Start > Körkortsforum > Grov olovlig körning

Grov olovlig körning

Gäst 2021-11-13 20:08 ! Citera #
Vad kan hända
Björn He 2023-07-30 21:28 ! Citera #
Olovlig körning kan väl resultera i utebliven möjlighet att få körkortstillstånd eller körkort.

När jag tittade på ett avsnitt av en dokumentär om Södertäljepolisen så fick jag se polisen stoppa en misstänkt bil för körkortskontroll, och killen som körde erkände direkt att han inte har körkort, och hade inte fyllt 18 heller (och var alltså inte tillräckligt gammal för att få köra bil). Han hade fått för sig att tjuvlåna sin pappas bil för att övningsköra ensam, och det hade han ju inte rätt att göra, och han blev såvitt jag förstår rapporterad till Transportstyrelsen för olovlig körning, och eventuellt blev han fråntagen sitt körkorts- och övningskörningstillstånd och avstängd från körkort då han fyllde 18; gör man sig skyldig till trafikbrott som exempelvis olovlig körning så kan man ju förbjudas att ta körkort under något eller några års tid.
Björn He 2023-07-30 21:38 ! Citera #
Jag har förresten fått veta att 15-åringar kan dömas för olovlig körning, och riskera att gå miste om körkortstillstånd senare när de fyller 18, om de kör trimmad moped, tydligen för att en trimmad moped är att klassa som lätt motorcykel, som kräver både lätt mc-körkort (som får tas när man fyllt 16 år) och ombesiktning av den trimmade mopeden som lätt mc. Enligt svensk lag får moped klass I (även kallad EU-moped) inte vara konstruerad för att köras i högre hastighet än 45 km/tim, och moped klass II får inte vara konstruerad för högre hastighet än 25 km/tim, men ungdomar som vill köra fortare trimmar tydligen moppen för att kunna köra fortare, oftast med föräldrarnas hjälp - och föräldrarna kan då dömas för tillåtande av olovlig körning; när polisen besöker högstadieskolor eller gymnasieskolor för att provköra misstänkt trimmade mopeder så har de flera gånger uppnått så hög hastighet som 70 eller t.o.m. 100 km/tim.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 21:40
1
I går 18:15
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo