Start > Körkortsforum > När gäller högerregeln?

När gäller högerregeln?

yusuf 2016-07-14 21:23 ! Citera #
Gäller högerregeln när man kör en 40 km/h väg?
Gäst 2016-07-15 15:04 ! Citera #
yusuf 2016-07-14
Gäller högerregeln när man kör en 40 km/h väg?
Högerregeln gäller överallt där det inte finns några andra regler..
Det har inget med hastigheten att göra :D :D
Gäst 2016-07-17 18:02 ! Citera #
Ett tips...läs teoriboken ;)
Gäst 2016-10-16 19:48 ! Citera #
Frågan är bara hur många som tillämpar högerregeln på en , låt oss säga en väg med ca 6 m vägbredd, med blå vägvisningsskylt och där högsta tillåtna hastighet är 70 km. Har ett lantställe efter en sådan väg, och där dundrar det fram långtradare i 70 knyck och mer, har inte speciell stor lust att köra framför precis.
Gäst 2016-11-04 22:06 ! Citera #
Högerregeln gäller på anslutande vägar upp till 70 km tim om således inte vägmärken finnes som talar om med väjningsplikt eller vita trekanter på anslutande vägbana
Gäst 2016-11-28 21:38 ! Citera #
Bra svat
She 2018-02-19 14:09 ! Citera #
Hej !
Jag har blivit på körd av en bil i parkeringen. Jag var på väg ut i en parkerings område och blev på körd av en annan bil med hög fart ut från parkering. Nu säger han det är höger regel!!!
Är det sannt
Gäst 2018-02-19 14:54 ! Citera #
She 2018-02-19
Hej !
Jag har blivit på körd av en bil i parkeringen. Jag var på väg ut i en parkerings område och blev på körd av en annan bil med hög fart ut från parkering. Nu säger han det är höger regel!!!
Är det sannt
Om du inte var inne på parkeringen och den andra bilen skulle ut från parkeringen så är det han som har gjort fel då han ska följa utfartsregeln när han ska lämna parkeringen. Högerregeln gäller när bägge bilarna är INNE på parkeringen..
Jag 2023-07-11 10:15 ! Citera #
om jag står i 4 vägskorsning bland hus gäller högerregeln då !?
Björn He 2023-07-11 12:51 ! Citera #
She 2018-02-19
Hej !
Jag har blivit på körd av en bil i parkeringen. Jag var på väg ut i en parkerings område och blev på körd av en annan bil med hög fart ut från parkering. Nu säger han det är höger regel!!!
Är det sannt
Alltså var han som körde på dig på väg ut från en parkeringsruta? Om ja, då hade ju han väjningsplikt mot dig, eftersom han körde ut på själva körbanan inom parkeringen från en parkeringsplats, för i en sån trafiksituation är det utfartsregeln som gäller och inte högerregeln.
Om han däremot kom körande från en korsande körbana till höger inom parkeringen, och körde på dig då du av misstag körde in i vägen för honom, då får du mest sannolikt räkna med att anses som ensam vållande till påkörningsolyckan, för där skulle du ha lämnat företräde för honom enligt högerregeln. (Med körbana menar jag ju den bana inom parkeringen som saknar markerade parkeringsplatser och är avsedd att köra på för att komma fram till en viss parkeringsplats.)

Sen har du som förare också alltid väjningsplikt enligt utfartsregeln mot varje fordon som redan färdas på en körbana du kör in på (precis som om körbanan vore huvudled), då du kör ut från en parkering, en fastighet, stig, ägoväg eller annat område beläget utanför körbanan; i en sådan trafiksituation gäller INTE högerregeln.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 11:30
8
I dag 11:04
7
I dag 10:36
7
I dag 10:01
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor