Start > Körkortsforum > När gäller högerregeln?

När gäller högerregeln?

Patrik 2010-03-18 09:56 ! Citera #
Gäst
Högerregeln, Sveriges mest okända trafikregel?

Tänkte reda ut högerregeln en gång för alla!!

Högerregeln är den regel som flest människor har svårt och förstå, man skiter i den(jag åker på stor väg principen) man vet inte när den gäller etc..

”Högerregeln kan betraktas som grundprincipen för vägkorsningar. När två vägar korsar varandra och inget vägmärke eller trafiksignaler finns i korsningen gäller högerregeln. Detta innebär att du är skyldig att lämna företräde till personen som kommer från höger”

MVH

alltomkorkortet.blogspot.com


Det är uttrycket vägkorsning som förvirrar lite, är även en diagonalt anslutande väg en korsning? Om han måste svänga in på ”min” väg och inte kan åka rakt fram så antar jag att det fortfarande räknas som korsning, en T-korsning?
Gäst 2010-05-05 19:03 ! Citera #
Jag undrar om högerregeln...om jag kommer på sträcka som har en väg in till höger men inte till vänster,där står en bil o ska ut på ”min”väg...gäller högerregeln då?
Gäst 2010-05-05 19:20 ! Citera #
Är det så att högerregeln gäller i 4 vägskorsning och T-korsning från höger?
En som vet.. 2010-05-07 16:37 ! Citera #
Jag undrar vad som är så svårt att fatta? Sov ni på/i körskolan?

I denna följd gäller lagen..

1, Polisen. om det står en polis och dirigerar trafiken så gäller det över alt annat, oavsett vad trafikljus och skyltar visar.
2, Trafikljus.
3, Skyltar.
4, Regler och Lagar, tex Högerregel och utfartsregel...

Så, då var detta utrett, Något mer?

Högerregel gäller på gator/vägar där ingen polis, trafikljus eller skyltar förekommer. tex. Kommer det ett fordon (cykel, moped, bil etc.) från din högra sida så har den förkörsrätt/företräde, man ska alltså stanna för dem. Och rent teoretiskt om man ska svänga höger är det bara att köra på, för det är ju bilen från vänster som ska stanna, men det funkar inte alltid så en viss försiktighet men bestämdhet bör man ha...
Gäst 2010-07-11 10:32 ! Citera #
meatchop


I en sådan situation handlar det om sunt förnuft och låga hastigheter. Är vägen smal och det är tydligt att någon kan göra ett misstag är det bra att sakta ner. Ser du att han genar så vänta på honom (eller henne). Bättre det än att krocka.


Väjningsplikt i en korsning reglerar trafikmärke.Om vägmärke saknas i korsningen(dem är inte uppsatta där) då är höger regler som gäller.Om man läser noga alla begrepp i fråga då blir lättare att förstå även den högra regler i korsningen, nämligen vet man vad är en väg,ett fordon,en korsning och en företräde, då höger regel innebär: stanna och låt den gögra trafikanten att köra förby korsningen först och sen får du fortsätta köra vidare.
Gäst 2010-07-15 18:00 ! Citera #
Jag tycker det är lurigt i t.ex en 4-vägskorsning och alla ska lämna företräde, alltså det står nån skylt
om att alla har skyldighet att lämna företräde. Man åker ungefär i den ordning man kommer.
Känns ovant när man är nybörjare. Vad är det förresten en sån korsning heter?
Gäst 2010-08-02 21:50 ! Citera #
Gäller högerregeln även på parkeringsplatser ?
Sven
eloje 2010-08-04 15:42 ! Citera #
Vad skönt att någon förklarade högerregeln, jag tycker den är så krånglig. Och ju mer jag tänker på den desto svårare blir det!
maja 2010-08-21 19:48 ! Citera #
Högerregeln gäller om inget annat sägs, typ en stoppskylt eller så, samt vid utfart och så. Titta på skyltarna och om det inte står något - högerregeln!
Lilla jag 2011-03-23 20:10 ! Citera #
Jag upplevde följande idag, i en korsning utan trafikmärken, 4 st bilar kommer från alla väderstreck. Jag kommer som sista bil, de andra har stannat för att ge bilen på sin högra sida företräde. Jag inser att här blir vi stående till dö-dagar så jag åker, då tutar bilen på min högra sida å hytter med näven. Vem skulle ha åkt först i detta läge? Det var ingen som blinkade vad jag kunde se utan alla skulle rakt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:47
1
I går 20:30
14
2024-05-03 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo