Start > Körkortsforum > När gäller högerregeln?

När gäller högerregeln?

mariiia-aau 2011-03-31 10:10 ! Citera #
Jag är också väldigt osäker på det med högerregeln men hur många gånger jag än försöker läsa och förstå vad det egentligen är ni skriver så förstår jag det inte. :?
Chris 2011-04-06 06:18 ! Citera #
I en 4vägs korsning tror jag gäller den som kommer först fram o stannar åker iväg först också... ifall alla kommer nästan samtidigt... annars blir det svårt :)
I en liten stad som heter Ljungby, så fanns det en massa problem med en specifik 4vägs korsning ute i industriområdet och det rådde panik.
Problemet löstes med att det sattes upp 4 stoppskyltar, den som kommer dit först åker iväg först... så har man inte några problem längre...
Driver 2011-08-12 08:18 ! Citera #
Patrik
Gäst
Högerregeln, Sveriges mest okända trafikregel?

Tänkte reda ut högerregeln en gång för alla!!

Högerregeln är den regel som flest människor har svårt och förstå, man skiter i den(jag åker på stor väg principen) man vet inte när den gäller etc..

”Högerregeln kan betraktas som grundprincipen för vägkorsningar. När två vägar korsar varandra och inget vägmärke eller trafiksignaler finns i korsningen gäller högerregeln. Detta innebär att du är skyldig att lämna företräde till personen som kommer från höger”

MVH

alltomkorkortet.blogspot.com


Det är uttrycket vägkorsning som förvirrar lite, är även en diagonalt anslutande väg en korsning? Om han måste svänga in på ”min” väg och inte kan åka rakt fram så antar jag att det fortfarande räknas som korsning, en T-korsning?


I trafiken finns det inga vägar som är ”mina” eller ”dina”, kör du inte på huvudled eller på annat sätt av trafik skyltar/ljus får köra så är det väjningsplikt som gäller. Så om två vägar möts där den ena ser ut att fortsätta rakt och den andra tar slut så är det högerregel. I sådana situationer brukar man oftast se den andra bilen och kan då korrigera farten lite för att slippa stanna helt. Tänk 3 fils motorväg och en påfart, kör du i den filen längst ut till höger (den långsammaste) och det kommer en bil som ska in på motorvägen så skall du lämna företräde genom att accelerera, sänka farten eller flytta ut till mitten (jag föredrar den sist nämnda)

PS
Det är helt otroligt att 90% av bilförare i Stockholm inte kan högerregeln!
Driver 2011-08-12 08:35 ! Citera #
mariiia-aau
Jag är också väldigt osäker på det med högerregeln men hur många gånger jag än försöker läsa och förstå vad det egentligen är ni skriver så förstår jag det inte. :?


Det finns Höger och Vänster, alla bilar som du möter med din högra sida av bilen lämnar du företräde till. Dvs om inget annat framgår av signaler och skyltar. Tänk en korsning utan ljusen, innan korsningen ser du att du är på huvudled och att den fortsätter till vänster. I korsningen ser du att en bil kommer från motsatt håll och vill in på huvud leden, du fortsätter köra då du är på huvudleden och högerregel gäller inte. (Hade den andra bilen velat köra rakt fram så hade du oxå haft företräde men det har inget med högerregel att göra) hade man däremot inte varit på huvudled och bilen skall till vänster (den andra bilens höger) så gäller högerregel och du måste lämna företräde till denna och alla andra bilar som skall rakt eller till deras höger din vänster.
En väg som är större har inte automatiskt företräde, oavsett om du bor i Stockholm eller Ljungby.
Gäst 2011-08-12 11:06 ! Citera #
Högerregeln gäller även på öppna platser t.ex. på parkeringsplatser, alltså inte vid utfart från en parkeringsplats där utfartsregeln gäller.

Annat undantag är utfart från en privatväg till allmän väg, där gäller också väjningsplikt för dom som kommer från den privata vägen och ska ansluta till den allmänna vägen. Upplysningar finns ibland iform av väjningsmärke eller stoppmärke, men finns inte dom kan en fingervisning vara, vägvisaren, en gul skylt med röd bård, som upplyser åt var den privata vägen leder. Den här skylten måste betalas av ägarn själv så det är inte alla som sätter upp sådan skyltar på sina vägar.

Högerregeln är mycket vanlig där hastigheten på vägarna är lägre typ i bostadsområden och tätort. Mindre vanlig på landsvägar där hastigheten är högre. Men för att man ska veta var högerregeln gäller så måste man läsa av skyltarna där man kör. Inga skyltar som upplyser om annat eller där inga ljussignaler finns och som fungerar gäller högerregeln.
Gäst X 2011-10-30 11:12 ! Citera #
En som vet..
Jag undrar vad som är så svårt att fatta? Sov ni på/i körskolan?
(...) Kommer det ett fordon (cykel, moped, bil etc.) från din högra sida så har den förkörsrätt/företräde, man ska alltså stanna för dem. Och rent teoretiskt om man ska svänga höger är det bara att köra på, för det är ju bilen från vänster som ska stanna, men det funkar inte alltid så en viss försiktighet men bestämdhet bör man ha...


Nja. Högerregeln innebär att man har väjningsplikt, inte att den som kommer från höger har förkörsrätt. Och det funkar aldrig så att det ”bara är att köra på.”
Återvändsväg 2011-10-30 13:15 ! Citera #
Har en specifik korsning jag skulle vilja fråga om (villhelmsdalsvägen - säbytorgsvägen i rönninge/salem söder om Stockholm. Länk till google maps här; http://g.co/maps/gzerk)

Korsningen består av en relativt kort (1½ kvarter lång utan anslutande vägar och slutar i en vändplats) 50-väg (där folk kör 30-40km/h) samt en ganska lång och vältrafikerad 50-väg (där folk kör 60-70km/h) som inte är huvudled. Till alla andra anslutande vägar både från höger och vänster om den långa vältrafikerade vägen har stop eller väjningspliktskyltar, förutom i just den här T-kosningen då. Den vältraffikerade vägen slutar så småningom i en T-kosning där den ansluter till en huvudled.

Den korta vägen saknar skyltar vid utfart till den större vägen, svänger man in på den korta vägen så finns det en återvändsväg skyllt (i vissa länder tror jag den kallas för cul de sac).

Folk från den lilla vägen lämnar normalt företräde, men pga avsaknad av skyltar och trafikljus så borde det råda högerregel här va? Eller betyder återvändsväg-skylten att man automatiskt har väjningsplik??

Tacksam för svar :)
MiNiSde 2012-09-01 11:08 ! Citera #
Beklämmande att folk med körkort inte vet vad en korsning är, och därmed när högerregeln gäller.

Alltså, högerregeln gäller alltid när inte skyltar eller polisman säger annat om två fordons tänkta väg korsar varandra, så spelar det ingen roll om det är T-korsning, diagonal anslutning eller ens inne på en parkeringsplats till ett köpcentrum där det inte ens är vägar.

Och om du har företräde så ska du köra, inte stanna och vänta på att se om de andra stannar. Då blir det till slut så att det kan stå en från varje håll i en fyrvägskorsning och ingen kommer någonstans, och det är också onödigt hinder i trafiken. Heder till den som då tar initiativ att köra först om nu ändå en sådan situation uppstår, (fast det naturligtvis måste vara med sådan försiktighet att risken för olycka inte är uppenbar om två startar samtidigt). Den som först kom in i korsningen med företrädesrätt är alltså den som ska köra först också. (Och om du möter den bilen och alltså kan köra samtidigt utan att korsa hans väg så kan du göra det, och de från tvären får vänta till efteråt.)
Gäst 2012-09-01 11:12 ! Citera #
MiNiSde
Beklämmande att folk med körkort inte vet vad en korsning är, och därmed när högerregeln gäller.

Alltså, högerregeln gäller alltid när inte skyltar eller polisman säger annat om två fordons tänkta väg korsar varandra, så spelar det ingen roll om det är T-korsning, diagonal anslutning eller ens inne på en parkeringsplats till ett köpcentrum där det inte ens är vägar.

Och om du har företräde så ska du köra, inte stanna och vänta på att se om de andra stannar. Då blir det till slut så att det kan stå en från varje håll i en fyrvägskorsning och ingen kommer någonstans, och det är också onödigt hinder i trafiken. Heder till den som då tar initiativ att köra först om nu ändå en sådan situation uppstår, (fast det naturligtvis måste vara med sådan försiktighet att risken för olycka inte är uppenbar om två startar samtidigt). Den som först kom in i korsningen med företrädesrätt är alltså den som ska köra först också. (Och om du möter den bilen och alltså kan köra samtidigt utan att korsa hans väg så kan du göra det, och de från tvären får vänta till efteråt.)


Det finns inget som heter företrädesrätt i trafiken.
Molly 2012-12-14 23:11 ! Citera #
Jag undrar oxå högerregeln. och då undrar jag om den används på landsvägar utanför tätbebyggt område??
Eller används den bara i tätbebygda områden och där det inte finns skylt eller trafiksignal?

Mest undrar jag om den används på landsvägar utanför?????
Vill ju inte bli osäker sen på vilken regel det gäller.
vore tacksam för svar.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:47
1
I går 20:30
14
2024-05-03 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest