Start > Körkortsforum > Värt att köra upp med trafikve…

Värt att köra upp med trafikverkets bil?

Björn He 2020-12-10 12:57 ! Citera #
Gäst 2020-12-07
Fast man kör ju inte som om det är uppkörning varje gång man startar bilen ;) Dessutom så vänjer man sig vid sin bil när man kör det dagligen. Det är inte så att han orsakade olycka i Golfen :lol:
Alla dieseldrivna bilar brukar väl inte ”gasa av sig själva”. En gång under min tid som bilägare hade jag en dieseldriven Ford Mondeo, och den gasade aldrig av sig själv. Jag är inte ensam om att ha fått uppleva att diesel-Golfar gör det! En snubbe som klarade uppkörningen på andra försöket i Södertälje har berättat på Flashback tror jag att han fick köra en dieselbil i Södertälje, och märkte ingen jättestor skillnad förrän han fick uppleva att bilen drog iväg när man väl hade släppt gasen och man kunde då lätt komma över hastighetsbegränsningen, framförallt på 30-vägar, om man var för oförsiktig med bilen.
^Bilen var en dieseldriven Volkswagen Golf, som jag också fick köra när jag blev kuggad framförallt för att (av misstag) ha kommit upp i 50 km/tim på en 30-sträcka. Orsaken till att de flesta diesel-Golfar kan öka farten är tydligen att Golfar är riktiga skitbilar.
Gäst 2020-12-16 15:48 ! Citera #
Björn He 2020-12-10
Alla dieseldrivna bilar brukar väl inte ”gasa av sig själva”. En gång under min tid som bilägare hade jag en dieseldriven Ford Mondeo, och den gasade aldrig av sig själv. Jag är inte ensam om att ha fått uppleva att diesel-Golfar gör det! En snubbe som klarade uppkörningen på andra försöket i Södertälje har berättat på Flashback tror jag att han fick köra en dieselbil i Södertälje, och märkte ingen jättestor skillnad förrän han fick uppleva att bilen drog iväg när man väl hade släppt gasen och man kunde då lätt komma över hastighetsbegränsningen, framförallt på 30-vägar, om man var för oförsiktig med bilen.
^Bilen var en dieseldriven Volkswagen Golf, som jag också fick köra när jag blev kuggad framförallt för att (av misstag) ha kommit upp i 50 km/tim på en 30-sträcka. Orsaken till att de flesta diesel-Golfar kan öka farten är tydligen att Golfar är riktiga skitbilar.
Precis! Speciellt vid korsningar där man måste sakta ner, så kan man ibland tvingas att gå ner på 1:ans växel, vilket man egentligen aldrig gör det med bensin bilar (så länge bilen rullar, förstås). Min största oro var bara att bilen var obekväm i lägre växlar, den krävde högre varv än bensin bilar, dessutom så var bilen väldigt ”svag” i jämförelse med en v60 ;)
Björn He 2023-09-22 15:03 ! Citera #
Gäst 2020-12-07
Fast man kör ju inte som om det är uppkörning varje gång man startar bilen ;) Dessutom så vänjer man sig vid sin bil när man kör det dagligen. Det är inte så att han orsakade olycka i Golfen :lol:
Nej, jag vållade faktiskt ingen trafikolycka med diesel-golfen, men innan jag hann lära mig att dieselbilar kan ”gasa av sig själva” så hade golfjäveln såvitt jag förstår ”dragit iväg” när jag just passerade 30-skylten på Södra ringvägen precis utanför Västerås resecentrum, och jag kom tydligen av misstag upp i 50 på 30-sträckan förbi resecentrum, jag var dock ganska säker på att jag inte alls var uppe i 50 eftersom jag åkte cirka 30 när jag närmade mig 30-skylten.

Någon snubbe som kallade sig för ”corax” berättade i ett inlägg från 2014 tror jag att han/hon råkade köra i 40 km/tim på en 30-sträcka, men trots den lindriga fortkörningen blev ”corax” godkänd på uppkörningen, på första försöket dessutom. Varför jag däremot kuggades för en fortkörning på 30-väg var kanske för att jag bokade uppkörning privat och inte via trafikskola, jag har ju hört rykten om att uppkörningsinspektörerna ofta ”särbehandlar” privatister.

Även om jag kom upp i 50 på en 30-sträcka av misstag så kan jag väl omöjligtvis ha kört i 50 hela 30-sträckan. Jag vill minnas att jag bromsade in ungefär mitt i 30-sträckan på Södra ringvägen, där höger körfält sammanvävs med vänster, för att jag kände mig tvingad att sakta ned just där för att hinna titta i backspegel och döda vinkeln och sedan byta körfält från höger till vänster - och när jag bromsade in så kan jag inte ha ”varit uppe i 50” utan jag måste då ha kört i 20-30 km/tim - men jag kanske blev kuggad ändå för att inspektören bedömde att jag sänkte hastigheten ”för sent”.

För övrigt är det orimligt att ha hastighetsbegränsning på 30 km/tim på Södra ringvägen förbi Västerås resecentrum. Jag har själv noterat på gatufoton att det var 50 km/tim som gällde där förr men de sänkte tydligen till 30 under år 2011/2012, trots att det var orimligt att sänka till 30; de kunde hellre ha nöjt sig med att sänka till 40.
Björn He 2023-09-22 23:31 ! Citera #
trail340 2015-02-03
Om du upplever att bilen gasar av sig själv så beror det på att du inte kan köra.
För hög vxl med för lågt varvtal.
Finns många bortförklaringar men kuggar du så Är det pga för dåliga kunskaper om bilkörning, regler eller fordonets uppbyggnad.
När jag var bilägare ett par år efter körkortet så hade jag bland annat en dieseldriven Ford Mondeo, som INTE kunde ”gasa av sig själv”, men däremot kunde varvtalet sjunka lågt väldigt snabbt om man försökte köra på 3:ans växel i 30 km/tim så att bilen riskerade motorstopp, och jag var då tvungen att växla ned till 2:an.

Sen körde jag en Golf Kombi som var dieseldriven, liksom den ”lilla” Golfen jag körde när jag blev kuggad, när jag klarade uppkörningen på tredje försöket, som dock var andra i Västerås, men kombi-golfen ökade aldrig farten så att jag kom över hastighetsgränsen på 30-vägar (till skillnad från den där ”lilla” dieselgolfen som tydligen måste ha gjort det). Jag är säker på att jag körde på 3:ans växel i 30 km/tim när jag körde upp med kombi-golfen, men den gasade INTE av sig själv, så jag förstår inte varför inspektörerna påstår att ”alla dieselbilar gasar av sig själva om man kör på för hög växel”.
sOFFe 2024-03-16 14:45 ! Citera #
ALLA bilar gasar själva om du har för hög växel och för låg fart så att det riskeras bli motorstopp, oavsett om det är bensin eller diesel.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest