Start > Körkortsforum > Värt att köra upp med trafikve…

Värt att köra upp med trafikverkets bil?

Monika 2014-06-12 08:26 ! Citera #
Jag kan försäkra dig om att det INTE spelar någon som helst roll! 1:a gången jag körde upp kuggade med JAG trafikskolans bil. 2:a gången när jag valde att köra upp som privatist klarade jag det och har nu körkort!!

Kan du köra bil klarar du vilken bil som helst!!
Björn He 2014-06-29 15:55 ! Citera #
Monika
Jag kan försäkra dig om att det INTE spelar någon som helst roll! 1:a gången jag körde upp kuggade med JAG trafikskolans bil. 2:a gången när jag valde att köra upp som privatist klarade jag det och har nu körkort!!

Kan du köra bil klarar du vilken bil som helst!!


Men det räcker ju inte alltid att övningsköra endast en sorts bil, man måste ju testa alla sorters bilar. Men man ska som sagt undvika att köra Trafikverkets bil, jag vet av erfarenhet att en del av deras bilar är totalt kassa och det kan vara svårt att bli van vid dem på så kort tid, tyvärr har man ingen möjlighet att provköra bilen innan själva körprovet börjar utan det börjar direkt när man satt sig i bilen. Men varför måste privatister använda Trafikverkets bilar, är det inte möjligt att hyra dubbelkommandobil på nån biluthyrning?
Jossan-88 2014-06-29 17:24 ! Citera #
Björn He
Monika
Jag kan försäkra dig om att det INTE spelar någon som helst roll! 1:a gången jag körde upp kuggade med JAG trafikskolans bil. 2:a gången när jag valde att köra upp som privatist klarade jag det och har nu körkort!!

Kan du köra bil klarar du vilken bil som helst!!


Men det räcker ju inte alltid att övningsköra endast en sorts bil, man måste ju testa alla sorters bilar. Men man ska som sagt undvika att köra Trafikverkets bil, jag vet av erfarenhet att en del av deras bilar är totalt kassa och det kan vara svårt att bli van vid dem på så kort tid, tyvärr har man ingen möjlighet att provköra bilen innan själva körprovet börjar utan det börjar direkt när man satt sig i bilen. Men varför måste privatister använda Trafikverkets bilar, är det inte möjligt att hyra dubbelkommandobil på nån biluthyrning?


Det är absolut inget fel på bilarna, utan det är fel på personen som sitter vid ratten!
Så snälla, sluta skyll ifrån dig! Om du kan köra bil så ska du inte behöva en dag på dig att lära dig hur en viss bil fungerar.
Och givetvis kan du hyra en bil från en bilfirma om dom har dubbelkommando, men annars kan man även hyra bil från en trafikskola och använda den. Jag känner många privatister som har hyrt en bil från min gamla bilskola, så visst kan man ringa och fråga en bilskola om hur det ser ut hos just dom..
Miimz 2014-07-15 15:37 ! Citera #
Andra gången jag körde upp gjorde jag det som privatist, och fick alltså låna en av trafikverkets bilar. Hemma och på körskolan har jag kört bensinbilar, men på uppkörningen fick jag köra en Golf Diesel. Jag ska erkänna att jag hade lite problem med dragläget och liknande i den ”nya” bilen, men förarprövaren hade förståelse för att jag inte var van vid bilen. (Tyvärr kuggade jag, då av andra moment.)
Björn He 2014-07-16 07:21 ! Citera #
Miimz
Andra gången jag körde upp gjorde jag det som privatist, och fick alltså låna en av trafikverkets bilar. Hemma och på körskolan har jag kört bensinbilar, men på uppkörningen fick jag köra en Golf Diesel. Jag ska erkänna att jag hade lite problem med dragläget och liknande i den ”nya” bilen, men förarprövaren hade förståelse för att jag inte var van vid bilen. (Tyvärr kuggade jag, då av andra moment.)


Hoppas du klarar din tredje uppkörning. Synd att du blev kuggad även på andra försöket, men jag tycker du ska vara glad över att kuggningen inte berodde på bilen.
trail340 2015-02-03 22:21 ! Citera #
Om du upplever att bilen gasar av sig själv så beror det på att du inte kan köra.
För hög vxl med för lågt varvtal.
Finns många bortförklaringar men kuggar du så Är det pga för dåliga kunskaper om bilkörning, regler eller fordonets uppbyggnad.
KCT 2015-03-02 10:56 ! Citera #
Till er som hävdar att typen av drivmedel inte spelar någon roll vid uppkörningen; för all del, ja, du har ju tillåtelse att framföra alla B-klassade fordon med ett B-körkort, så visst skall man kunna göra det säkert. Men ha respekt för att det är väldigt individuellt hur man lär sig att hantera ett fordon. Om man förväntar sig en viss respons från fordonet och ej får den kommer oundvikligen en del av ens uppmärksamhet hamna på att hantera fordonet snarare än att hålla god uppsikt kring bilen. Låt vara att man skall ”lyssna på motorn”, men om det konsekvent behövs är redan en för stor del av ens uppmärksamhet ägnad åt att hantera fordonet.

Det framgår tyvärr inte av teorin att det kan vara såpass skillnad mellan olika B-klassade fordon att det är nyttigt att ha prövat på olika typer innan man gör körprovet.

Som van vid att köra bensindriven bil kuggade jag på första uppkörningsförsöket med en dieseldriven Volvo V70. Det var till stor hjälp att köra en dieselbil dagen därpå och lära mig hur motorn svarar. Uppkörningen tre dagar därpå blev godkänd.
macke95 2015-03-06 21:24 ! Citera #
Jag körde upp med trafikskolans bil, en volvo v60. Den hade backkamera och det fanns inte på forden som körskoleeleverna fick åka runt i :lol:
Dessutom tyckte jag volvon var skönare att köra
Bara lilla jag 2015-03-19 09:35 ! Citera #
Jag kan lova alla er därute som funderar över hur bilen är (Trafikverkets), att alla inspektörer släpper mindre brister som bara har med ovana vid bilen att göra. Dessutom är det så att har du en grundrutin för att manövrera en bil så kommer du att klara dig bra i vilken bil du än hamnar. Ett eller ett par motorstopp kommer inte leda till ett underkänt körprov, såvida det inte sker i fel läge och du skapar en farlig eller riskfylld situation. Inspektören vet att du är ovan vid bilen och kommer att ta hänsyn till detta vid körprovstillfället.
Gäst 2015-04-13 07:38 ! Citera #
För mig tog det bara några minuter innan man vande sig med bilen. Deras bilar är oftast mer körvänliga än vad du övat med tidigare kan jag garantera.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I dag 22:20
6
I går 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor