Start > Körkortsforum > Fråga: hur många timmar har du…

Fråga: hur många timmar har du gått till trafikskolor?

Gäst 2010-10-14 18:51 ! Citera #
johan
trafikskolor kan vara bra men du kan träna hemma också. det är bra att träna hemma och hos trafikskolor om men har råd för det.


Kände du att det var nödvändigt att göra något via skolan? jag gör allt mitt privat men oroar mig för att jag kan gå miste om något viktigt. Någon som har en ”delad” erfarenhet?
Frida S 2011-01-04 09:52 ! Citera #
Jag har tagit 20 st, det kändes lite väl, då jag ibland fick intrycket av att de höll kvar mig längre än nödvändigt men det är ju olika från person till person. Nu ska jag snart köra upp och om jag klarar det så känns det helt okej att man tog de där 20 lektionerna!
Gäst 2011-01-11 03:04 ! Citera #
”gått till trafikskolor”..... jadu, har 1 min till tunnelbanan, 3 min resväg med tunnelbana, och 3 min o gå till körskolan, så totalt ca.7 min, dvs. en kvart/gång, vilket totalt blir ungefär 15min*20 (antal lektioner) vilket blir 5h för mig o gå till trafikskolan, he he he ;)
kim 2012-08-28 21:00 ! Citera #
17 dubbla och 3 enkla. bokade uppkörning själv och klarade. trafikskolan tror att jag kan inte klara och därför de avbokade alla mina körlektioner (på grund att lärare är sjuk. vad är en lögn) efter att de viste att jag bokade uppkörning. de vill först att jag köpte minst 10 körlektioner till!!!
Gäst 2013-01-18 09:41 ! Citera #
Jag har just börjat med körlektioner men tror jag kmr behöva ca 10 st.
Kocken 2013-01-23 21:44 ! Citera #
Oj vad lite alla kör, 10 lektioner??? knappt 6 timmars körning och då ska ni lära er koppling,gas, växling, hastighetsanpassning, körfältsbyte, uppsikt, uppmärksamhet, trafikregler, motorväg, landsväg, samspel med andra, påfarter - avfarter, risker, gående, cyklister och tusen saker till.. nej, nej nej, det luktar skryt tusen vägar. Det krävs minst 40 timmars körträning innan man ens kan säga att man är en fullvärdig bilist. Glöm 10 lektioner, om så är fallet har man tränat minst 40 timmar eller mer hemma och isåfall med en jävligt duktig handledare. Blir så trött på alla som skryter, det värsta är att de som aldrig kört bil tidigare och ska börja köra tror att dem ska klara sig med 10 lektioner, haha lycka till!
Jossan-88 2013-01-24 00:02 ! Citera #
Kocken
Oj vad lite alla kör, 10 lektioner??? knappt 6 timmars körning och då ska ni lära er koppling,gas, växling, hastighetsanpassning, körfältsbyte, uppsikt, uppmärksamhet, trafikregler, motorväg, landsväg, samspel med andra, påfarter - avfarter, risker, gående, cyklister och tusen saker till.. nej, nej nej, det luktar skryt tusen vägar. Det krävs minst 40 timmars körträning innan man ens kan säga att man är en fullvärdig bilist. Glöm 10 lektioner, om så är fallet har man tränat minst 40 timmar eller mer hemma och isåfall med en jävligt duktig handledare. Blir så trött på alla som skryter, det värsta är att de som aldrig kört bil tidigare och ska börja köra tror att dem ska klara sig med 10 lektioner, haha lycka till!


Jag kan bara hålla med om vad du skriver, jag har själv kört 11 gånger via trafikskolan och tycker väll att jag kan allt hyfsat bra, men då ska man inte glömma alla dom milen jag har kört privat också :)
Imorgon ska jag in till trafikskolan och köra min 12:e lektion, och då ska vi börja planera in för motorvägskörning samt kolla tider för halkbanan. Jag skulle vilja se en som aldrig har kört bil tidigare ta 10 lektioner och sedan visa upp vad dom kan. Skulle gissa på att mer än 70% skulle missa sin uppkörning. Men härinne verkar alla vara erfarna proffs förare efter bara 10 lektioner :D
Gäst 2013-12-16 11:23 ! Citera #
Har tagit ca 13-14 lektioner än så länge. Kommer definitivt behöva ganska många till, svårt att avgöra exakt hur många men dubbelt så många känns inte omöjligt. Jag har kört lite privat för några år sedan (på småvägar och landsvägar), men har inte möjlighet att göra det nu. Eftersom jag inte kan träna privat parallellt med lektionerna så behövs det nog lite fler lektioner än vanligt. Dessutom kör jag i en ganska stor stad med mycket annan trafik och cyklister och annat att tänka på.

Vissa skriver att de tagit färre än 10 lektioner men då tror jag i så fall att de kunnat köra en hel del privat eller kört i ett ganska litet samhälle och inte huvudsakligen i en stor stad.

Jag vill ha mitt körkort så fort som det går, men tänker inte köra upp förrän jag känner att jag har en rimlig chans att klara det, och det har jag i alla fall inte nu efter 13-14 lektioner...
Linus 2014-07-07 11:43 ! Citera #
0 timmar och man inte räknar in handledare kursen, Risk1, och 2.
Övningskör: 10 år, kör då och då, har avbrutit kanske 1 års tid sen kör igen.
Teori: första försök klarat.
Uppkörning: första försök klarat.

Man behöver inte gå till trafikskolan om man har en bra privat handledare, för min del så var det farsan som övningskörde mig hela tiden. Som är otrolig risk medveten och är otrolig jobbigt när jag inte kör som han säger, men jag måste tacka honom för det för att jag fick kortet.
Kolja 2014-11-22 21:43 ! Citera #
Kocken
Oj vad lite alla kör, 10 lektioner??? knappt 6 timmars körning och då ska ni lära er koppling,gas, växling, hastighetsanpassning, körfältsbyte, uppsikt, uppmärksamhet, trafikregler, motorväg, landsväg, samspel med andra, påfarter - avfarter, risker, gående, cyklister och tusen saker till.. nej, nej nej, det luktar skryt tusen vägar. Det krävs minst 40 timmars körträning innan man ens kan säga att man är en fullvärdig bilist. Glöm 10 lektioner, om så är fallet har man tränat minst 40 timmar eller mer hemma och isåfall med en jävligt duktig handledare. Blir så trött på alla som skryter, det värsta är att de som aldrig kört bil tidigare och ska börja köra tror att dem ska klara sig med 10 lektioner, haha lycka till!


Du vet väl att vi alla är olika? Tog 8 st 60 min körlektioner. Mer behövdes inte. Hade kört 4 timmar hemma innan.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov