Start > Körkortsforum > Grov olovlig körning

Grov olovlig körning

Gäst 2017-09-08 15:45 ! Citera #
Sam 2017-09-07
Hej för ett tag sedan blev jag stoppad av polisen, för olovlig körning.

Jag kört utan körkort och det är den första gången.

Vad kan vara för straff????????

tack
Hoppas du åker på en hel del böter.
Hjälp mig snälla. 2017-09-17 19:57 ! Citera #
Hej.
Jag körde olovlig idag och krockade med en bil min kompis var med mig hon har körkort i 10 år men hon vill ej bli inblande i det trots hon var med mig. Och det är då första gången jag råkade för det här..
Min frågan är vad kommer jag få för straff ?? Snälla om någon har erfranhet av det här händelser som kan berätta ?
Gäst 2017-09-18 03:46 ! Citera #
Hjälp mig snälla. 2017-09-17
Hej.
Jag körde olovlig idag och krockade med en bil min kompis var med mig hon har körkort i 10 år men hon vill ej bli inblande i det trots hon var med mig. Och det är då första gången jag råkade för det här..
Min frågan är vad kommer jag få för straff ?? Snälla om någon har erfranhet av det här händelser som kan berätta ?
Det blir böter och spärrtid, det vill säga att du får betala boten som vanligt och sedan spärrtid som bestämmer när du själv får ta körkort. Har du körkortstillstånd ryker det.

Spärrtiden kommer hindra dig från att få ett nytt körkortstillstånd tills spärrtiden gått ut.

Anledningen att din passagerare inte ville bli inblandad är för att enligt lag kan hon bli straffad om hon erkänner att hon visste att du inte hade körkort och lät dig köra ändå.
Gäst 2017-09-18 12:14 ! Citera #
Gäst 2017-09-18
Det blir böter och spärrtid, det vill säga att du får betala boten som vanligt och sedan spärrtid som bestämmer när du själv får ta körkort. Har du körkortstillstånd ryker det.

Spärrtiden kommer hindra dig från att få ett nytt körkortstillstånd tills spärrtiden gått ut.

Anledningen att din passagerare inte ville bli inblandad är för att enligt lag kan hon bli straffad om hon erkänner att hon visste att du inte hade körkort och lät dig köra ändå.
Men om man är kompis med någon så vet man väl om innan att den personen inte har körkort...
Så jag tror inte att den kompisen kan slippa undan ändå eftersom hon satte sig frivilligt i bilen och åkte med..
Gäst 2017-09-18 18:14 ! Citera #
Gäst 2017-09-18
Men om man är kompis med någon så vet man väl om innan att den personen inte har körkort...
Så jag tror inte att den kompisen kan slippa undan ändå eftersom hon satte sig frivilligt i bilen och åkte med..
Lagen funkar inte så. Hon kan bara bli straffad om det finns bevis för att hon visste om det. Säger hon att hon inte visste och att föraren ljög blir hon inte straffad såvida inte det finns riktiga bevis som visar annat.
Gäst 2017-09-18 22:38 ! Citera #
Gäst 2017-09-18
Lagen funkar inte så. Hon kan bara bli straffad om det finns bevis för att hon visste om det. Säger hon att hon inte visste och att föraren ljög blir hon inte straffad såvida inte det finns riktiga bevis som visar annat.
Som sagt, är man kompisar så vet man ju om ens kompisar har körkort eller inte, annars är man bara bekanta med varandra. Och polisen kan mycket väl tänja på lagen om dom får reda på att det är två goda vänner som sitter i bilen.

Det har jag faktiskt råkat ut för när jag åkte med min kompis som ”lånade” hans pappas bil när vi skulle åka till en mack som har öppet dygnet runt för att köpa cigg. Vi vart stoppade, och snuten frågade hur väl vi kände varandra, vi sa som det var. Och visst fasiken fick även jag böter som visste om att min kompis inte hade körkort. Men den värsta smällen fick kompisens pappa som inte såg till att sonen inte kunde komma åt bilnyckeln...Så om polisen har en dålig dag, så visst fasiken kan dom om dom bara vill...
Snälla hjälp mig? 2017-09-19 03:09 ! Citera #
Hon är min vän o vi känner varandra mycket väl men hon sa idag om att hon kommer säg att hon inte visst om att jag hade inte körkort, hjälper det henne ? Hon har körkort och är rädd att hon förlorar sitt körkort.
Hjälp mig snälla. 2017-09-19 03:18 ! Citera #
Tack för alla svaret.
Jag är dömd tidigare för annat tror det kommer påverka det att jag gå fängelse?
När jag var gift då mitt ex var med en annan på sidan om och han gjort mig mycket illa o han tog mina lön varje månad och tillbringade en del av pengarna med den kvinnan sedan fick jag veta det så gick jag på henne och var jag väldigt sårade o upprört mot henne så slå jag hennes dörr som gick sönder bit sedan kom polis o jag fick 50 dagars böter för det plus besökförbjud.
Jag är jätte rädd att det påverkas mig nu att jag få fängelse.
Vet nån av er om det blir så eller inte ? Tacksamt för svaret ? Men jag är absolut inte kriminellt att mitt liv blev orättvis behandlade av två idioter sedan jag fick straff tycker vårt svensk system är orättvis skrattretande bara.
Hjälp mig snälla. 2017-09-19 11:29 ! Citera #
Hur länge är spärrtid ?

Det var mitt fel när jag krockade med en annan bil i förre går det var högre regler som gällde andra bilen jag körde över henne jag tror felet är mitt totalt :(
Gäst 2017-09-19 15:03 ! Citera #
Olovlig körning ger sällan fängelse. Vid upprepade gånger jag men jag tror inte du behöver oroa dig för fängelse.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor