Start > Körkortsforum > Grov olovlig körning

Grov olovlig körning

frasse72 2011-02-10 12:28 ! Citera #
Jag får börja med att säga att jag är korkad som har kört utan kort. Ja jag vet att så ska man inte göra och allt det där så jag behöver inte ha några tillrättavisande svar.
Jag åkte fast nu för andra gången och det blev grov olovlig körning. Första gången va 2008 och andra nu idag.
Nu har jag blivit ”förståndig” och skall ta körkort så min fråga är hur lång tid tar det innan man kan få lämp.
Hoppas att någon kan hjälpa mej med denna frågan.
Ni som vill ta fram pekpinnen kan stoppa ner den igen för jag vet att det inte är rätt att köra utan körkort och allt det.
Jag är inget barn jag är en kille på 38 som kan köra bil och har varit tävlingsförare.
Gäst 2011-02-14 13:39 ! Citera #
Tror att transportstyrelsen gör en bedömning från fall till fall, men praxis är väl typ 12 månaders spärrtid oavsett om det är olovlig eller grov olovlig. Fast det gäller nog första gången man åker dit. Möjligt att det är hårdare andra gången. Enda sättet att få veta säkert är väl att göra en ansökan och vänta på ett skriftligt beslut.

Lycka till med körkortet!
Gäst 2011-04-21 10:06 ! Citera #
Hmm jag tror faktiskt att det är längre än 12 månader om man har åkt fast två gånger. Men det borde väl stå i ditt domstolsbeslut eller dyl vilken påföljd du får för ditt brott, böter/fängelse/indraget körkort eller liknande. Kolla upp det noggrant så att du inte få ditt körkortstillstånd indraget längre tid än nödvändigt!

Hoppas allt löser sig för dig.
Den som tror 2014-01-23 03:57 ! Citera #
5 år från det att man åker fast är det väl?
Ojoj 2014-01-31 13:04 ! Citera #
Jag vet inte hur moraliskt korrekt mitt råd är. Eller ens hur möjligt det är. Men testa skaffa dig ett körkort i ett annat nordiskt land. Det är inte säkert att du nekas övningskörningstillstånd där bara för att du inte får det i sverige. I finland kan du ju ta körkortet på svenska. Och norska och danska kan ju inte vara så svårt att lära sig snabbt på hjälplig nivå.
Ramtin 2015-10-26 22:19 ! Citera #
Hej kan börja också säga att , jag blev stoppade av polisen två gånger i en och samma dag.... Har köpt en bil för 3000kr Opel Astra gått 13mill model 96. Kör från Stockholm till Luleå, blir stoppade i Umeå, varför ? Ju bilen bakom mig är taskig, ringer polisen och säger , fordonen framför är påverkade av droger kör vänster och höger, hade sovit 3 timmar var galen trött, i varje fall , parkerade bilen sov en timme vid sov plats , kommer polisen knackar på fönstret och säger , här får du ej stå , endast lastbil. Du får köra till Morel 100meter fram finner du en. Ok säger jag , kör 3 min kommer samma polis bil och stoppar mig frågar efter körkort, säger att jag ej har direkt olovning körning och 4000kr böter. Tack

Framme i Luleå , tog bilen skulle hämta bilens ägarbyte papper och sälja, blir stoppade av polisen igen, varför ? Förra bilen hade sagt till andra att denna bil med denna reg nummer måste kontrolleras , ja blev grov olovning körning och fick summa på 10000kr tack och lov. Körkortet får jag ta om 2 år. Vad tycker ni om min händelse ?
gästen 2016-03-10 00:42 ! Citera #
Ganska idiotiskt att köra 90 mil utan kort, rätt åt dig att folk ringde och klagade på hur du körde innan du krockade med någon. :x
Mrg 2016-04-13 18:23 ! Citera #
Jag har också kört olovligt dock lite längre tid :) typ 8 år. Har dömts till bland annat olovlig körning, grovt olovlig körning två gånger och brukande av falskt körkort. varje gång har straffpåföljden varit böter. Inget jag är stolt över idag för att det är först nu som jag fattar hur dum och omogen jag har varit alla dessa år och skulle inte rekomendera någon att göra detsamma. Men ang körkortstillståndet så har jag aldrig fått något spärrtid utan bara böter men nu när jag har tagit tag i mitt liv och ansökt om körkortstillstånd så gällde inte handläggningstiden som står på portalen utan jag blev tilldelad en handläggare och hen begärde inte all underlag från polisen och domstolen och gjorde en bedömmning att bevilja mig körkortstillstånd men det tog nästan två månader och massa samtal till handläggaren. Om en vecka har jag uppkörning och teoriprov så att jag hoppas på att om en vecka kan jag sitta bakom ratten helt lagligt.
carlos 2016-04-13 19:19 ! Citera #
Hej! för ca 1 år sen stannade polisen mig eftersom jag var drog påverkad. dom hittade 0,003 THC i blodet. efter 12 månader så fick jag körkorttllståndet igen och igår så körde jag bil och blev stannad , jag fick åka me o lämna prover och där visas de att jag var påverkad. dom sa till mig att jag är nu dömd till grov olovlig körning och falsk tillvitelse. nu är de så att jag har bara teori och uppkörning kvar. borde jag ta körkortet och sedan köra i några månader eller borde jag vänta tills jag får domen? och hur länge kommer mitt körkorttilstånd ryka ?
Mrg 2016-04-14 19:30 ! Citera #
Visst har jag kört olovligt men aldrig påverkad av varken alkohol eller droger. Men om du inte kan hålla händerna borta från knark/alkohol så tror jag att du ändå kommer att bli av med körkortet nån gång om du nu skulle lyckas med körkortet

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor