Fast man kör ju inte som om det är uppkörning varje gång man startar bilen
Dessutom så vänjer man sig vid sin bil när man kör det dagligen. Det är inte så att han orsakade olycka i Golfen
Nej, jag vållade faktiskt ingen trafikolycka med diesel-golfen, men innan jag hann lära mig att dieselbilar kan ”gasa av sig själva” så hade golfjäveln såvitt jag förstår ”dragit iväg” när jag just passerade 30-skylten på Södra ringvägen precis utanför Västerås resecentrum, och jag kom tydligen av misstag upp i 50 på 30-sträckan förbi resecentrum, jag var dock ganska säker på att jag inte alls var uppe i 50 eftersom jag åkte cirka 30 när jag närmade mig 30-skylten.
Någon snubbe som kallade sig för ”corax” berättade i ett inlägg från 2014 tror jag att han/hon råkade köra i 40 km/tim på en 30-sträcka, men trots den lindriga fortkörningen blev ”corax” godkänd på uppkörningen, på första försöket dessutom. Varför jag däremot kuggades för en fortkörning på 30-väg var kanske för att jag bokade uppkörning privat och inte via trafikskola, jag har ju hört rykten om att uppkörningsinspektörerna ofta ”särbehandlar” privatister.
Även om jag kom upp i 50 på en 30-sträcka av misstag så kan jag väl omöjligtvis ha kört i 50 hela 30-sträckan. Jag vill minnas att jag bromsade in ungefär mitt i 30-sträckan på Södra ringvägen, där höger körfält sammanvävs med vänster, för att jag kände mig tvingad att sakta ned just där för att hinna titta i backspegel och döda vinkeln och sedan byta körfält från höger till vänster - och när jag bromsade in så kan jag inte ha ”varit uppe i 50” utan jag måste då ha kört i 20-30 km/tim - men jag kanske blev kuggad ändå för att inspektören bedömde att jag sänkte hastigheten ”för sent”.
För övrigt är det orimligt att ha hastighetsbegränsning på 30 km/tim på Södra ringvägen förbi Västerås resecentrum. Jag har själv noterat på gatufoton att det var 50 km/tim som gällde där förr men de sänkte tydligen till 30 under år 2011/2012, trots att det var orimligt att sänka till 30; de kunde hellre ha nöjt sig med att sänka till 40.