Start > Körkortsforum > Varför ska däcken med bäst väg…

Varför ska däcken med bäst väggrepp vara monterade baktill?

Dalslänningen 2018-03-24 03:25 ! Citera #
Läs norrlänningens insändare i denna fråga på sid 3. Jag läste hela hans insändare och håller fullständigt med honom. Försök att ärligt bedöma din egen körförmåga och placera bästa däcken på bilen utifrån detta.
Fahri 2018-06-28 18:22 ! Citera #
Det är lätt att veta vilka däck ska sitta var.
Prova med en cykel om du får sladd i bakhjulen eller framhjulen när du bromsar och svänger.
Jag har provat och är säkert på att cykeln sladdar alltid på bakhjulen
.
Samma med bil, om du har sämre eller slitna däck på Bakhjulen, bilen sladdar mycket lättare och du tappar kontrollen över ratten, oavsett hur duktigt och erfaren förare du är.
Jag starkt REKOMENDERAR att Bästa Däck ska sitta på Bakdelen av Bilen oavsett kör du en Fyrhjudriven, Framdriven eller Bakdriven Bil.
Kolbiorn 2018-08-26 23:11 ! Citera #
Jag prioriterar broms och styrförmåga, sätter därför bästa däck därefter. Det är oändligt lättare att häva en bakvagnssladd, jämfört med en framvagnsdito. Får man sladd så beror det på att man kört för fort, inte beaktat väglag, sitter och drömmer, eller leker med ”klösbrädan”, alternativt inte har fått adekvat utbildning på hur man kör, speciellt då hur man häver en sladd.
Raimundo 2018-12-20 21:57 ! Citera #
Blir en liten avvägning mellan styr- och bromsförmåga, och att slippa råka ut för bakvagnssladd.
Sitter det i ryggmärgen hur man häver en bakvagnssladd, eller känner man att man lättast hanterar att framhjulen släpper (och man fortsätter rakt fram utan kontroll)?
Själv klarar jag överstyrning mycket lättare än understyrning. Ska ändå följa däckkrängarens råd i år att sätta de bästa bak. Han var väldigt bestämd och bad mig lita på honom. Har alltid haft dem fram innan. Om jag i vinter kanar rakt fram i en kurva ska jag slå domkraften i huvet på honom.
När jag själv jobbade med att byta däck för många år sen var ”riktlinjerna” att sätta bästa däcken på drivhjulen. Det är de som släpper lättast.
Skelleftebo 2019-04-01 22:52 ! Citera #
Bra däck fram för att minska risken för vattenplaning, som är den % största risken att råka ut för. Bra vid en undanmanöver.
Gäst 2019-04-01 22:56 ! Citera #
Skelleftebo 2019-04-01
Bra däck fram för att minska risken för vattenplaning, som är den % största risken att råka ut för. Bra vid en undanmanöver.
Hahaha, källa? :lol:
Gäst 2019-04-02 13:31 ! Citera #
Skelleftebo 2019-04-01
Bra däck fram för att minska risken för vattenplaning, som är den % största risken att råka ut för. Bra vid en undanmanöver.
Kommentera inget om du inte vet vad som gäller...
Läs på lite innan vore ju också önskvärt

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo