Start > Körkortsforum > Varför ska däcken med bäst väg…

Varför ska däcken med bäst väggrepp vara monterade baktill?

Anna-Karin 2010-11-21 19:15 ! Citera #
Jag undrar varför däcken med bäst väggrepp skall vara monterade baktill, någon som vet varför ? :)
ghudi 2010-11-22 18:36 ! Citera #
Svaret bli ,Vägegenskaper blir bättre. :)
Gäst 2010-11-23 13:15 ! Citera #
Det är oftast däcken bak som får sladd, därför ska man ha de bästa däcken bak.
Kaptenper 2010-11-24 10:28 ! Citera #
Som ovan säger, bilarna får offtast sladd baktill. dock är offtast bilarna tyngst i fram vilket ger bättre grepp!
Poisend 2010-11-25 18:40 ! Citera #
Jag har fått lära mig att du behöver bäst däck baktill för att kunna få bäst grepp och slippa bak sladd (eller vad man skall kalla de) samt att du får bäst broms egenskaper om man har de bästa däcken bak då de oftast slits mer än framhjulen... :)
LeffeM 2010-11-28 13:33 ! Citera #
Efter mer än 40 år bakom ratten, föredrar iaf Jag, de bästa däcken Fram!
När baken släpper Kan man reda upp det, men vad gör du när du tappar styrförmågan..?
LeffeM 2010-11-28 14:03 ! Citera #
Förlåt jag ”hoppar tillbaka”.. Men..
Njee... Du Posiend.. Jag är Högst tveksam till det Du skrev...
Nämligen;
”samt att du får bäst broms egenskaper om man har de bästa däcken bak då de oftast slits mer än framhjulen... ”
Men Du..
Vi har bara c:a 75% bromsverkan Bak, - pga förinställd tryckfördelning i systemet... (fram/bak = 100/75 )
Så vid körning på Halt underlag, o man bromsar försiktigt, är bromsverkan Bak obefintlig!
- Någon med annan uppfattning...?
persson 2010-11-28 16:16 ! Citera #
Om ni absolut inte vet så kan ni ju prova er fram.. ett bra däck höger bak och ett bra däck vänster fram. de kan ju bli bra... :D
Kaptenper 2010-11-30 20:03 ! Citera #
LeffeM
Förlåt jag ”hoppar tillbaka”.. Men..
Njee... Du Posiend.. Jag är Högst tveksam till det Du skrev...
Nämligen;
”samt att du får bäst broms egenskaper om man har de bästa däcken bak då de oftast slits mer än framhjulen... ”
Men Du..
Vi har bara c:a 75% bromsverkan Bak, - pga förinställd tryckfördelning i systemet... (fram/bak = 100/75 )
Så vid körning på Halt underlag, o man bromsar försiktigt, är bromsverkan Bak obefintlig!
- Någon med annan uppfattning...?



100% korrekt. Dock kan olika typer av bilar bromsa olika mycket bak/fram. =)
Men jag tror att kanske bilens drift har något med saken att göra? Rätta mig gärna!
stirike_ 2010-12-01 22:34 ! Citera #
Det riktiga svaret på denna frågan är faktiskt:

De bästa däcken ska vara överallt!

Är de slitna så ska de bytas ut.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo