Lotta 2025-01-18
Hej! Jag tycker det är mycket konstigt att man inte kan överklaga en uppkörning, så som man kan överklaga allt annat i en demokrati som Sverige! Det måste alltid finnas två sidor som kan säga sitt, men i detta fall är det bara en som har rätt att uttrycka sig. Det är säkert många som inte förtjänar sitt körkort men det är nog lika många som har blivit felbehandlade, dessa borde ha rätt att få överklaga, det kostar dock 1800kr för varje uppkörning. Tror även att körläraren kan ha en dålig dag och göra fel ibland men för honom/ henne spelar det ingen roll då man inte kan överklaga beslutet….. för mig känns detta som en övermakt och så jäkla fel! Vem kollar upp körläraren? Det kan ju finnas politiska, rasistiska, könsrelaterade, maktlystna personer som har en utbildning som körlärare. Vi är alla bara människor men vi måste få uttrycka oss om vi känner oss kränkta genom att överklaga! Det måste finnas en möjlighet att få rätt! Tack för mig!
Inspektörerna skulle sitta mer i en rättsal än att utföra prov och troligen skulle inte aspiratnerna vinna några mål ändå.
Den som kontrollerar inspektören är Transportstyrelsen som åker med minst vart 5:e år.
Utöver det gör Trafikverket egna kontroller vart annat år, så inspektörerna arbetar likadant över hela landet.
För att bli inspektör ska du ha god körvana, vilket testas innan antagning till utbildningen. De gör även flera teoriprov, där de ska kunna trafikföreskrifter utantill.
De blir upplärda av erfarna andra inspektörer och även kontrollerade av den egna kontrollverksamheten innan de får arbeta på egen hand.
Så att de sitter och ”hittar på”, det tror jag knappast, de måste ha stöd i lagen för att underkänna, vilket skulle visa sig en en domstol, då de bara kan hänvisa till rätt paragraf.