Start > Körkortsforum > När gäller högerregeln?

När gäller högerregeln?

Jossan-88 2013-05-04 21:41 ! Citera #
Molly
Jag undrar oxå högerregeln. och då undrar jag om den används på landsvägar utanför tätbebyggt område??
Eller används den bara i tätbebygda områden och där det inte finns skylt eller trafiksignal?

Mest undrar jag om den används på landsvägar utanför?????
Vill ju inte bli osäker sen på vilken regel det gäller.
vore tacksam för svar.


Om du åker på en landsväg utanför tättbebyggt område så är den vägen oftast huvudled, så där ska du inte använda dig av högerregeln. Den används oftast inom tätbebyggda områden så som parkerings plaster, villa områden.. o.s.v..
Linus 2013-05-28 15:12 ! Citera #
Lilla jag
Jag upplevde följande idag, i en korsning utan trafikmärken, 4 st bilar kommer från alla väderstreck. Jag kommer som sista bil, de andra har stannat för att ge bilen på sin högra sida företräde. Jag inser att här blir vi stående till dö-dagar så jag åker, då tutar bilen på min högra sida å hytter med näven. Vem skulle ha åkt först i detta läge? Det var ingen som blinkade vad jag kunde se utan alla skulle rakt.


Där gäller ögonkontakt och att alla enas eller att någon tar initiativet.
Så du hade lika mycket rätt att köra som han :)
+vissa människor är otroligt känsliga när det gäller sådant här. :/

Hoppas det hjälpte! :D

/Linus
Det är C som är vit 2014-06-04 21:44 ! Citera #
Förvirrad
Hur funkar det med en t-korsning då jag ska svänga höger? Kommer en bil rakt framifrån so ska åka rakt fram så ska jag ju givetvis lämna företräde

Varför? Om Du ska svänga höger i en T-korsning och har mötande trafik rakt framifrån förmodas Du köra på den väg som inte bryts (den som ligger uppe på I på T:et) , vilket innebär att oavsett om mötande ska rakt fram eller svänga behöver Du inte lämna företräde.

I den bästa av världar behöver man aldrig i någon korsning där högerregeln gäller tänka på högerregeln då man själv ska svänga höger, risken som finns är att det kommer någon från vänster som ska rakt fram och inte kan högerregeln...

Förvirrad
men om det kommer en bil runt det hörnet jag skall svänga (motparten skall alltså svänga vänster och jag höger) egentligen ska ju våra vägar aldrig korsas men om motparten skulle gena dvs. kör över på vänster sida ska jag då stanna för honom. Han kommer från höger men genar över på sin vänster alltså min sida. Detta är en liten väg utan markeringar men 2 bilar ska kunna mötas. Mycket intresserad om någon har ett svar....

Det är tillåtet att köra ”omlott” om plats finns, men då gäller det att vara uppmärksam och helst ha ögonkontakt med varandra. Den som ska svänga vänster ska köra så pass långt fram att denne kan svänga in i rätt körfält på den korsande vägen, eller avfartsvägen, utan att gena över ”ditt” körfält
Gäst 2015-02-05 06:10 ! Citera #
Det är klart att alla har lärt sig höger regeln, men det är lika många människor som glömmer det eller kanske missar det!
Sätt upp en skyllt i dem vägkorsningar som gäller högerregel!
Jag fattar inte varför det inte finns skyllt uppsatta!?

Är det för att lämna en liten chans till att krocka? Vi har skyltar för allt till och med för farthinder på vägen!

Så arrogant av Trafikverket, och dem vill ha nolltolerans av trafikolyckor!

Jag blir arg på människor som inte följer höger regeln MEN, jag har missat det med några gånger fast jag är försiktig.

En som bryr sig !
LinaLi 2015-02-09 08:38 ! Citera #
Gäst
Det är klart att alla har lärt sig höger regeln, men det är lika många människor som glömmer det eller kanske missar det!
Sätt upp en skyllt i dem vägkorsningar som gäller högerregel!
Jag fattar inte varför det inte finns skyllt uppsatta!?

Är det för att lämna en liten chans till att krocka? Vi har skyltar för allt till och med för farthinder på vägen!

Så arrogant av Trafikverket, och dem vill ha nolltolerans av trafikolyckor!

Jag blir arg på människor som inte följer höger regeln MEN, jag har missat det med några gånger fast jag är försiktig.

En som bryr sig !


För att det skulle bli onormalt många vägskyltar. Högerregeln gäller ju på ALLA ställen där ingen annat reglerar väjningsplikten.
Gäst 2015-03-11 22:15 ! Citera #
Min trafiklärare lärde mig en liten grej... om det är en vit skylt som pekar inåt så ska kan du anta att högerregeln gäller där.
Den vita skylten jag pratar om är en sån här. 1.bp.blogspot.com/-PjAuVBBl8O8/UTRWAcoO38I/AAAAAAAAAtU/jI580XHUlhY/s1600/SAM_4734.JPG

Hoppas det kan vara till hjälp
Gäst 2015-03-19 17:58 ! Citera #
elliooot
Hej!

Jag hade också problem med att förstå när högerregeln gällde innan. Men jag tror det är lättare om man tänker var den inte gäller, alltså: -vid infart på huvudled, -när du kör på huvudled, -vid stopp eller väjningsplikt, -i cirkulationsplats, -vid fungerande trafikljus, -där accelerationsfält används. ALLTID ANNARS. Man ska intetänka att större gator har företrädde just för att de är större!Hoppas det var till någon hjälp!

MVH

Elliooot

hejsan tack det vad det mm det är svårt
Gäst 2015-06-10 10:19 ! Citera #
Högerregeln gäller alltid utom i rondeller och som nämnts huvudled. Det betyder däremot inte att den som kommer från höger har några rättigheter. Man har överhuvudtaget inga som helst rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.
Gäst 2015-11-21 22:02 ! Citera #
Det finns undantag och den heter ”utfartsregeln” - du måste lämna företräde även om du kommer och från höger och korsar:


cykelbana,
gågata,
gångbana,
gångfartsområde,
Sevi 2015-12-04 12:35 ! Citera #
brumbrumjulia 2009-07-07
Högerregeln innebär helt enkelt att man är skyldig att släppa fram trafik från höger! Det är den vanligaste regeln när det kommer till väjningsplikt. Vägmärket varning för vägkorsning används ibland för att göra dig uppmärksam på att högerregeln gäller. Oftast där sikten är skymd eller där det hänt olyckor. Det finns dock vissa undantag för när högerregeln inte gäller:
- vid infart på huvudled,
- när du kör på huvudled,
- där vägmärkena väjningsplikt eller stopplikt är uppsatta,
- där det finns fungerande trafikljus,
- där accelerationsfält används,
- i cirkulationsplats
8-) ingen som förklar fint och tydlig

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:47
1
I går 20:30
14
2024-05-03 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov