Start > Körkortsforum > Värt att köra upp med trafikve…

Värt att köra upp med trafikverkets bil?

Svalbard 2012-04-04 20:10 ! Citera #
inspektörn
Svalbard!
Visst dom bedömer körningen och inget annat, jag är bara lite elak och talar om för folket här att om bilen är ett problem, skall man inte köra upp.
Är man redo så fixar man Trafikverkets bil annars så... träna mer!

Vem på Transportstyrelsen har du pratat med? Eller vilken avdelning?

Ingen aning, det var en kvinna som jag pratade per telefon för ett halvt år sen.
inspektörn 2012-04-04 20:22 ! Citera #
Svalbard!
Ringde du Transportstyrelsen eller Trafikverket?
tjugosexan 2012-04-05 18:25 ! Citera #
Gäst
Okej, tack! Är det någon som har vana att köra just WV Passat så får ni gärna skriva någonting! Är den lätt att köra, eller är det någonting man behöver vara uppmärksam på koppling, bromsar mm.
Tacksam för svar! :D


Jag kör en passat variant på körskolan. En diesel. Helt underbar att köra. Tuggar iväg enkelt och väldigt lätt att köra med.
Men jag tror att det enklaste är att vänta på körskolans bil, då slipper du vara nervös för ett moment till.
Lycka till :)
Gäst 2012-04-19 08:52 ! Citera #
Körde upp med trafikverkets bil. Inga problem. Tyckte sitsen var lite obekväm, men inte mer än så.
bona 2014-05-08 09:35 ! Citera #
Jag har bara kört två sorters bilar, Toyota och Audi både diesel, när jag skulle köra upp fick jag stor Volvo bensin.
Tänkte att enda skillnaden skulle vara att på bensin ska man växla upp tidigare, men så fel jag hade. Det gick verkligen dåligt, allt i bilen såg annorlunda ut så bara det gjorde mig osäker , kände inte igen instrument brädan . Min kör stil fungerade inte alls, jag e van att jobba med kopplingen medan här ska man släppa den fort, bilen gled inte fram på dragläge utan jag fick använda gas , jag kände mig som nybörjare och körde skit dåligt. Jag kommer aldrig klara uppkörning i deras bilar. Jag kan köra bil så jag ringde runt till olika körskolor tills jag hittade en bil jag kan och så bokade jag in mig med den bilen. Så mitt tips slösa inte pengar och självförtroendet , även om visa kan vänja sig fortare vid en bil än jag så är man ändå inte bekväm i en okänd bil å då kör man sämre.
Sen tycker jag det e dåligt av trafikverket att bara ha bensin bilar, och att de använder så stora bilar istället för att göra det lättare för folk, så för de det så komplicerat det bara går, en gång i tiden fick man köra upp med sin egen bil men självklart tog de bort det, var väl för många som klarade det.
Gäst 2014-05-08 09:45 ! Citera #
Det här skriver jag av egen erfarenhet. DET SPELAR INGEN ROLL, kan du köra bil så klarar du vilken bil som helst!

Jag kuggade de 2 första gångerna MED trafikskola och tredje och sista gången när jag valde att köra upp som privatist (hade inte råd att köra trafikskolans bil igen) så klarade jag det med trafikverkets bil. Fick köra en Golf och jag upplevde inga som helst problem. Bil som bil kände jag iaf :-)

Lycka till!!!
Björn He 2014-05-08 09:56 ! Citera #
Ibland har man ju faktiskt en poäng med att klaga på bilen. Jag körde upp privat, kuggade 2 gånger. Hade kunnat kugga 0 gånger om jag inte hade råkat ut för onödiga problem på försök 1, bland annat hade jag en Golf Diesel och den sög! Den kunde gasa av sig själv (öka farten även om man inte trampade på gasen) och man kunde omedvetet hamna över hastighetsgränsen med den och det är ju fel! Man ska ju inte behöva riskera att begå fortkörning bara för att bilen kan vara i så uselt skick! Jag tycker biltillverkarna borde återkalla sina dieseldrivna bilar och se över dem, bilar ska ju inte kunna öka farten om man släppt gasen, det är ju fel! Är det nån annan är jag som upplevt på uppkörningen att bilen har ökat farten trots att man inte gasar?
inspektörn 2014-05-08 19:34 ! Citera #
Björn He!
Sluta älta om dieselbilarna! Du vet ju inte hur dom fungerar, så lägg ner!
Björn He 2014-05-09 10:15 ! Citera #
inspektörn
Björn He!
Sluta älta om dieselbilarna! Du vet ju inte hur dom fungerar, så lägg ner!


Men att säja att jag inte visste hur den där dieselgolfen fungerar är ju bara påhitt! Har kört dieselbilar även efter den där olyckliga uppkörningen men det gick ju helt okej, då är det ju konstigt att det inte gick så okej den där gången.
Björn He 2014-05-09 13:21 ! Citera #
Ett gott tips till alla som tänker köra upp privat; Om ni vill köra upp med en bil som ni är vana vid så använd inte Trafikverkets bilar. Kolla istället upp om det är möjligt att hyra en bil som har dubbelkommando, jag tror det finns bilägare som hyr ut såna bilar. Hyr den åtminstone en vecka innan uppkörningen så att ni hinner övningsköra den och vänja er vid den. Som privatist behöver man inte använda Trafikverkets oftast skitusla bilar, man har faktiskt rätt att använda sin egen bil, såvida den inte saknar dubbelkommando. Uppkörningsbilar måste ju ha dubbelkommando och även vanliga bilar kan ju ha det.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest