Jag är ännu äldre, 50 i år, och har just satt igång med övningskörning. Hade ställt in mig på ett fortsatt liv utan körkort men så hände grejer som fick mig att omvärdera det beslutet... bl a sjukdom hos en nära anhörig.
Precis som du tycker jag manuell växling är skitbesvärlig, jag klarade av det bättre när jag övningskörde sist för drygt 30 år sedan, men det var då det... Jag har tagit 15 lektioner så här långt, har haft även jag dåliga möjligheter till privat övningskörning... något som rättar på sig nu visserligen men lite sent kanske. Särbon, som gått kurs för handledare till mig, har nämligen bara sin firmabil än så länge, den får man egentligen inte övningsköra med... Det har vi gjort ändå och kommer fortsätta göra med. Men jag lutar trots det åt att satsa på automatkörkort. För att det nog går fortare att bli färdig då med utbildningen. Är f n arbetslös och har inte mkt pengar... Och så för att den manuella växlingen stjäl så mkt fokus från trafikuppsikten. Och för att jag har begynnande artros i höger tumme vilket påverkar växlingen en smula faktiskt, det kan småsmärta när jag drar åt mig spaken.
Tog min första lektion med AM-bil igår och vilken skillnad!!! Jag kände direkt att jag hade full koll på trafiken när jag slapp detta med växellådan hela tiden. Och vi kunde ge oss ut i trafik och köra i rondell med detsamma.
Körkortstillståndet gäller ju numera i 5 år så jag tänker mig att fortsätta öva med manuell även sedan jag fått AM-körkortet och inom den tiden, köra upp även för manuell. Eller så struntar jag i det
får se