Start > Körkortsforum > Varför ska däcken med bäst väg…

Varför ska däcken med bäst väggrepp vara monterade baktill?

steven 2010-12-02 10:00 ! Citera #
Anna-Karin
jag undrar varför däcken med bäst väggrepp skall vara monterade baktill, någon som vet varför ? :)


det har jag svaret på , på grund av att baken är tungst
Freja 2010-12-05 14:34 ! Citera #
För att eliminera risken för överstyrning, bakhjulssladd p g a dåligt väggrepp bak, Bästa däcken bak alltså.
Gäst 2011-01-26 16:21 ! Citera #
Om du puttar din barnvagn så har du bättre grepp med dina fötter bakom vagnen än om du gick först och drar vagnen baklänges... :lol:
Gäst 2011-01-26 23:38 ! Citera #
Bilens köregenskaper blir som bäst med de bästa hjulen längst bak. Blir överstyrd annars vilket betyder att bilens bakre del sladdar :)
Gäst 2011-02-08 07:09 ! Citera #
För du styr ju bilen med framdäck:) det är förklarning på det!
... 2011-04-27 13:11 ! Citera #
Man kan ju ha 4 bra däck... fram o bak :)
Gäst 2011-11-14 14:50 ! Citera #
Som jag fick lära på halk banan. så ska bästa sitta bak.
Fick se en video som förklarade varför. dom tog en bandslip satte den upp å ner, ställde på en legobil med gummibeklädda hjul fram å plast hjul bak, vad hände ?
Jo bilen snurrade å stannade med bästa ”gummi beklädda hjulen” som satt fram, baklänges.

Så vill ni åka med arslet före ner i diket så sätt dom bästa däcken fram.
Gäst 2011-11-21 13:39 ! Citera #
Som jag minns det från teoriläsning så ska de bästa däcken sitta bak för att du ska få bäst väggrepp där. Om framhjulen tappar väggreppet så tappar du styrförmågan, om bakhjulen tappar väggreppet så kan du få bakvagnssladd. Att sladda okontrollerat över vägen anses farligare än att kana rakt framåt.c
-Mattias 2011-11-30 16:57 ! Citera #
LeffeM
Förlåt jag ”hoppar tillbaka”.. Men..
Njee... Du Posiend.. Jag är Högst tveksam till det Du skrev...
Nämligen;
”samt att du får bäst broms egenskaper om man har de bästa däcken bak då de oftast slits mer än framhjulen... ”
Men Du..
Vi har bara c:a 75% bromsverkan Bak, - pga förinställd tryckfördelning i systemet... (fram/bak = 100/75 )
Så vid körning på Halt underlag, o man bromsar försiktigt, är bromsverkan Bak obefintlig!
- Någon med annan uppfattning...?


Detta är nog rätt, men procentuellt vet jag inte men på min V40 så tar bromsarna mest fram.
Det står i instruktionsboken, som också instruerar att man ska bromsa hårt ibland för att inte bakbromsarna ska rosta
p.g.a att de inte används om man inte bromsar hårdare än normalt.
sarawarneryd 2011-12-15 11:41 ! Citera #
Eftersom om de dåliga däcken sitter bak, är det större risk att du får en bakvagnssladd som även är den farligaste och den som är svår att få kontroll över. Självklart är det inte roligt att få en framvagnssladd heller men som sagt är den lättare att kontrollera! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 18:00
2
I går 13:14
8
I går 00:25
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest