Start > Körkortsforum > Varför ska däcken med bäst väg…

Varför ska däcken med bäst väggrepp vara monterade baktill?

Pelle Pluto 2012-10-13 17:42 ! Citera #
Bak. Vid panikpbomsning så vill jag inte ha släpp på bakvagnen när det är halt.
:D
gotland 2012-12-15 04:16 ! Citera #
LeffeM
Efter mer än 40 år bakom ratten, föredrar iaf Jag, de bästa däcken Fram!
När baken släpper Kan man reda upp det, men vad gör du när du tappar styrförmågan..?

Svar på din fråga vad gör du när du tappar styrförmågan? : Åker rakt fram ner i diket ? Dom flesta får panik och bromsar och åker rakt fram ner i diket för dom kan inte styra ! Jag frikopplar och styr emot och reder ut sladden. Men har du dåliga däck fram kan du varken styra eller bromsa ! Jag håller fullständigt med dig ! Oavset om bilen är fram,bak eller 4hjulsdriven så har du 60-70 % bromsverkan fram du har styrförmågan fram ! (Jag åker framhjulsdrivet men har kört mycket både fram,bak och fyrhjulsdrivet ) Och de som kör bakhjulsdrivna bilar och vill ha de bästa däcken bak på drivhjulen för att det ska dra bra STANNA HEMMA ! Kan ni inte styra eller bromsa behöver ni inte ha grepp på drivhjulen häller ! Bästa däcken fram säger jag !
alle 2013-04-09 09:07 ! Citera #
Man ska ha bästa däcken bak för att om vi säger att du får sladd så bakvagnen slår runt så blir det dramatiskt om du har dom sämsta däcken bak, men om du har dom bästa däcken bak så styr det inte istället fram och bara går rakt framåt mycket mindre dramatiskt.
Gäst 2013-09-07 14:00 ! Citera #
Är det sant att det lärs ut att man ska ha bäst däck bak ?
Det verkar ju helt galet det .
Jag kör och kommer alltid köra bäst fram för bäst bromsförmåga och styrförmåga för att inte tala om vattenplaning .
På vägarna i 30 år
Gäst 2 2013-11-12 02:23 ! Citera #
Kan man kontrollera en bil som får sladd så håller jag med några av de andra här och säger att bästa däcken ska vara fram i verkligheten. För att tappa styrningen är det värsta som finns, dessutom så vill man ju ha bra bromsverkan.

Men på körkortsteorin så ska bästa däcken vara bak, håll med för stunden men ändra uppfattning sen när du lärt dig köra bil.

Jag kommer ALLTID ha de bästa däcken fram, oavsett bil. Om inte någon fram-aktivist pumpar upp min bil och flyttar om.. ;)
Gäst 2013-12-03 00:27 ! Citera #
Gäst 2
Kan man kontrollera en bil som får sladd så håller jag med några av de andra här och säger att bästa däcken ska vara fram i verkligheten. För att tappa styrningen är det värsta som finns, dessutom så vill man ju ha bra bromsverkan.

Men på körkortsteorin så ska bästa däcken vara bak, håll med för stunden men ändra uppfattning sen när du lärt dig köra bil.

Jag kommer ALLTID ha de bästa däcken fram, oavsett bil. Om inte någon fram-aktivist pumpar upp min bil och flyttar om.. ;)


Ta en funderare på varför det lärs ut. Det sista du vill är att bli påkörd i sidan där skyddet är mycket sämre än framifrån. Sluta försök lära ut dina felaktiga vanor till andra.
Norrlänning 2014-02-02 20:13 ! Citera #
Läs nu hela inlägget först ni som vill göra genmälen ;)
Enligt körkortsteorin ska de bästa däcken sitta bak. Anledningen är att minimera risken för bakvagnssladd vilken anses svårare att häva än framvagnssladd. Jag kan spekulera att det finns en annan anledning också; vid en given nivå på däckslitaget blir bilen okörbar vid en mindre nivå av slitage om de bästa sitter bak. Det hindrar i så fall folk att ge sig ut med alltför dåliga däck. (Givet att de flesta kör framhjulsdrivet idag.)

Men - man kan se det på ett annat sätt också. Om du får framvagnssladd så får du det nästan alltid i en kurva. Hälften av alla kurvor är högerkurvor ;) Det innebär att man riskerar en frontalkollision om man tappar styrförmågan vilket odiskutabelt är den värsta tänkbara formen av kollision. (Om man snurrar kan man visserligen ”frontalkollidera” vektormässigt med sidan före och dessutom där det sitter någon, vilket är ännu värre men då har man redan tappat mycket fart och sannolikheten för ett rent sådant ”case” är inte så hög.)

En annan sak gäller bromsförmågan. Som flera påpekat så ligger det mer bromskraft fram än bak. Det har delvis att göra med att man vill undvika bakvagnssladd. Men det har också att göra med det vridande moment som uppstår i en inbromsning och som lägger mer tyngd på framhjulen och mindre på bakhjulen. I praktiken blir det inte mycket bromsverkan alls på bakhjulen. Därför rekommenderar många körskolor att man som handledare ska skaffa en anordning för att kunna bromsa framhjulen också vid privat övning och inte förlita sig på handbromsen som ger alldeles för lite bromsverkan.

Så; om du kan häva bakvagnssladd även i svåra förhållanden och kör omdömesgillt med marginaler så får du med allt annat lika, bästa och säkraste färden med bästa däcken fram. Är du däremot en nybörjare eller ointresserad av bilkörning och/eller ovan vid vinterväglag så är det bättre med bästa däcken bak. Så, rekommendationen ”bästa bak” är säkert riktig att köra som allmän uppmaning men inte för alla individer. Dock vet de individer som den inte passar för redan om det.

Nota bene; lite OT men ang att saker ändras; förr gällde att ”blända på” två billängder innan möte, tack och lov ändrat nu till mötesögonblicket. Kanske en anpassning till otroligt mycket starkare helljus. Jag minns att körskoleboken var ganska nedlåtande till det som tyckte det var fel, hehe..
Christoffer 2014-07-09 07:40 ! Citera #
LeffeM
Efter mer än 40 år bakom ratten, föredrar iaf Jag, de bästa däcken Fram!
När baken släpper Kan man reda upp det, men vad gör du när du tappar styrförmågan..?

TACK!!!!!! Äntligen någon som tycker som jag :P
hinkmurarn 2014-12-28 19:22 ! Citera #
Sätt bästa däcken fram för tusan !!! Kan du inte styra så torskar du, lite sladd bak skall du väl klara upp. :lol:
larskarlsson43 2015-04-29 16:49 ! Citera #
Har kört bil varje dag i 50 år och tycker det är ett djävla trams, däcken ska naturligtvis vara fram!!!!!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 18:00
2
I går 13:14
8
I går 00:25
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov