Start > Körkortsforum > Varför ska däcken med bäst väg…

Varför ska däcken med bäst väggrepp vara monterade baktill?

Gäst 2016-01-08 16:58 ! Citera #
Fan aldrig :x
Gäst 2016-02-01 13:55 ! Citera #
Bakhjuls drift
K 2016-02-09 09:13 ! Citera #
Jag kör en audi rs7 quattro (fyrhjulsdriven) problemet löst. Flesta audi bilar är fyrhjulsdrivna.
Gäst 2016-04-17 18:23 ! Citera #
De flesta verkar vara hysteriskt rädda för att få sladd, men den går att häva. Låt oss istället anta att ett litet barn springer ut framför bilen. Vad är det första du gör, jo, du tvärnitar. och vilka hjul har mest bromsverkan? Alternativt väjer du undan, och vilka hjul styr? Så för min del ska självklart bästa däcken sitta fram. Själv har jag kört bil i 60 år, och så vitt jag kan påminna mig har jag fått vattenplaning en gång, och är man uppmärksam så ser man vattensamlingar i tid och kan sakta ner. Att häva en sladd var vardag i mitt tidiga bilägande. Moderna bilar är ju så jäkla bra att man får vara ganska vårdslös om man ska få sladd
Gäst 2016-04-17 18:59 ! Citera #
Gäst 2016-04-17
De flesta verkar vara hysteriskt rädda för att få sladd, men den går att häva. Låt oss istället anta att ett litet barn springer ut framför bilen. Vad är det första du gör, jo, du tvärnitar. och vilka hjul har mest bromsverkan? Alternativt väjer du undan, och vilka hjul styr? Så för min del ska självklart bästa däcken sitta fram. Själv har jag kört bil i 60 år, och så vitt jag kan påminna mig har jag fått vattenplaning en gång, och är man uppmärksam så ser man vattensamlingar i tid och kan sakta ner. Att häva en sladd var vardag i mitt tidiga bilägande. Moderna bilar är ju så jäkla bra att man får vara ganska vårdslös om man ska få sladd
Ogrundat tyckande.

Johnson, Hadley m.fl (1997, s 83) kommer fram till att den förlorade bromsverkan i ditt exempel är försumbar. Däremot finner de en kraftigt ökad risk för att bakänden släpper. Du löper, helt i onödan, fem gånger högre risk att tappa bakänden, vilket gör att du kanske kör på cyklisten på vägrenen eller far ut i mötande körfält. Visst, 78-åriga du häver sladden, men vore det inte bättre att inte få sladd från första början?

Styrverkan (väjningssituation) påverkas inte heller av bästa däcken bak (s 30 samma rapport).
Gäst 2016-04-17 19:59 ! Citera #
Därför att dom som vet bäst tycker det, men monterar alltid dom bästa fram om det är en framhjulsdriven bil, vilket är det självklara, detta med sladd får man klara om man har körkort
Gäst 2016-04-17 22:02 ! Citera #
Gäst 2016-04-17
Ogrundat tyckande.

Johnson, Hadley m.fl (1997, s 83) kommer fram till att den förlorade bromsverkan i ditt exempel är försumbar. Däremot finner de en kraftigt ökad risk för att bakänden släpper. Du löper, helt i onödan, fem gånger högre risk att tappa bakänden, vilket gör att du kanske kör på cyklisten på vägrenen eller far ut i mötande körfält. Visst, 78-åriga du häver sladden, men vore det inte bättre att inte få sladd från första början?

Styrverkan (väjningssituation) påverkas inte heller av bästa däcken bak (s 30 samma rapport).
Ang. försumbar bromssträcka. Det kanske räcker med att jag stannar 2 m. tidigare med bästa däcken fram, och därmed räddar barnets liv. Eller klarar barnet med en halvmeter när jag väjer undan. Eller?
Gäst 2016-04-21 22:39 ! Citera #
Den som varit med om vattenplaning på framhjulen vill nog gärna ha bra däck där. Jag lovar.
Gäst 2016-11-05 16:38 ! Citera #
De skall sitta fram . Det lärde jag mig på 1950 talet när man dubbade sina däck själv .med spetsiga tävlings dubb , Fans inte dubbdäck att köpa då .Bil åkte jag mycket ,70-80 -90 talet ca 6000 mil / år . N A W .
SG 2016-11-05 17:26 ! Citera #
En modern bil är byggd med mest skydd för en kollision i fronten. Inte i sida eller bak. Om bilen tappar grepp så är det säkrare att krocka rakt fram med fronten än att få sladd och kollidera med sidan först. Även om du nu skulle vara extremt duktig förare så, sett ur ett säkerhetsperspektivt, finns risken att du inte hinner häva sladden innan diket eller en medtrafikant kör in i dig. Störst chans att ni går i från krocken är om ni frontalkrockar.

Det handlar om att rädda liv och undvika allvarliga skador.

Ni som hävdar att ni är så mycket bättre förare att ni kan tänka er att riskera olyckor med större chans för olycklig utgång, kör ni för fort med samma motivering?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor