Start > Körkortsforum > Olika städer att ta körkort i.

Olika städer att ta körkort i.

livan_91 2011-06-21 07:50 ! Citera #
Jag bor i Göteborg och ska ta mig på en intensivkurs i Tibro i sommar. Jag blir för lätt uppstressad när det är många bilar och jag är inte redo för det än helt enkelt. Men det kommer väl till slut. Jag tror också att det är lättare att ta körkort i en mindre stad och lärarna på landsbygden verkar inte vara så pengagalna som i storstäderna så de kommer nog inte säga att man inte är redo heller :)
malina 2011-07-21 16:36 ! Citera #
Jag håller med er andra om att det är viktigt att köra i en stad där man har övningskört mycket. Jag övningskör i Uppsala som är en ganska stor stad. Ett tag övervägde jag att köra upp i Enköping, men kom sedan på att det bara skulle göra mig ännu mer nervös eftersom jag inte känner till den staden. Jag tror att det är viktigt att reducera så många otrygghetsmoment som möjligt på uppkörningen, eftersom man är så nervös ändå.
Gäst 2011-07-31 19:58 ! Citera #
Jag har hört att det är bra i kungälv, fast du vill väl inte bli godkänd och sedan inte kunna hantera en bil?? du måste tänka på att du SKA lära dig att köra för din egna skull inte för andra annars skulle ingen ta körkort, hur ska du någonsin åka in till Stockholm eller någon annan ställe där det är mycket trafik?
yaya 2011-08-15 13:00 ! Citera #
Jag ska köra upp i säffle har jag tänkt mig!.
men har precis startat med teorin och körningen så tar nog ett tag.
Gäst 2011-08-15 14:55 ! Citera #
Det är inte viktigt vart man ska köra upp men av egen erfarenhet kan jag säga att det är inte nån skillnad jag bor i Malmö o det var inga konstigheter med detta
det är bättre att vänja sig med mycket trafik varför skall man ha körkort bara att köra i nån jätte liten stad där man kan ta med cykel överallt eller boka tid nånstans där det är litet ställe och det är stor chans att få kkört ,men vad gör man sen för ångest när man hamnar i jätte stor stad med masor med trafiken
Gäst 2011-08-18 18:58 ! Citera #
De e ju inte så smart att åka till en annan stad endast för att klara uppkörningen, körningen där e ju anpassad efter trafiken som de har där och de som bor där lär ju köra som man gör där.

Bor i Stockholm tex är det ju inte så smart att åka till en håla för att göra uppkörningen bara för att de e enklare, eftersom när du sedan kör i Stockholm kan de hända att du inte vet hur du ska handla i vissa situationer. I Stockholm e de ju mest trafik av alla städer så mitt råd gör uppkörningen där du bor oavsett hur svårt de blir, du kmr tjäna på de tro mig ;)
stekaren 2011-08-20 10:32 ! Citera #
Mitt tips är att inte åka till en annan stad. Grejen är att du kommer till en okänd stad där du aldrig någonsin kört förut och du kan inte hur vägarna går. Det känns mer säkrare i egen hemstad då man vet hur trafiken är och vilka vägar man bör vara extra uppmärksam på.
Gäst 2011-09-13 18:17 ! Citera #
Om du bor i stockholm innerstad tror jag att det är lämpligt att lära sig köra där också då just stockholm är känt för att vara ganska stressig och svår stad att köra i! Ingen bra idé att dra ner på kostnaderna för att komma undan billigt, men sedan inte klara av miljön ordentligt som du sen kommer börja köra i när du fått ditt kort!

Du kan tjäna långsiktigt på att ta en skola i stockholm tror jag :)
Gäst 2011-09-13 18:20 ! Citera #
Om du ska ta körkort så ska du faktiskt kunna hantera billen i alla trafiksituationer som kan uppstå. Förare som inte kan hantera svåra situationer ska inte vistas i trafiken då dessa utgör en stor fara.
adam1992 2011-09-14 09:32 ! Citera #
Jag säger så här: Varför skulle ni inte tjäna på att ta körkortet på Gotland? Det är förmodligen där ni kommer att köra mestadels, och då kan det vara bra att ta det där. Sen att man får körkortet där och kanske har jättesvårt att köra i t.ex. Stockholm är ju egentligen inte något som alltid är rätt, eftersom att du kanske har jättelätt att hantera stress och så vidare.

Man fortsätter ju trots allt att lära sig massor med nya saker i trafiken även efter man tagit körkortet :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor