Start > Körkortsforum > Värt att köra upp med trafikve…

Värt att köra upp med trafikverkets bil?

Kallr 2011-06-13 15:48 ! Citera #
Tjenare,

Jag vill som många andra ta körkort så snabbt som möjligt :D . Och som ni vet så har körskolorna en tendens att dra ut på tiden och om man ska köra upp privat så måste man ju använda trafikverkets bil och inte körskolans bil som man redan är van att köra med. Så jag undrar om någon har erfarenhet av att köra upp med trafikverkets bilar? Jag ska i så fall köra upp i Malmö där jag tror att dom använder WV passat. :? Är det värt ”risken” att använda trafikverkets bilar igen? Ja ja, hoppas någon förstår! :D

Kalle
trick1 2011-06-13 19:23 ! Citera #
Enligt statistik så är det 30 % av privatisterna som klarar uppkörningen, medan det är 80 % av körskoleeleverna som klarar uppkörningen. Ganska stor skillnad alltså! Enligt mina erfarenheter, i form av mina vänner, som kört upp privat med VV:s bil så har ingen av de klarat uppkörningen, just för att de inte varit vana vid just deras bilar (enligt egen utsago från dessa). Det tar ju liksom lite tid att lära känna en bil. :) Med det inte sagt att det inte går att klara det, men man får nog vara väldigt säker på sin sak och ha lätt för att köra andra bilar än de man är vana vid för att reda ut det! :) Lycka till hur du än gör!
Gäst 2011-06-14 10:35 ! Citera #
Okej, tack! Är det någon som har vana att köra just WV Passat så får ni gärna skriva någonting! Är den lätt att köra, eller är det någonting man behöver vara uppmärksam på koppling, bromsar mm.
Tacksam för svar! :D
Ryssfemma 2011-06-14 23:34 ! Citera #
Om du vet vad för bil det är så kolla lite fakta om den. Man vill ju helst ha en stark bil för att undvika jobbiga draglägen, jag t.ex fick en elektrisk GOLF första gången
och det gick åt h*lvete. Andra gången körde jag med en v50 och dragläget funkade perfekt, men men vägverket har en tendens att sikta på så miljövänligt som möjligt med
deras provbilar. VW Passat är relativ stark, ungefär som V50, vet dock inte hur kopplingen är vilket är stora skillnaderna mellan tillverkare och modeller.

Får du en GOLF och ska starta i backe, så bör du ge relativt mycket grundgas, väldigt svaga bilar är det men miljövänliga. Får du motorstopp startar dem igen vilket
den jag körde med gjorde.
Adamski92 2012-03-25 21:30 ! Citera #
Tjenare, såg detta forum och ville bara säga att när jag körde upp med trafikverkets bil kuggade jag, men inte på grund utav bilen. Deras bil är välbesiktigade, så att säga :P . Dock när jag körde upp andra gången blev det hos en privatist med egen bil :/ gör det inte(helst). Man vet knappt vilket skick bilen är i när man ska köra upp. Jag fick rådet om att trycka ner gasen lite mera på grund utav att den var slö i sig. Jag faila, kanske inte på grund utav bilen, men jag fick iallafall problem med den. Motorstopp 3ggr, det fick jag inte med trafikverkets bil. Ska köra upp nu på onsdag igen(för tredje gången) hoppas på att bilen är i skick, ska köra i Farsta och har så gått som bara hört och läst dåligt rykte om Farsta, men fu.. that, Jag ska bara klara Det! :D
Gäst 2012-03-25 22:59 ! Citera #
Adamski92
Tjenare, såg detta forum och ville bara säga att när jag körde upp med trafikverkets bil kuggade jag, men inte på grund utav bilen. Deras bil är välbesiktigade, så att säga :P . Dock när jag körde upp andra gången blev det hos en privatist med egen bil :/ gör det inte(helst). Man vet knappt vilket skick bilen är i när man ska köra upp. (...)


Hos en privatist? Alla körprov görs ju hos trafikverket. Eller menar du att du använde en privatbil med dubbelkommando?
inspektörn 2012-03-26 06:05 ! Citera #
Grundläggande är att om bilen är ett problem är du för tidigt ute för körkort! Du skall kunna köra vilken bil som helst när du är redo för uppkörning. Visst alla bilar är olika, men har du inte lärt dig den aktuella bilen inom ett par minuter skall du inte ha körkort!
Sedan är det väldigt lätt att skylla på bilen när man kuggat, för det är en förklaring som kompisarna accepterar. Säger man till kompisarna att man kuggade pga att man inte hade lärt sig köra tillräckligt bra så blir man idiotförklarad.
Svalbard 2012-04-04 19:38 ! Citera #
inspektörn
Det ger förvisso en signal till inspektören att trafikskolan inte anser aspiranten vara redo för uppkörning!

Det ska inte spela någon roll; inspektörens uppgift att att kontrollera att föraren är en duglig förare, varelse han kör upp privat eller genom en trafikskola. Det här var något som jag diskuterade mycket om med Transportstyrelsen i Uppsala. Anledningen till att så många privatister i Uppsala misslyckas under uppkörningen är inte pga. de kör upp som privatister, utan att de helt enkelt inte kan köra ordentligt. Men man vet aldrig..

Angående trafikverkets bilar så har de bara få bilmodeller, ibland bara en. I Uppsala använder de en mini golf som är, för en volvo förare, väldigt lättkörd. Man kan alltid fråga inspektören om man kan få känna lite och ta en runda runt ett hus först innan man börjar uppkörningen ;)
inspektörn 2012-04-04 20:01 ! Citera #
Svalbard!
Visst dom bedömer körningen och inget annat, jag är bara lite elak och talar om för folket här att om bilen är ett problem, skall man inte köra upp.
Är man redo så fixar man Trafikverkets bil annars så... träna mer!

Vem på Transportstyrelsen har du pratat med? Eller vilken avdelning?
inspektörn 2012-04-04 20:04 ! Citera #
Svalbard!
Det där om att känna lite på bilen och köra runt ett hus.... tja fråga kan man ju alltid göra!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:05
4
I dag 13:48
7
I dag 08:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor