Start > Körkortsforum > När gäller högerregeln?

När gäller högerregeln?

RedHeaart 2009-06-08 17:56 ! Citera #
Jag har en fråga, hur kan man se att höger regeln gäller?

Jag har jätte svårt för att veta när den gäller, och jag blir otroligt tacksam om ni vill berätta era tips! :)
Tack så mycket på förhand!

Kram
elliooot 2009-06-08 19:19 ! Citera #
Hej!

Jag hade också problem med att förstå när högerregeln gällde innan. Men jag tror det är lättare om man tänker var den inte gäller, alltså: -vid infart på huvudled, -när du kör på huvudled, -vid stopp eller väjningsplikt, -i cirkulationsplats, -vid fungerande trafikljus, -där accelerationsfält används. ALLTID ANNARS. Man ska intetänka att större gator har företrädde just för att de är större!Hoppas det var till någon hjälp!

MVH

Elliooot
S 2009-06-17 13:54 ! Citera #
Jag måste tänka efter ibland om högerreglen, för den och väjningsplikten är ju ”nästan ” desamma. Högerreglen måste betyda att bilar från höger får köra före.
brumbrumjulia 2009-07-07 13:25 ! Citera #
Högerregeln innebär helt enkelt att man är skyldig att släppa fram trafik från höger! Det är den vanligaste regeln när det kommer till väjningsplikt. Vägmärket varning för vägkorsning används ibland för att göra dig uppmärksam på att högerregeln gäller. Oftast där sikten är skymd eller där det hänt olyckor. Det finns dock vissa undantag för när högerregeln inte gäller:
- vid infart på huvudled,
- när du kör på huvudled,
- där vägmärkena väjningsplikt eller stopplikt är uppsatta,
- där det finns fungerande trafikljus,
- där accelerationsfält används,
- i cirkulationsplats
Work90 2009-07-09 01:08 ! Citera #
Högerregeln gäller där det inte finn några skyltar.
Patrik 2010-02-13 18:03 ! Citera #
Gäller högerregeln även om det inte är en korsning, dvs en liten väg som ansluter tvärt in på en annan väg som inte är huvudled? Måste jag stanna och släppa in honom på ”min” väg fast han ansluter?
Gäst 2010-02-17 17:39 ! Citera #
Ja, enligt högerregeln så ska ju den bilen ha företräde då, men kom ihåg att det inte gäller vid t.ex. utfarter från fastigheter!
Förvirrad 2010-03-11 12:52 ! Citera #
Hur funkar det med en t-korsning då jag ska svänga höger? Kommer en bil rakt framifrån so ska åka rakt fram så ska jag ju givetvis lämna företräde men om det kommer en bil runt det hörnet jag skall svänga (motparten skall alltså svänga vänster och jag höger) egentligen ska ju våra vägar aldrig korsas men om motparten skulle gena dvs. kör över på vänster sida ska jag då stanna för honom. Han kommer från höger men genar över på sin vänster alltså min sida. Detta är en liten väg utan markeringar men 2 bilar ska kunna mötas. Mycket intresserad om någon har ett svar....
meatchop 2010-03-12 15:41 ! Citera #
Förvirrad
Hur funkar det med en t-korsning då jag ska svänga höger? Kommer en bil rakt framifrån so ska åka rakt fram så ska jag ju givetvis lämna företräde men om det kommer en bil runt det hörnet jag skall svänga (motparten skall alltså svänga vänster och jag höger) egentligen ska ju våra vägar aldrig korsas men om motparten skulle gena dvs. kör över på vänster sida ska jag då stanna för honom. Han kommer från höger men genar över på sin vänster alltså min sida. Detta är en liten väg utan markeringar men 2 bilar ska kunna mötas. Mycket intresserad om någon har ett svar....


I en sådan situation handlar det om sunt förnuft och låga hastigheter. Är vägen smal och det är tydligt att någon kan göra ett misstag är det bra att sakta ner. Ser du att han genar så vänta på honom (eller henne). Bättre det än att krocka.
Gäst 2010-03-13 12:01 ! Citera #
Högerregeln, Sveriges mest okända trafikregel?

Tänkte reda ut högerregeln en gång för alla!!

Högerregeln är den regel som flest människor har svårt och förstå, man skiter i den(jag åker på stor väg principen) man vet inte när den gäller etc..

”Högerregeln kan betraktas som grundprincipen för vägkorsningar. När två vägar korsar varandra och inget vägmärke eller trafiksignaler finns i korsningen gäller högerregeln. Detta innebär att du är skyldig att lämna företräde till personen som kommer från höger”

MVH

alltomkorkortet.blogspot.com

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor