Start > Körkortsforum > Olika städer att ta körkort i.

Olika städer att ta körkort i.

Gäst 2012-03-09 03:17 ! Citera #
Jag har flera vänner och båda mina systrar körde upp i halmstad trots att vi bor i göteborg. de blev alla godkända vid första uppkörningen och har uttryckt att det var mycket lättare att köra där än i en storstad! värt att tänka på...
sewer 2012-03-15 18:10 ! Citera #
Det är billigare i malmö än i göteborg och stockholm är dyrast
sewer 2012-03-15 18:11 ! Citera #
Mycket uppenbart att det är mycket svårare i storstäder
samueel 2012-03-18 13:06 ! Citera #
Gäst
Jag har hört att det ofta är enklare att ta körkort i mindre städer, där det inte är så mycket trafik och stora vägar. Har nån bra tips på körskolor som ligger nära Göteborg eller Stockholm men som inte kör inne i stan?


Umeå är en perfekt stad att lära sig att köra i. Då är ju nackdelen bara att det är en bra bit ifrån. ;)
Micke78 2012-05-08 17:32 ! Citera #
Jag bor i Vingåker, och har tänkt att ta körkort i Katrineholm. Har kollat på nätet att 89% av alla som kör upp där lyckas med att ta sitt kort. Innan bodde jag inärheten av Södertälje och där är det knappt 60% som kalar att ta sitt körkort, så min bror valde att åka upp till dalarna och tog en intensivkurs och klarade allt jätte lätt, Så man ska nog tänka på vart man bor och om man kan åka bort till en annan ort för att klara det lättare. Sen gäller det att ha lite flyt med frågorna man får på teoriprovet, en del är ju jätte lätta, medans andra är rena kuggfrågor. Så det gäller att läsa ORDENTLIGT och tänka med sunt förnuft..
hesten 2012-05-13 16:13 ! Citera #
På min trafikskola kör man upp i Lidköping och trafiklärarna säger att de ska vara en av Sveriges svåraste städer att köra upp i. Det är inte en så stor stad men dom syftar på att det är så mycket enkelriktat och många skyltar att hålla reda på. Men jag tror ändå stora städer som Gbg o Sthlm är det absolut svåraste, jag respekterar er som kör upp där! :)
Gäst 2012-06-07 19:37 ! Citera #
samueel


Umeå är en perfekt stad att lära sig att köra i. Då är ju nackdelen bara att det är en bra bit ifrån. ;)


Haha, kommer från Umeå och jobbar på att ta körkort nu där. Det är ganska lagom, enda vi saknar här är en riktig motorväg men annars finns det mesta för samtliga moment på övningskörningen. Kan rekommenderas :)

Fast helst skulle jag rekommendera att om man kommer från någon mindre stad att köra upp där jfr storstad, jag har bott i innerstads-Stockholm i flera år och skulle inte vilja köra upp där (galet mycket trafik, cyklister och fotgängare går mot rött på stora gator etc.) För mig har den största fördelen att övningsköra i Umeå varit att jag känner till de flesta stadsdelarna och gatorna då jag är uppväxt i den staden, t.ex. var får man gå/cykla och var det kommer mycket bilar. Den lokala kunskapen från min barndom är guld värd när man kör runt i stan!
Gäst 2012-06-10 13:25 ! Citera #
Gäst
Jag har hört att det ofta är enklare att ta körkort i mindre städer, där det inte är så mycket trafik och stora vägar. Har nån bra tips på körskolor som ligger nära Göteborg eller Stockholm men som inte kör inne i stan?


Kållereds trafikskola: Ligger nära kållered station, tar inte lång tid med pendeln från gbg. När jag gick där och bodde i mölndal så kom läraren dessutom alltid och hämtade mig, så jag behövde bara ta mig till trafikskolans lokal för att göra teoritester. För lektioner var det bara att invänta att läraren dök upp hemma hos mig :)
Jossan-88 2012-10-23 22:26 ! Citera #
jossi<3
prs
jossi<3
jag tror .att det mesta hänger på vilken lärare man åker med, har man en hård som vill kugga en eller någon som vill att man ska klara sig. I de större städerna kan jag även tänka mig att de har överseende med att det är rörigt att köra där.


i vilket fall som helst, att köra upp i en annan stad som man inte är bekant med tror jag inte är någon höjdare då du inte har koll på huvudleder, högerregler etc. för denna stad.

ex. i Strängnäs är det relativt lätt att köra upp, liten stad osv. dock så finns ett av Sveriges farligaste övergångsställe där, vet man det så kör man försiktigt på detta ställe och visar läraren att man är medveten om riskerna istället för att bara köra på utan att ens inse att det fanns ett övergångsställe där då den inte syns (kurva och backe och växtlgheter)... aja ni fattar.. :) bäst är där man känner igen sig vare sig det är stort eller litet


Dels är det inte lärare man åker med, och dels ”vill” de inte kugga folk på förhand. Bara blotta idén är löjeväckande... :lol:


tjaa.. det mesta är väl löjeväckande. Typ att du måste betala 500 :- för en kurs om alkohol när du ska ta KÖRkort... vore väl bättre om alkoholen ingick i teoriböckerna istället och sedan lägga pengarna på att lära sig trafikregler eller körteknik... :lol: bara min uppfattning


Jossi: Om du inte visste det så kan man läsa om alkhol i körkortsboken, men jag tycker absolut inte att det är löjligt att man måste gå en kurs om detta. Om du tycker det så är du en person jag INTE vill möta i trafiken.
Gäst 2012-12-30 16:17 ! Citera #
För er som ska köra upp i skåne: Jag va lite sen med körkort tog det i börgan av december och jag är 24... men så här: de flesta av mina vänner har tagit körkort i mindre städer. Ängelholm, Ystad och Hässleholm ska vara bra enligt dom, o Ystad kan jag intyga är bra, och ”lätt” för jag klarade upp körningen där.
Men sen måste man komma i håg att bara för man klarade det i en ”lätt” ort så måste man öva sig på att köra i större städer också. jag bor i Lund o jobbar i Malmö så jag har lånat bil o kört till jobb hela december. De har gått bra faktiskt men jag är JÄTTEFÖRSIKTIG. Har dock övningskört jättemycke i både Malmö o lund men ändå. som någon skrev är det nu man börjar lära sig köra bil ´”på riktigt”. :P

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov