Start > Körkortsforum > Värt att köra upp med trafikve…

Värt att köra upp med trafikverkets bil?

Gäst 2015-04-13 09:29 ! Citera #
Jag håller med ovanstående gällande att bilar faktiskt skiljer sig åt. När man kör upp är det förmodligen det sista inspektören vill höra, dvs att man inte behärskar bilen – men faktum kan kvarstå att man faktiskt KAN vara ovan vid en viss bil. När jag kör min körskolas bil känner jag mig stundtals som nybörjare igen. Växelspaken på den bilen fungerar annorlunda än den hemma, och det kan göra att det blir ryckigt när jag kör. Sen kör jag med den privata bilen och då känner jag mig mycket mer bekväm. Så återigen, nej man kan inte skylla på bilen när det väl är dags att köra upp, för man får väl gardera sig och ta en bil man är bekväm med (körskolans, om man lärt sig den), men det är helt klart så att bilar skiljer sig åt när det gäller manövereringen.
Gäst 2015-04-13 09:35 ! Citera #
Hej!
vad är skillnaden mellan en bensinbil och en dieselbil? rent körmässigt sätt alltså. Ni nämner något om koppling och växlar? om man är van vid t ex bensin, hur man kan uppleva en dieselbil första gången man kör och tvärt om? är det stor skillnad :o hade aldrig hört talas om detta haha
Gäst 2015-06-03 18:13 ! Citera #
Gäst
hej!
vad är skillnaden mellan en bensinbil och en dieselbil? rent körmässigt sätt alltså. Ni nämner något om koppling och växlar? om man är van vid t ex bensin, hur man kan uppleva en dieselbil första gången man kör och tvärt om? är det stor skillnad :o hade aldrig hört talas om detta haha


Dieselbilen driver på, dvs ”kör” på lite fortare när varvtalet blir för lågt. Tex, i en bensinbil kanske det funkar att rulla sakta på 2:ans växel. Men i en dieselbil om du kör sakta, och bilen saktar ner och går under varvtal så ”gasar bilen” så att motorn inte ska dö. Svårt att förklara men i dieselbilar så måste man oftare växla ner till ettan vid korsningar, det är väl den största skillnaden. Annars sticker bilen rätt ut i korsningen innan du hunnit avsöka. Man släpper gasen och rullar och helt plötsligt så låter motorn och bilen ökar fart. Livsfarligt om man inte är en bra förare och snabbt känner in bilen, om man aldrig kört en diesel förut.

Själv har jag BARA kört diesel. Fick 10 motorstopp när jag satte mig i en bensindriven. dieseln som sagt kör även om du inte gasar i låg hastighet, man kan köra i högre hastighet på växlarna, och vid start så räcker det att du släpper kopplingen ocv har ettan i så rullar bilen igång, så var försiktig med gasen vid start för att inte starta iväg som ett skott
Gäst 2015-09-30 20:57 ! Citera #
Gäst 2015-06-03
Gäst
hej!
vad är skillnaden mellan en bensinbil och en dieselbil? rent körmässigt sätt alltså. Ni nämner något om koppling och växlar? om man är van vid t ex bensin, hur man kan uppleva en dieselbil första gången man kör och tvärt om? är det stor skillnad :o hade aldrig hört talas om detta haha


Dieselbilen driver på, dvs ”kör” på lite fortare när varvtalet blir för lågt. Tex, i en bensinbil kanske det funkar att rulla sakta på 2:ans växel. Men i en dieselbil om du kör sakta, och bilen saktar ner och går under varvtal så ”gasar bilen” så att motorn inte ska dö. Svårt att förklara men i dieselbilar så måste man oftare växla ner till ettan vid korsningar, det är väl den största skillnaden. Annars sticker bilen rätt ut i korsningen innan du hunnit avsöka. Man släpper gasen och rullar och helt plötsligt så låter motorn och bilen ökar fart. Livsfarligt om man inte är en bra förare och snabbt känner in bilen, om man aldrig kört en diesel förut.

Själv har jag BARA kört diesel. Fick 10 motorstopp när jag satte mig i en bensindriven. dieseln som sagt kör även om du inte gasar i låg hastighet, man kan köra i högre hastighet på växlarna, och vid start så räcker det att du släpper kopplingen ocv har ettan i så rullar bilen igång, så var försiktig med gasen vid start för att inte starta iväg som ett skott
Tack för att du har skrivit det här. Blev knäpp idag på min första körlektion med en bil med liten dieselmotor när jag är van med stor bensinmotor.

Jag körde för snabbt i snäva kurvor. Förstod inte hur det gick till när jag helt hade släppt gasen. Då vet jag att man faktiskt måste växla ner till ettan ibland i trafik, vilket jag aldrig gjort med bensinbil utom vid nära stillastående.

Helt livsfarligt, förstår inte riktigt hur det kan vara tillåtet.
Gäst666 2015-09-30 23:16 ! Citera #
Gäst 2015-09-30
Tack för att du har skrivit det här. Blev knäpp idag på min första körlektion med en bil med liten dieselmotor när jag är van med stor bensinmotor.

Jag körde för snabbt i snäva kurvor. Förstod inte hur det gick till när jag helt hade släppt gasen. Då vet jag att man faktiskt måste växla ner till ettan ibland i trafik, vilket jag aldrig gjort med bensinbil utom vid nära stillastående.

Helt livsfarligt, förstår inte riktigt hur det kan vara tillåtet.
Det låter som om du har för lite erfarenhet av att köra en diesel bil, jag körde diesel på min trafikskola, och det var hur lätt som helst att köra. Och om du kommer börja växla ner till 1:an så kommer du garanterat bli kuggad, för ettans växel är en så kallad ”start växel”, den kan användas vid dolda korsningar. Men används väldigt sällan att köra omkring med i stan :) :)
Gäst 2015-10-01 17:30 ! Citera #
Körde upp med trafikverkets bil, det var en v60 2015 oh boyyyy rymdskepp. Klarade uppkörningen utan några problem
JN 2015-10-06 13:19 ! Citera #
Gäst 2015-10-01
Körde upp med trafikverkets bil, det var en v60 2015 oh boyyyy rymdskepp. Klarade uppkörningen utan några problem
Rymdskepp? Bra eller dåligt? ;)
Trfikverkets Bilar 2019-03-27 07:09 ! Citera #
Körde upp med trafikverkets bil igår och kuggade. Inspektören klagade på att jag inte visste hur jag skulle hantera bilen och att felen uppstod pga av det. Hade kört upp två gånger innan med skolans bil och tänkte spara en slant.

Själv tyckte jag att jag hade rätt så bra koll på bilen egentligen. Men märkte att den drog iväg, det var svårt att hålla 40khm i 4:ans växel. Nån stans satt det att köra i 4:an i 40 i stan, men förmodligen borde jag ha växlat ner till 3:an just i deras bil - det är en disel tror jag.
Skulle nog rekommedera till follk att prova på en sådan bil, eller att man är VÄLDIGT säker på att man har koll på allting det blir liksom ett extra moment med bilen trots att man själv tycker att man kör ok så är dom så pass petiga att fel växel fö blir ett problem.
Mia 2020-06-23 23:12 ! Citera #
Jag vet att detta inlägg är gammalt, men jag kan inte låta bli att svara ”inspektörn”. Ditt påstående om att man inte ska ha körkort, eller är redo för körkort om man inte förstår sig på en bil inom ett par minuter - var faktiskt bland det dummare jag läst på länge. Jag har haft körkort sedan 1987 och alltså hunnit köra en del bil under dessa år. Att påstå att man ska förstå sig på en bil inom ett par minuter är lika dumt som att säga att om du köper en ny symaskin, ny motorsåg, ny dator så ska du förstå hur man hanterar dessa inom ett par minuter, annars ska man inte sy, använda motorsåg eller dator.
Precis som med allt, precis allt annat som är nytt tar det olika lång tid att förstå sig på. Det i sig gör inte att man är en sämre bilförare. Ett pösmunks-påstående som inte är sant. Sen bryr jag mig inte ett dugg om i fall du är inspektör eller inte, det gör bara påståendet ännu värre.
Mamma till en son som håller på att ta körkort.

Ps: sen är riktigt tragiskt att det blir dyrare och dyrare att ta körkort. Alla kommer inte har råd, men det är just de de vill åstadkomma.
inspektörn 2020-06-24 10:30 ! Citera #
Mia!

Tre pedaler, 1 ratt, 1 växelspak! Hur svårt kan det vara?
Visst, olika bilar är olika, men grundprincipen är den samma!

Men vi vänder på resonemanget! Tycker du det är ok att ge ut ett körkort till en som får motorstopp i varje korsning och kör i fel hastighet för dom inte kan hantera gaspedalen, väljer fel växel hela tiden för dom inte kan lyssna till varvtalet eller se på varvräknaren?

Det här är grundläggande kunskap som måste sitta i ryggmärgen! Har man inte kommit underfund med hur just den bilen man kör fungerar inom ett par minuter är man inte redo för körkort!

Att ställa krav är tydligen omodernt idag och en del ser det som kränkande, men jag vill inte möta en bilist som är trafikfarlig bara för att han/hon/hen inte är ”van” vid bilen!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor