Varför ska däcken med bäst väggrepp vara monterade baktill?
Läs norrlänningens insändare i denna fråga på sid 3. Jag läste hela hans insändare och håller fullständigt med honom. Försök att ärligt bedöma din egen körförmåga och placera bästa däcken på bilen utifrån detta.
Det är lätt att veta vilka däck ska sitta var.
Prova med en cykel om du får sladd i bakhjulen eller framhjulen när du bromsar och svänger.
Jag har provat och är säkert på att cykeln sladdar alltid på bakhjulen
.
Samma med bil, om du har sämre eller slitna däck på Bakhjulen, bilen sladdar mycket lättare och du tappar kontrollen över ratten, oavsett hur duktigt och erfaren förare du är.
Jag starkt REKOMENDERAR att Bästa Däck ska sitta på Bakdelen av Bilen oavsett kör du en Fyrhjudriven, Framdriven eller Bakdriven Bil.
Jag prioriterar broms och styrförmåga, sätter därför bästa däck därefter. Det är oändligt lättare att häva en bakvagnssladd, jämfört med en framvagnsdito. Får man sladd så beror det på att man kört för fort, inte beaktat väglag, sitter och drömmer, eller leker med ”klösbrädan”, alternativt inte har fått adekvat utbildning på hur man kör, speciellt då hur man häver en sladd.
Blir en liten avvägning mellan styr- och bromsförmåga, och att slippa råka ut för bakvagnssladd.
Sitter det i ryggmärgen hur man häver en bakvagnssladd, eller känner man att man lättast hanterar att framhjulen släpper (och man fortsätter rakt fram utan kontroll)?
Själv klarar jag överstyrning mycket lättare än understyrning. Ska ändå följa däckkrängarens råd i år att sätta de bästa bak. Han var väldigt bestämd och bad mig lita på honom. Har alltid haft dem fram innan. Om jag i vinter kanar rakt fram i en kurva ska jag slå domkraften i huvet på honom.
När jag själv jobbade med att byta däck för många år sen var ”riktlinjerna” att sätta bästa däcken på drivhjulen. Det är de som släpper lättast.
Bra däck fram för att minska risken för vattenplaning, som är den % största risken att råka ut för. Bra vid en undanmanöver.
Bra däck fram för att minska risken för vattenplaning, som är den % största risken att råka ut för. Bra vid en undanmanöver.
Hahaha, källa?
Bra däck fram för att minska risken för vattenplaning, som är den % största risken att råka ut för. Bra vid en undanmanöver.
Kommentera inget om du inte vet vad som gäller...
Läs på lite innan vore ju också önskvärt
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget