Start > Körkortsforum > När gäller högerregeln?

När gäller högerregeln?

Björn He 2023-07-29 00:57 ! Citera #
Jag tycker det är konstigt att högerregeln kan gälla även i korsningar med en enkelriktad väg. Den som krockat med ett fordon från höger har så gott som normalt ansetts som ensam vållande till krocken med fordonet som kommit från höger, trots omständigheter som att föraren som kommit körande från höger kört emot påbjuden färdriktning på en enkelriktad körbana, för i Sverige spelar det tydligen ingen roll om ett fordon från höger kör i otillåten färdriktning för en förare har ändå väjningsplikt enligt högerregeln mot fordonet från höger.

Men i Frankrike kan man såvitt jag vet gå fri från ansvar för att ha brutit mot högerregeln, om fordonsföraren man kolliderat med kört i otillåten färdriktning - för i Frankrike anses inte högerregeln (”priorité à droite”) som tillämplig i en korsning med enkelriktad väg (där fordonstrafik i riktning mot korsningen är otillåten), tydligen för att ett fordon kör i fel färdriktning om det kör mot korsningen på den enkelriktade vägen, och om en förare mot förmodan bryter mot regler om påbjuden körriktning så anses föraren som ensam vållande till eventuell kollision.

I Belgien kan man såvitt jag vet få böter på att exempelvis ta företräde enligt högerregeln utan att titta åt vänster, i vart fall om den som haft väjningsplikt kan styrka att man inte tittat åt vänster i korsningen innan man tagit företräde från höger.
Gäst 2023-07-29 07:50 ! Citera #
Björn He 2023-07-29
Jag tycker det är konstigt att högerregeln kan gälla även i korsningar med en enkelriktad väg. Den som krockat med ett fordon från höger har så gott som normalt ansetts som ensam vållande till krocken med fordonet som kommit från höger, trots omständigheter som att föraren som kommit körande från höger kört emot påbjuden färdriktning på en enkelriktad körbana, för i Sverige spelar det tydligen ingen roll om ett fordon från höger kör i otillåten färdriktning för en förare har ändå väjningsplikt enligt högerregeln mot fordonet från höger.

Men i Frankrike kan man såvitt jag vet gå fri från ansvar för att ha brutit mot högerregeln, om fordonsföraren man kolliderat med kört i otillåten färdriktning - för i Frankrike anses inte högerregeln (”priorité à droite”) som tillämplig i en korsning med enkelriktad väg (där fordonstrafik i riktning mot korsningen är otillåten), tydligen för att ett fordon kör i fel färdriktning om det kör mot korsningen på den enkelriktade vägen, och om en förare mot förmodan bryter mot regler om påbjuden körriktning så anses föraren som ensam vållande till eventuell kollision.

I Belgien kan man såvitt jag vet få böter på att exempelvis ta företräde enligt högerregeln utan att titta åt vänster, i vart fall om den som haft väjningsplikt kan styrka att man inte tittat åt vänster i korsningen innan man tagit företräde från höger.
Hur många sådana fall finns det? Känns som en extremt ovanlig situation? Kan du hänvisa till något?
Björn He I går 20:32 ! Citera #
Förvirrad 2010-03-11
Hur funkar det med en t-korsning då jag ska svänga höger? Kommer en bil rakt framifrån so ska åka rakt fram så ska jag ju givetvis lämna företräde men om det kommer en bil runt det hörnet jag skall svänga (motparten skall alltså svänga vänster och jag höger) egentligen ska ju våra vägar aldrig korsas men om motparten skulle gena dvs. kör över på vänster sida ska jag då stanna för honom. Han kommer från höger men genar över på sin vänster alltså min sida. Detta är en liten väg utan markeringar men 2 bilar ska kunna mötas. Mycket intresserad om någon har ett svar....
Alltså, utöver högerregeln finns också en sorts svängningsregel som påbjuder en som svänger i en korsning att förvissa sig om att den inte utgör hinder för mötande trafik samt för fordon på den körbana den svänger in på.

När exempelvis du svänger vänster i en T-korsning från den till körbanan rakt fram anslutande sidovägen så måste du försäkra dig om att du inte onödigtvis hindrar fordon som närmar sig från vänster, även om högerregeln gäller.
En som närmar sig från vänster kan ju exempelvis tvingas köra på sin vänstra sida av körbanan (som är din högra sida) om det skulle finnas något fast hinder på den högra sidan som tvingar denne att styra ut till vänster. Denne kan i en sån situation inte ge dig företräde om du vill göra en vänstersväng från hans högra sida, eftersom ni två inte har utrymme att möta varandra, varför du från höger helt enkelt måste ge upp företräde från höger och bara släppa förbi han från vänster.
Men en från vänster måste naturligtvis om möjligt hålla till höger strax före en korsning och stanna före korsningen om nödvändigt för att ge en förare från höger företräde.
Björn He I går 21:13 ! Citera #
Gäst 2015-02-05
Det är klart att alla har lärt sig höger regeln, men det är lika många människor som glömmer det eller kanske missar det!
Sätt upp en skyllt i dem vägkorsningar som gäller högerregel!
Jag fattar inte varför det inte finns skyllt uppsatta!?

Är det för att lämna en liten chans till att krocka? Vi har skyltar för allt till och med för farthinder på vägen!

Så arrogant av Trafikverket, och dem vill ha nolltolerans av trafikolyckor!

Jag blir arg på människor som inte följer höger regeln MEN, jag har missat det med några gånger fast jag är försiktig.

En som bryr sig !
Som någon annan skrev till dig så är det inte rimligt att ha väjningspliktsmärken uppsatta vid exakt varje vägkorsning eftersom det då skulle krävas orimligt många väjningspliktsmärken.
Just högerregeln är en regel som INTE skyltas eller ens behöver vara angiven på vägmärke, för det står redan i Trafikförordningen att då minst två fordon skär varandras kurser så har en fordonsförare väjningsplikt mot fordon som närmar sig från höger, utom om någon annan väjningsregel som exempelvis utfartsregeln är tillämplig, och just högerregeln och utfartsregeln måste man veta utantill, och det är relativt lätt, det är bara att tänka vid en korsning ”Om inga väjningspliktsmärken finns uppsatta så skall jag lämna företräde för fordon från den högra korsande vägen eftersom högerregeln gäller”.
Egentligen behöver inte väjningspliktsmärken vara uppsatta ens på vägar där annan regel än högerregeln gäller, förutsatt att vägarna är strukturerade på ett sånt sätt att det framgår om exempelvis utfartsregeln gäller.

På större gator inom tätbebyggt område borde det helst av allt vara en gång- och cykelbana anlagd längs sidan av körbanan, och vid korsningar borde den anslutande körbanan helst vara anlagd upphöjd till trottoaren så att körbanan korsar gång- och/eller cykelbanan; under såna förutsättningar behövs varken väjningspliktsskylt eller ens huvudledsskylt - för en gata med korsande vägar upphöjda till trottoaren är ändå likställd med huvudled med hänsyn till att väjningsplikt alltid gäller enligt utfartsregeln när en fordonsförare färdas ut från en körbana som korsar en gångbana eller cykelbana. En sådan här utfartsregel, som liknar huvudledsregeln, är ju mycket lättare att hålla reda på än en vänster- eller högerregel. På brittiska öarna som har vänstertrafik gäller faktiskt varken vänsterregeln eller högerregeln, till skillnad från här i Sverige där vänsterregeln gällde före högertrafikomläggningen 3 september 1967, men på Cypern gäller däremot högerregeln trots att det är vänstertrafik.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest