Start > Körkortsforum > Olika städer att ta körkort i.

Olika städer att ta körkort i.

HenrikT 2013-01-24 13:17 ! Citera #
Gäst
För er som ska köra upp i skåne: Jag va lite sen med körkort tog det i börgan av december och jag är 24... men så här: de flesta av mina vänner har tagit körkort i mindre städer. Ängelholm, Ystad och Hässleholm ska vara bra enligt dom, o Ystad kan jag intyga är bra, och ”lätt” för jag klarade upp körningen där.
Men sen måste man komma i håg att bara för man klarade det i en ”lätt” ort så måste man öva sig på att köra i större städer också. jag bor i Lund o jobbar i Malmö så jag har lånat bil o kört till jobb hela december. De har gått bra faktiskt men jag är JÄTTEFÖRSIKTIG. Har dock övningskört jättemycke i både Malmö o lund men ändå. som någon skrev är det nu man börjar lära sig köra bil ´”på riktigt”. :P


Hoppas jag slipper möta dig i trafiken då. Kan man inte köra i storstäder ska man inte ha körkort i heller, punkt slut!
Gäst 2013-03-11 20:28 ! Citera #
kleinemonster
Om du bor i stockholm innerstad tror jag att det är lämpligt att lära sig köra där också då just stockholm är känt för att vara ganska stressig och svår stad att köra i! Ingen bra idé att dra ner på kostnaderna för att komma undan billigt, men sedan inte klara av miljön ordentligt som du sen kommer börja köra i när du fått ditt kort!

Du kan tjäna långsiktigt på att ta en skola i stockholm tror jag :)

skitsnack de flesta av mina kompisar har tagit sitt körkort utanför stockholm det är billigare och när du kör så kommer det sen är väntetiden i stockhol mellan 2,3 månader då är det kört
Gäst 2013-04-03 12:31 ! Citera #
Personligen tycker inte jag att det spelar någon större roll hur man tar körkortet.
Jag bor i Stockholm och känner flera stycken som exempelvis har åkt till Flen för att köra upp för att få sitt efterlängtade körkort.
Då har mina vänner ändå övningskört i Stockholmsmiljö sedan de var 16 och kört upp allt från två till fyra år senare, alltså då de har varit mellan 18-20 år gamla, kanske till och med äldre.
Sen är det ju helt och hållet ens eget val att gå på magkänsla och tänka: ”Klarar jag av att köra upp hemma i Stockholm?”
Gör man inte det, så tycker jag att man har all rätt att köra upp någon annanstans - som ni vet blir man ju naturligtvis nervös när man ska köra upp - jag känner exempelvis en som kuggade två gånger i Jakobsberg för ganska exakt ett år sen, och nu fick hon godkänd uppkörning i Flen för en vecka sedan.
Hade det varit så att man hade riskerat att bli en sämre förare, samt en fara för trafiken om man inte hade klarat av att köra upp i ens egen hemstad hade väl Trafikverket sett till att man inte hade haft möjlighet att boka uppkörning i någon annan stad för att komma undan lite lättare?

Som sagt; du har ju övningskört i stockholmstrafiken - du vet hur det går till inne i innerstan, där det befinner sig bilar på vägarna i stort sett dygnet runt.
Gör det verkligen en person till en sämre förare ifall man känner att man inte klarar av pressen i trafiken en enstaka gång, endast för att man är nervös för att man ska kugga på uppkörningen, då man egentligen kör bra?

Jag förstår er som är väldigt strikta på att man ska köra upp där man bor och att ni tar säkerheten på största allvar - det gör jag också - det är ju ändå trafik med bil vi snackar om här. Det är ingen barnlek där man kan totalkvadda bilen och sen kliva ur helt oskadd med ett leende på läpparna och vilja göra om det för att man tyckte det var ”roligt och spännande”.
Men ett körkort är ett körkort - blir man godkänd måste man ju uppenbarligen ha gjort något rätt för att man ska få vistas ute på vägarna.

Som sagt, jag tycker inte att det spelar någon roll vart man kör upp - klarar man av det så gör man.
Om inte, då är det bara att hoppa upp på hästryggen och försöka igen.
Men jag förstår också som sagt er som är väldigt strikta och hårda på den här punkten.

Hoppas att någon förstår det jag skriver här - känner att det blev lite småvirrigt.
Spide 2013-07-11 22:55 ! Citera #
Jossan-88
jossi<3
prs


Jossi: Om du inte visste det så kan man läsa om alkhol i körkortsboken, men jag tycker absolut inte att det är löjligt att man måste gå en kurs om detta. Om du tycker det så är du en person jag INTE vill möta i trafiken.


Jag förstår syftet med riskettan men tycker att den var onödig för min del. Men det beror förmodligen på att jag arbetar som alkohol och drogbehandlare vilket innebär att jag har en hel del klienter som måste komma till mig på grund av rattfyllor och drogfyllor.

För färska 18-åringar är kursen bra även fast det borde vara självklart att inte köra med alkohol eller droger i kroppen. Fast riskettan tar även upp trötthet.

Tillbaka till ämnet :)

Jag har gjort en uppkörning i en ganska komplicerad stad med en massa rondeller och trafikljus, Växjö, det är inte så mycket trafik men det är lätt att klanta sig i rondeller och trafikljus när det gäller eco-driving.

När jag kuggat sa faktiskt min trafiklärare att jag kanske skulle testa en mindre stad med tanke på att jag lätt blir nervös när någon bedömer mig. Körningen i sig är inget problem men däremot att någon sitter jämte och bedömer hur jag kör. Jag kör bra självständigt på körlektioner men såfort vi leker uppkörning så klantar jag mig.

Så ja i mitt fall kanske en mindre ort är bättre. Jag har bara kört i stan och kan Växjö men det är tydligen em väldigt svår stad att klara en uppkörning i.

Så jag testar en liten ort på tisdag, lyckas jag inte då så kör jag i Växjö tills jag fixar det om det så ska ta 30 uppkörningar!
Jossan-88 2013-07-16 10:52 ! Citera #
Riskettan är ju till för alla, så den kan ju inte special anpassas bara för att du jobbar med det du jobbar med. Så det är bara att se glad ut och hänga när läraren förklarar. Själv visste man ju som sagt redan att det vore en självklarhet att inte köra med alkohol i kroppen. Men det som däremot var intressant att få veta var hur vissa droger påverkade en bilförare..

Sedan skrev du ”Jag har gjort en uppkörning i en ganska komplicerad stad med en massa rondeller och trafikljus” och då undrar jag vad det är för komplicerat med att köra i en stad med massarondeller och trafikljus? Så brukar det se ut i en större stad, och om du klantar dig i rondellkörningen så är det ju inte rondellens fel, utan ditt :) Det finns ju inget enklare att passare än just en rondell :) Och att köra eco driving när man närmar sig ett trafikljus är inte heller speciellt svårt, ser du att det är rött så sänk farten genom att motorbromsa så gott det går och sedan är det bara att hoppas att det hinner slå om till grönt innan man kommer fram så man slipper stanna :D
Maryam 2014-04-01 09:52 ! Citera #
otto
Jag bodde i GBG, men valde att ta provet i Alingsås. Körde runt lite veckan innan för att lära mig alla gator och rondeller, och det gick bra!


Hej!
Jag har fått uppkörning i Alingsås eftersom det var fullt i Göteborg. Nån som kan tipsa om var de tar en i Alingsås vid uppkörning? Tacksam för kloka svar!
Gäst 2014-04-22 12:01 ! Citera #
HenrikT
Gäst
För er som ska köra upp i skåne: Jag va lite sen med körkort tog det i börgan av december och jag är 24... men så här: de flesta av mina vänner har tagit körkort i mindre städer. Ängelholm, Ystad och Hässleholm ska vara bra enligt dom, o Ystad kan jag intyga är bra, och ”lätt” för jag klarade upp körningen där.
Men sen måste man komma i håg att bara för man klarade det i en ”lätt” ort så måste man öva sig på att köra i större städer också. jag bor i Lund o jobbar i Malmö så jag har lånat bil o kört till jobb hela december. De har gått bra faktiskt men jag är JÄTTEFÖRSIKTIG. Har dock övningskört jättemycke i både Malmö o lund men ändå. som någon skrev är det nu man börjar lära sig köra bil ´”på riktigt”. :P


Hoppas jag slipper möta dig i trafiken då. Kan man inte köra i storstäder ska man inte ha körkort i heller, punkt slut!


Fast det har visat sig att ju sämre folk kör, desto svårare blir att det att klara en uppkörning. Stockholmare har blivit utnämnda som de sämsta förarna i landet och gotlänningarna som de bästa. Ironiskt nog är dessa ställen de som anses vara minst respektive mest sannolika att man får sitt körkort ifrån.

En ytterligare anledning till varför det kan vara bra att köra upp på en mindre ort är för att man då kan övningsköra där och lära sig vägarna mer eller mindre utantill. Är man bekant med vägen sedan tidigare är man förmodligen mindre nervös. Jämför med att taxichaufförer måste ha haft körkort i tre år och sedan studera in alla gator inom orterna de skall köra inom. Sedan får man ju faktiskt inte sitt körkort legitimt förrän innan prövotiden har gått ut.
LOUISA 2014-05-02 12:05 ! Citera #
jossi<3
jag tror .att det mesta hänger på vilken lärare man åker med, har man en hård som vill kugga en eller någon som vill att man ska klara sig. I de större städerna kan jag även tänka mig att de har överseende med att det är rörigt att köra där.


i vilket fall som helst, att köra upp i en annan stad som man inte är bekant med tror jag inte är någon höjdare då du inte har koll på huvudleder, högerregler etc. för denna stad.

ex. i Strängnäs är det relativt lätt att köra upp, liten stad osv. dock så finns ett av Sveriges farligaste övergångsställe där, vet man det så kör man försiktigt på detta ställe och visar läraren att man är medveten om riskerna istället för att bara köra på utan att ens inse att det fanns ett övergångsställe där då den inte syns (kurva och backe och växtlgheter)... aja ni fattar.. :) bäst är där man känner igen sig vare sig det är stort eller litet

DE VORE BRA DÅ OM MAN SKRIVER VAR FINNS DE, DEN DÄR FARLIGASTE ÖVERGÅNGSSTÄLLE.
tACK IAF. mvh LOUISA
Gäst 2015-11-03 20:07 ! Citera #
Jag har problem att få körkort så vilken stad är lättare för mig ........tack
Gäst 2015-11-03 21:15 ! Citera #
Det beror väl på vilka moment du har problem med?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov