Start > Körkortsforum > Grov olovlig körning

Grov olovlig körning

Mats 2017-02-01 17:55 ! Citera #
Joakim. 2017-02-01
Hej.jag åkte ditt .rattfulla första gången. Har ingenting på mig ..haft körkort i 8 år .vad händer .med mig nu
Spelar ingen roll om du har haft körkort i 1 dag eller i 10 år, tog dom inte körkortet på plats så kan du räkna med böter.
Hur höga dom blir beror lite på hur mycket promille du hade i kroppen..
Men varför kör du bil när du har druckit?
Kanske vore det bästa om du hade blivit av med körkortet..
Gäst 2017-02-01 21:36 ! Citera #
Joakim. 2017-02-01
Hej.jag åkte ditt .rattfulla första gången. Har ingenting på mig ..haft körkort i 8 år .vad händer .med mig nu
Indraget körkort.
Gäst 2017-02-01 22:41 ! Citera #
Gäst 2017-02-01
Indraget körkort.
Hade han fått det indraget så hade dom plockat det på plats, och då hade det troligtvis varit en grovrattfylla.
Men eftersom han frågade nu vad som händer, så tar jag för givet att det ”bara” är en vanlig rattfylla. Och då kommer det ”bara” stanna vid böter.. Hoppas dock på grova böter, för är man så dum så man kör bil när man är alkoholpåverkad så får man faktiskt skylla sig själv...
Gäst 2017-02-02 18:37 ! Citera #
Gäst 2017-02-01
Hade han fått det indraget så hade dom plockat det på plats, och då hade det troligtvis varit en grovrattfylla.
Men eftersom han frågade nu vad som händer, så tar jag för givet att det ”bara” är en vanlig rattfylla. Och då kommer det ”bara” stanna vid böter.. Hoppas dock på grova böter, för är man så dum så man kör bil när man är alkoholpåverkad så får man faktiskt skylla sig själv...
http://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Rattfylleri/Vad-hander-den-som-rapporteras-for-rattfylleri/
”Körkortet återkallas så gott som alltid.”
Ellen 2017-04-24 17:41 ! Citera #
Hej för ett tag sedan blev jag stoppad av polisen, för olovlig körning med min mammas bil utan körkort. Någon hade ringt in och polisbilen stod och väntade i närheten av mitt hus. Jag är 15 år och har inte tidigare begått något brott, min fråga är: Vad kommer jag att få för straff? Om de nu blir böter, hur mycket? (då jag inte har någon egen inkomst) Och kommer jag att kunna ta körkort när jag fyller 18?
Gäst 2017-04-24 22:45 ! Citera #
Ellen 2017-04-24
Hej för ett tag sedan blev jag stoppad av polisen, för olovlig körning med min mammas bil utan körkort. Någon hade ringt in och polisbilen stod och väntade i närheten av mitt hus. Jag är 15 år och har inte tidigare begått något brott, min fråga är: Vad kommer jag att få för straff? Om de nu blir böter, hur mycket? (då jag inte har någon egen inkomst) Och kommer jag att kunna ta körkort när jag fyller 18?
Du kommer förmodligen att förlora lämpet i typ 6 månader eller något, vilket inte påverkar dig då du är 15... är det första gången och din mamma visste om det kan din mamma förlora sitt körkort. Din mamma kan även förlora körkortet om hon varit oaktsam med nycklarna etc, fast det är lite mindre troligt.
Du har en inkomst på 1050kr/månaden. Det blir nog dagsböter (ca 30kr), men hur många kan jag inte svara på.
Gäst 1 2017-04-24 23:12 ! Citera #
Ellen 2017-04-24
Hej för ett tag sedan blev jag stoppad av polisen, för olovlig körning med min mammas bil utan körkort. Någon hade ringt in och polisbilen stod och väntade i närheten av mitt hus. Jag är 15 år och har inte tidigare begått något brott, min fråga är: Vad kommer jag att få för straff? Om de nu blir böter, hur mycket? (då jag inte har någon egen inkomst) Och kommer jag att kunna ta körkort när jag fyller 18?
Skyll dig själv har jag att säga!
Är man redo att begå ett brott, så måste man vara redo för konsekvenserna också..

Men du verkar ju vara rätt så omogen för din ålder, för ett vettig person skulle aldrig ta sin mammas bilnycklar och sätta sig och köra iväg med hennes bil...
Gäst 2017-04-28 16:39 ! Citera #
Ellen 2017-04-24
Hej för ett tag sedan blev jag stoppad av polisen, för olovlig körning med min mammas bil utan körkort. Någon hade ringt in och polisbilen stod och väntade i närheten av mitt hus. Jag är 15 år och har inte tidigare begått något brott, min fråga är: Vad kommer jag att få för straff? Om de nu blir böter, hur mycket? (då jag inte har någon egen inkomst) Och kommer jag att kunna ta körkort när jag fyller 18?
Du kommer inte kunna få körkortstillstånd direkt, eftersom du åkt på olovlig körning. Det blir spärrtid och böter.

Riktigt illa av dig att riskera din mammas körkort, din egna säkerhet och alla andras i trafiken. Om du fortsätter sådär kommer du få stora problem.
Sam 2017-09-07 20:12 ! Citera #
Hej för ett tag sedan blev jag stoppad av polisen, för olovlig körning.

Jag kört utan körkort och det är den första gången.

Vad kan vara för straff????????

tack
Gäst 2017-09-07 23:02 ! Citera #
Sam 2017-09-07
Hej för ett tag sedan blev jag stoppad av polisen, för olovlig körning.

Jag kört utan körkort och det är den första gången.

Vad kan vara för straff????????

tack
Du kan nog räkna med indraget körkortstillstånd om du har ett sånt, samt böter och få vänta med att ta körkort.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov