Start > Körkortsforum > Fråga: hur många timmar har du…

Fråga: hur många timmar har du gått till trafikskolor?

Jossan-88 2015-03-13 12:20 ! Citera #
Ja jag tog 15 körlektioner, men sedan mängdtränade jag väldigt mycket privat med min sambos pappa :)
Började med att ta 10 körlektioner på körskolan så jag fick lära mig grunderna på rätt sett, sedan hade jag ett uppehåll med körskolan i 2 månader då jag övningskörde med sambons pappa istället för att hålla ned kostnaden. Sedan tog jag en lektion lite då och då för att visa körläraren att vi följde kursplanen. Allt som allt så vart det 15 körlektioner innan jag vart bokad till min uppkörning :)
Gäst 2015-03-13 13:44 ! Citera #
Det låter ju bra :). Du verkar vara en väldigt snabblärd person vilket inte direkt stämmer in på mig :P. Men förhoppningsvis så klarar jag körkortet efter mina lektioner. Jag kör endast via trafikskolan dock men tror nog det ska räcka. Klarar ju allt utan problem i princip förutom att köra iväg till exempel när jag stannar vid en rondell och ser en lucka och ska köra iväg då går det lite långsamt. Jag brukar dra upp kopplingen till dragläget snabbt sen drar jag upp den långsamt och när kopplingen är uppe hela vägen då gasar jag. Tycker du man ska gasa samtidigt som jag drar kopplingen upp till dragläget eller vad tycker du? Sorry för off topic men hade uppskattat om du kunde svar :D. Jag hade också ett uppehåll på flera månader efter att ha kört 10 lektioner vilket inte alls var bra. Nu är tanken att köra alla lektioner efter varandra och fixa körkortet.
Jossan-88 2015-03-14 13:40 ! Citera #
Klart du ska fråga nått om det är nått du undrar över :)
Och jag lovar att svara på allt du frågar efter så gott jag kan..
När jag stannar till vid en rondell och ska köra iväg, så hittar jag alltid till dragläget, men sedan ger jag även lite grund gas så att man kommer iväg snabbt och säkert om man hittar en lucka. Men jag förstår att du tar det lite lugnt så där i början, det gjorde jag med, men det kommer bli bättre ju mer du kör och ju mer säkrare du känner dig. Du kanske ska be körskolan om att utsätta dig för just rondell körning, då det verkar vara det du behöver träna mest på :)
Lycka till!!
ldd 2015-03-15 13:25 ! Citera #
Hej jossan jag har sett att du har hjälpt andra här på forumet och har en fråga till dig. ursäkta om det är en dum fråga men jag har nyligen börjat köra manuell och undrar om man måste använda kopplingen efter att man har växlat från tvåan till ettan och stannat. kan man inte bara köra iväg med gasen om man e på ettan eller måste man först använda kopplingen o sen gasa?
Jossan-88 2015-03-15 20:28 ! Citera #
ldd
hej jossan jag har sett att du har hjälpt andra här på forumet och har en fråga till dig. ursäkta om det är en dum fråga men jag har nyligen börjat köra manuell och undrar om man måste använda kopplingen efter att man har växlat från tvåan till ettan och stannat. kan man inte bara köra iväg med gasen om man e på ettan eller måste man först använda kopplingen o sen gasa?


Hejsan idd!
Ja jag försöker hjälpa andra så gott det går då jag själv fick mycket hjälp via denna sida av andra som hjälpte mig :)
Nu till din fråga, om du har stannat så måste du hålla kopplingspedalen nedtryckt för att inte få motorstopp, om du släpper upp koppling när du står still så kommer bilen skutta fram och du kommer få ett så kallat kärringstopp :)
Men när du väl ska köra iväg så lyfter du upp kopplingen sakta med vänsterfoten samtidigt som du möter med lite grund gas med högerfoten. Hoppas du förstår vad jag menar :)
Det enda råd jag kan ge dig är att öva, och öva mycket...
Lycka till!
idd 2015-03-15 20:35 ! Citera #
Jossan-88


Hejsan idd!
Ja jag försöker hjälpa andra så gott det går då jag själv fick mycket hjälp via denna sida av andra som hjälpte mig :)
Nu till din fråga, om du har stannat så måste du hålla kopplingspedalen nedtryckt för att inte få motorstopp, om du släpper upp koppling när du står still så kommer bilen skutta fram och du kommer få ett så kallat kärringstopp :)
Men när du väl ska köra iväg så lyfter du upp kopplingen sakta med vänsterfoten samtidigt som du möter med lite grund gas med högerfoten. Hoppas du förstår vad jag menar :)
Det enda råd jag kan ge dig är att öva, och öva mycket...
Lycka till!


tack för ditt svar :D. så man måste hålla ner kopplingen om man har stannat? även om det är på ettan? kan man inte bara bromsa eller måste kopplingen också vara nedtryckt om man har stannat på ettan?
Jossan-88 2015-03-15 20:42 ! Citera #
Så länge bilen är igång så måste du hålla ned kopplingen för att inte skutta framåt och få motorstopp. Sedan spelar det ingen roll om du har ettan i. Men om du har friläge i så behöver du ju självklart inte hålla kopplingen nedtryckt, men så fort du har lagt i en växel så måste du hålla kopplingen nedtryckt :) (detta gäller även backväxeln)
Bromsen bromsar ju bara, den kan du bara få hjälp av om du vill bromsa ned farten som du färdas i, eller hålla nedtryckt för att inte börja rulla framåt/bakåt om du skulle stå i någon sorts lutning :)
Linn 2015-11-24 23:16 ! Citera #
Hej!
Jag undrar hur mycket kostar en körlektion?
Maria 2015-11-24 23:22 ! Citera #
Linn 2015-11-24
Hej!
Jag undrar hur mycket kostar en körlektion?
Det beror helt och hållet på vart du bor och vilka trafikskolor som finns i just ditt närområde..
Alla trafikskolor har olika priser..
Kolla på nätet efter trafikskolor som ligger nära dig och jämför deras priser..

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo