag slapp detta med växellådan hela tiden. Och vi kunde ge oss ut i trafik och köra i rondell med detsamma.

Körkortstillståndet gäller ju numera i 5 år så jag tänker mig att fortsätta öva med manuell även sedan jag fått AM-körkortet och inom den tiden, köra upp även för manuell. Eller så struntar jag i det :) får se :)
Gäst 2014-04-09 08:52 ! Citera #
Jag tror att körskolor medvetet gör att vissa elever får börja med manuell växellåda, och när eleven klarar inte av det - säg efter 45 lektioner så erbjuder de samma elev börja med automat. Annars skulle de minimalt med pengar ju - man köper ju hela paketet - nybörjare brukar lita på körskolarlärare som ofta ses som Gud.

Och oftast är djävulen tyvärr...som sänker elevens ekonomi och lär inte ut just vara självsäker och kunnig förare.

Automat alla dagar, oberoende av åldern. Speciellt om man har dålig ekonomi och svårare med kroppen, jag har ont i nacken. Jättesvårt att köra manuell då.
Gäst 2014-04-09 09:24 ! Citera #
Den lärare jag har på körskolan råkar vara konsult, dvs. hon är inte anställd där utan de köper tjänster av henne. Det kanske gör att hon inte känner samma lojalitet att dra in pengar åt dem :) hon rekommenderade mig i ett mkt tidigt stadium att tänka över möjligheten att ta AM-körkort och erbjöd mig en gratis provkörning med AM-bil. Annars har man minsann hört om olika körskolors profitintresse och hur de går till väga för att behålla eleverna så länge som möjligt... usch.
Jossan-88 2014-04-09 14:08 ! Citera #
writer
Jag tror att körskolor medvetet gör att vissa elever får börja med manuell växellåda, och när eleven klarar inte av det - säg efter 45 lektioner så erbjuder de samma elev börja med automat. Annars skulle de minimalt med pengar ju - man köper ju hela paketet - nybörjare brukar lita på körskolarlärare som ofta ses som Gud.

Och oftast är djävulen tyvärr...som sänker elevens ekonomi och lär inte ut just vara självsäker och kunnig förare.

Automat alla dagar, oberoende av åldern. Speciellt om man har dålig ekonomi och svårare med kroppen, jag har ont i nacken. Jättesvårt att köra manuell då.


Jag håller inte med dig om att alla körskolor medvetet sätter sina nya elever i en bil med manuell låda. För alla körskolor har inte ens automatbilar, den skolan jag gick på hade bara manuella växellådor på sina bilar. Så där var det inte så mycket att välja på. Men jag tycker inte alls att det är knepigt att hinna se allt plus att sköta växlingen, det sitter ju i ryggmärgen efter ett tag, så man tänker inte ens på att man ska växla upp/ned :)
Skulle få ta om mitt körkort idag så hade jag nog själv valt en bil med manuell växellåda ändå :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo