Start > Körkortsforum > Nån mer äldre som försöker ta …

Nån mer äldre som försöker ta körkort?

34 år 2017-03-08 11:26 ! Citera #
Hej,
Jag tog körkortet nyligen. Valde automat. Är 34 år. Jag körde endast med trafikskolan. Tog ca 60 (40 min) körlektioner. Jag kombinerade teoristuderande med körningen. Körde varje vecka med skolan ca 4 körlektioner. 2 dagar i veckan, dubbellektion. Mot slutet körde jag intensivare.

Jag försökte inte tänka på antalet körlektioner och stressa mig. Tog det lugnt och tänkte, det får ta den tid jag behöver. Var lite trafikrädd också. Efter ca 30 körlektioner började jag känna mig säkrare och vågade mer.

Klarade teori och uppkörning på första försöket. Tänkte inte köra upp förens jag kände mig lite mer säker. Det som många gör fel i är att de kör upp alldeles förtidigt. Ta den tid DU behöver inte vad andra säger. Körning är individuellt.

Lycka till!
Pelle 2017-03-08 12:01 ! Citera #
Till tredje försöket:
Känner i viss mån igen mig i din situation. Jag är uppväxt i liten ort och övningskörde och grejade när jag var 16-17 år men när jag fyllt 18 och kunde ta proven så hade jag fullt fokus på skolan. Sen blev det värnplikt, så fick jag jobb som tog all tid, sen blev det universitet = ingen tid eller pengar, sen jobb igen som tog tid... Och helt plötsligt var jag 32 år utan körkort.
Det är ett stigma, speciellt utanför de större städerna. Jag har mitt vuxna liv bott i större städer vilket gjort att jag klarat mig utan körkort. Dock så har både jag och min fru långt till våra respektive familjer med kassa förbindelser så vi har en bil som min fru kört i alla år.
Min fru har inte haft något emot att köra men jag har alltid skämts när jag inte kan hjälpa till och avlasta henne vid längre resor.
Men värst är att man då och då får kommentarer från löst folk. Känns som man inte riktigt är vuxen i andras ögon.
Hur som så bestämde jag mig för något år sen att ta tag i körkortet och ansökte om förartillstånd och min fru blev handledare. Bara det var skönt, helt plötsligt kunde jag hjälpa till att köra (även om min fru tekniskt sett fortfarande räknas som förare).
Dock så har jag dragit ut på att faktiskt göra proven.. Det är larvigt men det är liksom lite pinsamt att boka tid på körskola, halkbana mm.
Nu är jag dock igång på riktigt och har körprov och kunskapsprov bokat de närmsta veckorna. Att vi för en vecka sen flyttade ut på landet i norra sverige gav mig en rejäl spark i baken.

Hoppas det går bra för dig och skit i andra även om det är svårt. Ta körkortet för din egen skull, annars tror jag det blir svårt.

/Pelle, förhoppningsvis snart med körkort.
Gäst 2017-03-08 14:33 ! Citera #
Pelle 2017-03-08
Till tredje försöket:
Känner i viss mån igen mig i din situation. Jag är uppväxt i liten ort och övningskörde och grejade när jag var 16-17 år men när jag fyllt 18 och kunde ta proven så hade jag fullt fokus på skolan. Sen blev det värnplikt, så fick jag jobb som tog all tid, sen blev det universitet = ingen tid eller pengar, sen jobb igen som tog tid... Och helt plötsligt var jag 32 år utan körkort.
Det är ett stigma, speciellt utanför de större städerna. Jag har mitt vuxna liv bott i större städer vilket gjort att jag klarat mig utan körkort. Dock så har både jag och min fru långt till våra respektive familjer med kassa förbindelser så vi har en bil som min fru kört i alla år.
Min fru har inte haft något emot att köra men jag har alltid skämts när jag inte kan hjälpa till och avlasta henne vid längre resor.
Men värst är att man då och då får kommentarer från löst folk. Känns som man inte riktigt är vuxen i andras ögon.
Hur som så bestämde jag mig för något år sen att ta tag i körkortet och ansökte om förartillstånd och min fru blev handledare. Bara det var skönt, helt plötsligt kunde jag hjälpa till att köra (även om min fru tekniskt sett fortfarande räknas som förare).
Dock så har jag dragit ut på att faktiskt göra proven.. Det är larvigt men det är liksom lite pinsamt att boka tid på körskola, halkbana mm.
Nu är jag dock igång på riktigt och har körprov och kunskapsprov bokat de närmsta veckorna. Att vi för en vecka sen flyttade ut på landet i norra sverige gav mig en rejäl spark i baken.

Hoppas det går bra för dig och skit i andra även om det är svårt. Ta körkortet för din egen skull, annars tror jag det blir svårt.

/Pelle, förhoppningsvis snart med körkort.
Förstår inte varför du tycker det är pinsamt att boka halka och körskola. Vad är det som är så pinsamt med det? Jag var 27 när jag gjorde halkan och hade en 17årig flicka i bilen. Alla är så nervösa att ingen tänker på ålder.
Gäst 2017-03-08 21:34 ! Citera #
Gäst 2017-03-08
Förstår inte varför du tycker det är pinsamt att boka halka och körskola. Vad är det som är så pinsamt med det? Jag var 27 när jag gjorde halkan och hade en 17årig flicka i bilen. Alla är så nervösa att ingen tänker på ålder.
Håller med!
Jag var 34 och hade 18, 19-åriga tjejer med i bilen, men vi alla är lika när vi ska ta körkort.. Oavsett vad åldern säger :)
Tredje försöket 2017-03-27 11:07 ! Citera #
Det gick vägen. Gick precis från min uppkörning. Den var ABSOLUT inte felfri, men tack och lov såg hon jag körde upp med att jag gör så gott jag kan och det var tydligen gott nog.

Det låter kanske underligt, men jag vill berätta för er, främlingar på nätet, innan någon annan får veta. Detta för att jag verkligen, verkligen behövde ert stöd när jag skrev mitt första inlägg. Utan era tröstande, snälla, avdramatiserande ord och den pepp jag fick av att inte vara ensam om problemet hade jag inte klarat det! Tusen tack! Och till er som kämpar; ni har mitt stöd och min förståelse! Vi ses ute på vägarna (inte riktigt än dock, jag är fortfarande en nervös förare), förhoppningsvis är vi lika snälla mot varanda där! :)
Micke 2017-03-27 12:17 ! Citera #
Tredje försöket 2017-03-27
Det gick vägen. Gick precis från min uppkörning. Den var ABSOLUT inte felfri, men tack och lov såg hon jag körde upp med att jag gör så gott jag kan och det var tydligen gott nog.

Det låter kanske underligt, men jag vill berätta för er, främlingar på nätet, innan någon annan får veta. Detta för att jag verkligen, verkligen behövde ert stöd när jag skrev mitt första inlägg. Utan era tröstande, snälla, avdramatiserande ord och den pepp jag fick av att inte vara ensam om problemet hade jag inte klarat det! Tusen tack! Och till er som kämpar; ni har mitt stöd och min förståelse! Vi ses ute på vägarna (inte riktigt än dock, jag är fortfarande en nervös förare), förhoppningsvis är vi lika snälla mot varanda där! :)
Stort grattis!
Välkommen till klubben för oss ”lite äldre” som tar körkort :)
Se nu till att köra mycket så att du inte tappar rytmen i din körning, för det är jätte viktigt att fortsätta köra så ofta man bara kan!
Gäst 2017-03-30 19:42 ! Citera #
Hej,
Är lite äldre (minst sagt) tog körkort nu vid 60 års ålder. Klarade uppkörning och teori vid första försöket.
Älskar att köra!
Bettan 2017-09-06 21:09 ! Citera #
Hej. Fyllde 50 i våras hade en värdelös sommar där jag inte kom iväg på ngt så jag lovade mig själv att inte vara med om ngt sånt igen.

Laddade hem körkortsappen och började läsa teorin via den i slutet av juli.

Idag var jag på min första lektion jag har valt automat. Blev förvånad över hur smidigt det gick. Funkade hur bra som helst. Är så glad över att jag tog tag i detta och håller tummarna för att det ska hå vägen
Ywonne Sjöblom 2019-07-04 22:48 ! Citera #

:lol: tog körkort 2012 03 08
Internationella kvinnodagen
Jag var då 69 år drygt
Gäst 2020-05-05 15:15 ! Citera #
Jag tog körkort vid 7:e uppkörningen efter oräkneliga lektioner och privat övningskörning. Jag var 50 år. Teorin hade jag inga som helst problem med, men är opraktiskt lagd. Min trafikskollärare informerade mig om att man i genomsnitt i Sverige tar 50 lektioner, och det innebär ju att om man inte tillhör dem som tar körkort vid första försöket, efter färre än 20 lektioner, så tillhör man gruppen som behöver fler än 50 lektioner. Jag hade tankar på att ge upp/köpa körkort på nätet/åka utomlands men till slut gick det! Mitt tips är att inte köra upp förrän man känner sig redo, har kontroll både över bilen och ser den omgivande trafiken. Jag ville egentligen inte köra upp gångerna innan, men trafikskolan tyckte jag var redo. Jag tror det är en myt att trafikskolorna håller kvar eleverna i onödan; speciellt de på större orter har ändå gott om elever. Jag har försökt lite halvhjärtat genom åren, men tänkte nu eller aldrig. Till er som är äldre; jag tror inte jag hade varit mogen att ta körkort i unga år. Så besväras inte av åldern, jag tror trafikskolorna har träffat de flesta varianterna och ge inte upp, rätt vad är så går det.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor